Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

5 listopada 2019

NR 12 (Październik 2019)

Fake data - jak sprawdzić influencera i jego statystyki przed rozpoczęciem współpracy, na co zwrócić uwagę?

0 24

Wykorzystanie wizerunku influencera znacząco wspiera skuteczność kampanii i świadome tego marki coraz chętniej korzystają z tej formy promocji. Z drugiej strony rosnący „popyt” na influencerów doprowadza do sytuacji, w której wielu z nich kupuje followersów na aukcjach bądź korzysta z botów. Jak się przed tym ustrzec?

Instagram – medium, bez którego młodzi nie wyobrażają sobie życia

Instagram to jedno z najpopularniejszych mediów społecznościowych. Dla młodych jest to kanał informacyjny, poprzez który nie tylko można sprawdzić, co dzieje się u znajomych i utrzymywać z nimi kontakt, ale także oglądać codzienne życie swoich idoli. Przeglądając insta, poznasz aktualne trendy, uzyskasz najświeższe informacje, a także… zdobędziesz popularność.

Nie masz Instagrama? Nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak wiele Cię omija

Według badań Gemius/PBI z Instagrama korzysta w Polsce ponad 11 mln użytkowników, a na całym świecie jest ich aż ponad miliard! Tym samym czyni to z Instagrama trzeci pod względem wielkości portal społecznościowy, zaraz po Facebooku i YouTubie (źródło: Raport „Digital 2019”). Polacy spędzają średnio 1 godz. 45 min dziennie na przeglądaniu social mediów, a na jednego użytkownika przypada średnio 7,3 konta. To pokazuje, jak bardzo jesteśmy zaangażowani na portalach społecznościowych. Każdy moment z życia, którym warto się pochwalić, utrwalamy na Instagramie. A chwalić chcemy się dosłownie wszystkim – zagranicznymi wakacjami, nowymi jeansami, figurą, chłopakiem, czy nawet #insta śniadaniem.

Skąd wzięła się moda na „bycie influencerem”? Ile można zarobić na Insta?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Kiedy masz na koncie kilka tysięcy obserwatorów, możesz liczyć na darmowe paczki z produktami od różnych marek w zamian za post na swoim profilu. Kiedy masz już kilkadziesiąt tysięcy – zaczynasz zarabiać na tym konkretne pieniądze. W zależności od Twoich zasięgów są to kwoty od kilkuset złotych do kilku-, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. 
Najwięksi influencerzy współpracują z topowymi markami, biorą udział w kampaniach reklamowych, występują w śniadaniówkach, a także pojawiają się na dużym ekranie. Kylie Jenner, będąca gwiazdą Instagrama, w wieku 21 lat dorobiła się majątku wielkości 1 mld dolarów, zdobywając tym samym tytuł najmłodszej miliarderki świata. Dlatego też młodzi użytkownicy za wszelką cenę próbują wypromować swoje konto. 

Wizja popularności, darmowych wyjazdów i płatnych kontraktów przy jednoczesnym braku obowiązku siedzenia 8 godz. w biurze, wydaje się dla nich bardziej kusząca niż praca w korpo. Oglądając codzienne stories influencerów, można odnieść wrażenie, że ich życie to pasmo sukcesów i przyjemności. Wyidealizowana przez Instagram rzeczywistość przyciąga młodych jak magnes.

Dane pokazują, że 70% internautów bardziej ufa rekomendacjom influencerów niż tradycyjnej reklamie. Influencer marketing stał się dynamicznie rozwijającą się gałęzią, pochłaniającą coraz większe budżety marketingowe marek. Potencjał reklamy na Insta faktycznie jest duży – odbiorcy reklam na Instagramie to średnio 6,8 mln użytkowników miesięcznie („Digital 2019”).

Nie wiesz, jak zdobyć followersów? Kup ich na Allegro!

Rosnący „popyt” na influencerów spowodował, że coraz więcej instagramerów decyduje się na drogę na skróty – kupuje followersów na aukcjach bądź korzysta z botów, które automatycznie lajkują i obserwują inne profile, zwiększając zaangażowanie na koncie osoby korzystającej z takiego narzędzia. Na platformach aukcyjnych możemy kupić pakiet 100 followersów już za niecałe 4 zł. Jeśli chcesz szybko rozpocząć karierę influencera, możesz kupić gotowe, zasięgowe konto – ceny wahają się od 800 zł do kilku tysięcy zł, w zależności od liczby obserwatorów. Sami sprzedawcy zapewniają, że konto będące przedmiotem aukcji jest „w sam raz na reklamę twojej witryny, influencera, a także konto osobiste”.

Inną metodą są tzw. grupki wzajemnego wsparcia – zamknięte grupy i czaty, w których członkowie mają obowiązek lajkowania i komentowania każdego nowo dodanego zdjęcia. Dzięki takiej metodzie „influencerzy” mogą pochwalić się dużym zaangażowaniem pod zdjęciami, co jest podstawą do negocjowania stawek za posty z lokowaniem produktów marek.

Wraz z rosnącą świadomością reklamodawców pojawia się coraz więcej metod fałszowania statystyk. Ostatnio bardzo popularne stało się masowe oglądanie instastories. Jak to działa? Jeśli liczba widzów twojego stories nie przekracza tysiąca, na pewno zdarza Ci się sprawdzać, kto je ogląda. Kiedy na liście widzów znajdziesz nieznane Ci profile, istnieje szansa, że je odwiedzisz, a co za tym idzie – zaobserwujesz lub polajkujesz przynajmniej jeden z postów, jeśli content jest dla Ciebie interesujący. 

Zastanawiasz się, dlaczego niektóre profile regularnie oglądają Twoje story, mimo że Cię nie obserwują? Działa to na tej samej zasadzie co boty lajkujące i obserwujące inne konta. Użytkownicy używają automatycznego oglądania stories, by zwrócić uwagę innych na swój profil i sztucznie zawyżać swoje statystyki.

Co ciekawe, autooglądanie stories zyskało dużą popularność wśród „instagramowych trenerów personalnych”, a także osób przedstawiających się jako „social media ninja” (prawdopodobnie sami oferujący takie usługi). Boty ustawiane są po hashtagach, geotagach, lub obserwatorach określonych profili.

Rys. 1. Screen widzów mojego prywatnego konta. Z żadnym z powyższych profili nie miałam nigdy do czynienia. Moja opinia? Osoby korzystające z tzw. autooglądania

Mass followersi – jak ich rozpoznać i dlaczego powinniśmy się ich pozbywać?

Jak rozpoznać fejkowe konto? Przecież pod wieloma profilami incognito kryją się prawdziwe osoby, które zwyczajnie używają Instagrama do podglądania innych, ale nie wrzucają za dużo feedu na swój profil. Dlatego pomocne może okazać się tutaj zdefiniowanie mass followersa. Według ogólnie przyjętej definicji, mass follower to konto, które obserwuje przynajmniej 1500 innych profili. Rzadko się zdarza, żeby normalny użytkownik obserwował tyle kont naraz, a jeśli przyjmiemy, że większość Twoich obserwatorów to mass followersi, to szansa, że ktoś z nich zobaczy Twój now...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy