Dołącz do czytelników
Brak wyników

Facebook marketing

16 marca 2022

NR 24 (Luty 2022)

Dziewięć klasycznych błędów związanych z reklamą na Facebooku

0 351

Prowadzone kampanie na Facebooku nie przynoszą satysfakcjonujących Cię rezultatów? Być może powodem jest jeden lub kilka klasycznych błędów związanych z wykorzystaniem tego systemu reklamowego.

Na podstawie własnych doświadczeń, popełnionych błędów, dokonanych obserwacji i analizy działań reklamowych innych osób, przygotowałem listę dziewięciu takich typowych błędów. Ich kolejność jest zupełnie przypadkowa. 

POLECAMY

Nieskonfigurowany piksel Facebooka 

Rzadko się zdarza, by klient podejmował decyzję o zakupie produktu/usługi od razu po zobaczeniu reklamy. Aby konwersja doszła do skutku, trzeba się temu klientowi przypomnieć. Nieoceniony w tym względzie jest piksel Facebooka, czyli specjalny kod umieszczony w witrynie, umożliwiający sprawdzenie działań użytkownika (potencjalnego klienta), jakie zostały podjęte na Twojej stronie internetowej. Mimo że coraz więcej reklamodawców posiada zaimplementowany ów kod, to wciąż wiele podmiotów nie posiada piksela Facebooka. Jeśli korzystasz z przeglądarki Google Chrome, to możesz sprawdzić, czy na danej stronie internetowej piksel Facebooka został zainstalowany. Zrobisz to poprzez wtyczkę Facebook Pixel Helper (rys. 1). 

 

Rys. 1. Przykład prawidłowo zainstalowanego piksela Facebooka w witrynie. Źródło: Facebook Pixel Helper

 

Zapamiętaj

Szczegółowo przeanalizuj swojego idealnego klienta. Znając jego cechy, zainteresowania i dane socjodemograficzne, stwórz grupę docelową. Będziesz miał wówczas pewność, że reklamę kierujesz do właściwych osób. 


Zbyt szybkie wprowadzanie zmian w kampanii 

Puściłeś reklamę. Sprawdzasz Menedżera reklam po godzinie, czy wszystko jest w porządku i pojawiły się satysfakcjonujące Cię wyniki, a tu nic, tylko komunikat: Uczenie się. Czekasz. Sprawdzasz ponownie wyniki po 3 godzinach. Nadal nic. Zaczynasz nerwowo obgryzać paznokcie. Podejmujesz decyzję, że sprawdzisz to ponownie za 24 godziny. Jak wciąż będzie kiepsko, to albo wyłączysz reklamę, albo dokonasz w niej zmiany. Mija doba. Poprawy wciąż nie widać. Zmieniasz grupę docelową. Po kilku godzinach poprawiasz opis reklamy. Rezultatów rzucających na kolana nadal nie ma. Zastanawiasz się…, co zrobiłem nie tak? Po prostu brakło Ci cierpliwości, której praca nad Facebook Ads wymaga.
Każdy zestaw reklam przechodzi przez fazę uczenia się, która może trwać 48 godzin, a może nawet kilka dni. Wszystko zależy od tego, jak szybko uda Ci się uzyskać wymagane przez Facebooka 50 zdarzeń (jak np. zakup, reakcja na wydarzenie) w skali tygodnia. Podczas fazy uczenia się (rys. 2) nie powinieneś dokonywać żadnych zmian w obrębie zestawu reklamowego. Ten etap jest bowiem szczegółowo analizowany przez algorytm Facebooka, który poszukuje wówczas optymalnego sposobu pokazania reklamy, wykorzystując np. różne umiejscowienia. Z tego powodu w fazie uczenia się wyniki są mniej stabilne. Dokonując zmian, zaburzasz opisywany proces, co przekłada się na gorsze rezultaty i wyższy koszt kampanii.
 

Rys. 2. Podczas fazy uczenia się nie należy dokonywać żadnych zmian w kampanii. Źródło: opracowanie własne


Zamieszczanie kreacji graficznej niezgodnej z Twoim przekazem 

Scrolluję walla. Wyświetla mi się reklama, na której widnieje zdjęcie Mercedesa AMG A45 4MATIC, w którym siedzi sobie jakiś gość. Tylko tyle informacji. Myślę sobie, że pewnie to reklama jakiegoś dealera samochodowego. Myliłem się. Otóż okazało się – co zostało wspomniane jednym zdaniem w opisie reklamy – iż ów jegomość w samochodzie zajmuje się reklamą internetową. 
Niezależnie od tego, czy tą kreacją graficzną będzie film, zdjęcie, czy specjalnie zaprojektowana grafika, zawsze należy pamiętać, by odzwierciedlać to, co chcesz przekazać innym. Planujesz sprzedać swój kolejny kurs online o tworzeniu stron www? Zakomunikuj to. Pokaż opinie klientów o swoich wcześniejszych kursach. Zaznacz wyraźnie, czym się zajmujesz. Nie ma nic gorszego od wprowadzania innych w błąd. I choć wciąż wielu reklamodawców stosuje zagrywki typu clickbait, to uwierz, że nie zwiększasz w ten sposób grona swoich klientów.

Operowanie zbyt niskimi/wysokimi stawkami w kampaniach

Ile wydać na kampanię na Facebooku? To jedno z pytań, które pada często w kontekście działań reklamowych w tym serwisie społecznościowym. Odpowiadam wówczas – to zależy. Zależy, ponieważ nie ma na to złotego środka. Istnieje jednak pewna zasada, której warto się trzymać – nie mniej niż dycha dziennie, nie więcej niż stówa. Oczywiście piszę o kwotach na start jednej, konkretnej kampanii. 
Dlaczego nie mniej niż 10 zł dziennie na kampanię? Z prostego względu. Reklama na Facebooku ma charakter aukcji. Zbyt mała stawka może sprawić, że Twoja reklama nie okaże się „atrakcyjna finansowo” dla Facebooka, a co za tym idzie, zostanie „nagrodzona” dotarciem do mniejszego grona odbiorców niż zakładałeś. Druga strona medalu. 
 

Rys. 3. Tak wygląda miejsce, w którym budujesz UTM, czyli niestandardowy URL.
Źródło: opracowanie własne


Dlaczego nie mniej niż 10 zł dziennie na kampanię? Z prostego względu. Reklama na Facebooku ma charakter aukcji. Zbyt mała stawka może sprawić, że Twoja reklama nie okaże się „atrakcyjna finansowo” dla Facebooka, a co za tym idzie, zostanie „nagrodzona” dotarciem do mniejszego grona odbiorców niż zakładałeś. Druga strona medalu. Nie ma sensu inwestować w kampanię kwot rzędu 100 zł dziennie albo i więcej, ponieważ Facebook działa zgodnie z powiedzeniem: „daj psu palec, a rękę odgryzie”. Jeśli od samego początku przyzwyczaisz Facebooka do operowania wysokimi kwotami i kiedyś nadejdzie dzień, że będ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy