Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Atomizacja Contentu w social mediach

0 39

Działania content marketingowe stanowią ważny element każdej strategii wizerunkowej oraz prowadzonych przez markę kampanii. Ich podstawowe założenia powinny opierać się na wartościowym i angażującym odbiorcę przekazie. Z pomocą przychodzi proces atomizacji contentu, który ułatwia wykorzystanie pierwotnych pomysłów i przekształcenie ich w nowe materiały. W jaki sposób skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji? Jak zmodyfikować przygotowany wcześniej content?

Atomizacja contentu a recykling i duplikacja treści

Atomizacja contentu to pojęcie zdefiniowane po raz pierwszy przez Todda Defrena — CEO w SHIFT Communications. Określa działanie polegające na wykorzystywaniu danego pomysłu na nowo lub rozbiciu wybranego obszernego tematu na mniejsze fragmenty, które mogą przybierać różną formę przekazu, aby następnie dystrybuować je w poszczególnych kanałach komunikacji. Co ważne, każda wydzielona część powinna stanowić niezależną, merytoryczną i spójną całość, a przede wszystkim być dostosowana do wybranego medium oraz grupy docelowej. 

POLECAMY

Content repurposing a atomizacja

Atomizacja treści to proces bardziej złożony, na którym opiera się często cała strategia marketingowa danego brandu. Każdy stworzony podczas tego procesu element istnieje niezależnie od siebie, a z pierwotnym materiałem łączy go wspólny temat, słowo kluczowe, cel publikacji, typ treści, styl komunikacji bądź sam pomysł. W przypadku repurposingu, inaczej recyklingu treści, bazuje się na gotowym contencie, który po delikatnej modyfikacji jest dystrybuowany w innych miejscach — może to być np. post na Facebooku, zawierający fragment artykułu z odsyłającym do niego linkiem, lub aktualizacja wpisu na blogu, pokazująca tym razem nieco inną perspektywę czy przykłady1

Niezależnie od tego, czy wybieramy proces atomizacji czy recyklingu treści, należy uważać na ryzyko związane z tzw. duplicate content. Duplikacja w przygotowanym przez markę contencie w ramach jednej domeny bądź kilku witryn wpływa negatywnie przede wszystkim na jej pozycję w wynikach wyszukiwania i zmniejsza współczynnik konwersji, a także obniża ocenę potencjalnych klientów, ponieważ każdego męczy wtórność informacji. Żeby tego uniknąć, warto weryfikować nawet autorskie opracowania w dedykowanych do tego narzędziach, np. Plagiarism Search lub Copyscape, które pozwalają potwierdzić unikalność treści, a w przypadku jej braku — dodatkowo wskazać procentowe podobieństwo do materiałów źródłowych wraz z konkretnym odnośnikiem do nich. 

Korzyści płynące z atomizacji contentu

1. SEO

Dobra pozycja marki w wynikach wyszukiwania wiąże się bezpośrednio z optymalizacją SEO, na którą może pozytywnie wpływać właśnie proces atomizacji contentu. Różnorodność form publikacji i szczegółowe omawianie wybranych zagadnień pozwalają na wykorzystanie większej liczby głównych fraz kluczowych, a także wplecenie sformułowań dotyczących bardziej precyzyjnych wyszukiwań odbiorców, czyli tzw. fraz longtail — długich ogonów. To także szansa na wiele dodatkowych i różnorodnych miejsc, kierujących poprzez linki do konkretnych słów kluczowych, na których wysokiej pozycji nam zależy. 

2. Pogłębiona tematyka i rozbudowany kalendarz publikacji

Warto również wykorzystywać ogólne tematy jako bazę do stworzenia wpisów je uzupełniających, co pozwoli nie tylko na szczegółowe wyjaśnienie zagadnienia, lecz także na regularne dostarczanie wiedzy czytelnikom i zwiększenie ich zaangażowania. Z pierwotnego wpisu na temat mebli do salonu można zrobić kilka pogłębionych artykułów np. nowoczesne meble do salonu, styl modern art deco w salonie czy salon w męskim stylu. Dobrze, żeby takie teksty zawierały w treści odnośniki do siebie i pojawiały się na stronie jako rekomendacja — przeczytaj również. To rozwiązanie wykorzystuje m.in. marka Agata na swoim blogu inspiracyjnym No i ładnie. Wpisy, oprócz przyjemnych dla oka aranżacji, zostały wzbogacone o linki do konkretnych produktów w sklepie internetowym, a także o publikacje uzupełniające.

3. Różnorodność form publikacji

Na bazie wcześniej przygotowanego materiału można stworzyć równie ciekawą infografikę, przeznaczoną do publikacji na profilach marki w social mediach lub uzupełnienia innego tekstu. Dobrym pomysłem jest też wykorzystanie danego tematu do nagrania podcastu czy materiału wideo — np. w formie tutorialu. Poradniki wideo świetnie sprawdzają się szczególnie w branży DIY oraz beauty. Marki chętnie po nie sięgają, aby dawać odbiorcom różne wskazówki, np. jak złożyć meble czy jak samodzielnie zdjąć w domu hybrydy. Castorama Polska na swoim kanale na YouTubie publikuje serie, np. Domowo majsterkowo czy Ogród od zera, pokazując, jak przy wykorzystaniu produktów marki przygotować imprezowy taras czy strefę relaksu na wiosnę.

Marka Semilac publikuje swoje tutoriale w formie wideo nie tylko na YouTubie, lecz także w formie relacji na Instagramie. Pozwala na wykorzystanie bazowego tematu w kilku miejscach w różnej formie, ale przede wszystkim umożliwia dotarcie do szerszego i bard...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy