Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

19 lipca 2021

NR 21 (Czerwiec 2021)

Być na fali, czyli kolor w content marketingu

19

Od zarania swego istnienia, człowiek używał wizualnych form ekspresji, by podkreślić swą obecność i gatunkową odrębność. Świadczą o tym najstarsze zabytki sztuki prehistorycznej – malarstwo jaskiniowe i petroglify. Wraz z rozwojem cywilizacyjnym człowieka zmysł wzroku stał się najważniejszy w poznawaniu i doświadczaniu świata. Pojawienie się reklamy i postęp technologiczny sprawiły, że to właśnie obraz (a zatem i kolor) stał się głównym przekaźnikiem treści. Każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami na niespotykaną dotąd skalę. Jak sprawić, by Twój przekaz nie przepadł w informacyjnym chaosie?

Pomyśl o memach i viralach – przede wszystkim materiał wizualny staje się wirusowy za sprawą skondensowanej warstwy narracyjnej. Dzięki technologii możesz (i chcesz) dzielić się informacją natychmiast, a nie ma lepszej drogi niż wizuale – ludzki mózg przetwarza je o wiele skuteczniej niż tekst. Obecnie każdy ma możliwość tworzenia profesjonalnego materiału stosunkowo niskim nakładem pracy, ale właściwie użyty kolor pomoże Ci się wyróżnić w zalewie marketingowego contentu. Pomyśl o kolorze jak o drogowskazie, dzięki któremu skierujesz uwagę swoich odbiorców na właściwe elementy kreacji. Zobaczą oni to, co chcesz, by zobaczyli. Właściwie zastosowany kolor pozwala na porcjowanie i interpretowanie złożonego materiału informacyjnego, by w konsekwencji zmusić odbiorcę do pożądanego przez nas działania.

POLECAMY

Wszystkie odcienie światła

Czym zatem jest kolor i z jakich elementów się składa? Być może pamiętasz eksperyment z lekcji fizyki, polegający na przepuszczeniu wiązki światła białego przez pryzmat. Otrzymane spektrum kolorów to promienie o różnej długości fali elektromagnetycznej. Możemy zatem powiedzieć, że kolor to fala. Fala, na której chcesz długo i z powodzeniem surfować.
Barwy podstawowe, ogólnie przyjęte i uwarunkowane historycznie w sztuce, to trzy kolory – czerwony, niebieski i żółty – za pomocą których możesz stworzyć każdy inny kolor. Barwy dodatkowe to wynik mieszania dwóch barw podstawowych. Otrzymasz w ten sposób kolejną triadę barw – pomarańcz, fiolet i zieleń.
Zjawisko syntezy addytywnej, tj. zjawisko mieszania światła emitowanego, wykorzystywanego przez monitory i wyświetlacze jest oparte o model R (red) G (green) B (blue). Czarny ekran to wynik braku emisji światła, a biały to efekt złożenia świateł RGB z jednakową wartością.
Z kolei mieszanie światła odbitego, czyli synteza subtraktywna, wykorzystywane w poligrafii opiera się na modelu C (cyan) M (magenta) Y (yellow). Złożenie świateł CMY daje pełną czerń.
Saturacja, czyli nasycenie, to inaczej poziom intensywności barwy. Te mniej nasycone określisz jako pastelowe czy wręcz szare. Z kolei bardziej nasycone odbierasz jako żywe.
Kontrast to różnica w tonacji między kolorami wpływająca na czytelność. Skrajnym przykładem kontrastu jest różnica między bielą i czernią – pomyśl o klasycznej książce. Jeśli wszystko jest w wysokim kontraście, intensywność odbioru szybko zmęczy oczy odbiorcy.
Temperatura jest cechą wrażeniową barwy, odpowiadającą za wywoływanie uczucia ciepła bądź zimna, pobudzającą bądź uspokajającą. Barwa ciepła to m.in. czerwona, pomarańczowa, żółta oraz różowa i złota. Barwa zimna to niebieska, zielona, fioletowa.
W celu osiągnięcia optymalnych efektów swojej pracy często będziesz korzystał z zestawień kolorystycznych, używając zarówno palet dopełniających, jak i monochromatycznych. Najczęściej używane kombinacje barwne to:

  • triada (trójkąt), czyli zestawienie składające się z trzech kolorów, równomiernie rozmieszczonych wokół koła kolorów;
  • tetrada (prostokąt) to kombinacja składająca się z dwóch par uzupełniających się kolorów.
     
 Rys. 1. Mockup okładki Pink Floyd „Dark Side of the Moon”. Artyści ze studia Hypgnosis wykorzystali właściwości pryzmatu do stworzenia jednej z najbardziej ikonicznych okładek prog-rocka


Wskazówka 

Skorzystaj z koła kolorów Adobe do budowania własnych kompozycji kolorystycznych: https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel/.

Chodź, pomaluj mój świat

Każdy z nas postrzega kolor inaczej. Ba, ta cecha zmienia się osobniczo w czasie i przestrzeni. Sposób, w jaki interpretujemy emocjonalną wartość koloru, zależy od naszego języka, kręgu kulturowego, płci, wieku, zmysłów i cech osobowości, co utrudnia sprowadzenie ludzkich reakcji na określony kolor do stereotypu. Istnieje jednak kilka ogólnych zasad rozumienia tego, co poszczególne kolory oznaczają dla określonej, dużej grupy ludzi. Poznanie i zrozumienie tych norm pomoże Ci skuteczniej dotrzeć do klienta:

  • Płeć – Według badań Joe Hallocka (UX Senior Manager, Microsoft) niebieski jest ulubionym kolorem zarówno mężczyzn (57%), jak i kobiet (35%), choć częściej wybierają go mężczyźni. Mężczyźni najbardziej nie lubią brązu, zaś lepiej tolerują odcienie szarości. Z kolei kobiety najbardziej nie lubią koloru pomarańczowego i preferują odcienie ponad kolory czyste. Większość mężczyzn (56%) i kobiet (76%) ogólnie preferuje kolory chłodne.
  • Wiek – Jasne kolory, a przede wszystkim kolor żółty są bardzo lubiane przez dzieci. Z kolei starsi ludzie preferują stonowane kolory. „Wraz z dojrzałością pojawia się większe upodobanie do odcieni o krótszej długości fali (niebieski, zielony, fioletowy) niż do odcieni o dłuższej długości fali (czerwony, pomarańczowy i żółty)” (Faber Birren, Psychologia kolorów i terapia kolorami).
  • Kultura – Ma najsilniejszy wpływ na postrzeganie koloru przez człowieka, determinując również inne kryteria. Dla przykładu, czerwień to w Indiach kolor czystości, natomiast dla człowieka Zachodu może oznaczać niebezpieczeństwo lub agresję.
     
 Rys. 2. Kolory symbolizujące czystość duchową w Indiach i w Europie. Kontekst kulturowy ma ogromne znaczenie podczas projektowania wizualnego. Źródło: freepik.com oraz depositphotos.com


Międzynarodowi giganci, tacy jak Disney czy McDonald, zwracają ogromną uwagę na kolor w swoich materiałach marketingowych, biorąc pod uwagę znaczenia kulturowe.
 

Serwis Joe Halloca, jest przestarzały w wyglądzie, ale wciąż pełen interesującej wiedzy o społecznych aspektach używania kolorów: https://bit.ly/3x3PlsF


Nasze oczy mogą dostrzec do dziesięciu milionów kolorów

Wystarczy jednak sześć kolorów oraz biel i czerń, by wyrazić złożoność otaczającego Cię świata. 

Czerwony
Kolor najbardziej aktywny i jeden z trzech pierwszych kolorów ludzkości (ochra). Wyzwala epinefrynę, która przyspiesza nasz oddech i tętno. Nasycona czerwień dodaje energii i odwagi, zwiększa apetyt. 
W naszym kręgu kulturowym czerwień kojarzy się z niebezpieczeństwem, agresją, mocą i pasją. Z kolei różowy ton związany jest z romansem, przyjaźnią i erotyką, ale także infantylną kobiecością.

Pomarańczowy
Kolor pomarańczowy to energia, entuzjazm i zdrowie. Nie jest tak agresywny jak czerwony i wywołuje uczucie entuzjazmu i zachęty. Na poziomie fizjologicznym zwiększa dotlenienie mózgu i orzeźwia. To również symbol wytrzymałości. Kolor (nie panton!) złoty to odcień pomarańczowego o niższej saturacji; powoduje odczucie prestiżu, bogactwa, mądrości i profesjonalizmu.
 

Kolory czerwony i pomarańczowy motywują do podejmowania decyzji. Najczęściej klikane przyciski są właśnie czerwone lub pomarańczowe.


Żółty
Ulubiony kolor dzieci. Daje radość i dodaje kreatywnej energii. Jest kolorem przyciągającym wzrok, choć potrzebuje kontrastu, aby go podkreślić. Żółty skontrastowany z czernią często komunikuje ostrzeżenie i uwagę. Ciemne i nisko nasycone odcienie żółtego są nieatrakcyjne, kojarzą się z chorobą, rozkładem.

Zieleń
Kolor zielony przez tysiąclecia był podstawową barwą ludzkiego otoczenia, stąd konotacje z naturą. Zieleń symbolizuje wzrost, świeżość i harmonię, zwłaszcza w jasnych odcieniach. W reklamie zieleń kojarzy się z pieniędzmi i stabilnością, a także z nadzieją. Ciemna zieleń może kojarzyć się z zazdrością. Oliwkowa zieleń ma tradycję symbolizowania pokoju.

Niebieski
Kolor nieba i morza, kojarzy się ze stabilnością, zaufaniem, czystością i pewnością siebie. Na poziomie fizjologicznym, niebieski spowalnia ludzki metabolizm i dział...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy