Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

10 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

Gdzie promować content? Nietypowe kanały dystrybucji treści

0 164

Promocja jest istotnym elementem strategii treści, który należy uwzględnić podczas jej planowania. Badania pokazują, że ponad 90% marketerów korzysta z mediów społecznościowych do promowania swojego contentu. Zapewne zdanie „content is king” słyszałeś już kilka razy w tym tygodniu, ale czy dobry content obroni się sam? Niekoniecznie, dlatego strategia treści powinna definiować to, w jaki sposób będzie odbywać się promocja.

Prawdopodobnie znasz następujący scenariusz: spędzasz masę godzin i dni na pisaniu świetnego wpisu blogowego. Czujesz, że wkładasz w tę treść duży kawałek siebie i dajesz potencjalnemu czytelnikowi wartość. Podekscytowany podrzucasz wstępne efekty swojej pracy do sprawdzenia znajomym lub współpracownikom, poprawiasz literówki, wdrażasz poprawki na podstawie feedbacku, który otrzymałeś, optymalizujesz tekst pod względem słów kluczowych i SEO, wreszcie rzucasz go na WordPressa i… Twój wpis zdobywa 20 wyświetleń w ciągu tygodnia. Dlaczego? Dzieje się tak, ponieważ zapominasz, że wykonałeś dopiero 30% pracy. A jeżeli nie masz bardzo długiej listy mailingowej lub pokaźnej liczby obserwujących w mediach społecznościowych, powinieneś dużą wagę przywiązać do kwestii dystrybucji contentu. Często oznacza to tyle, że więcej czasu powinna zajmować Ci promocja treści niż jej tworzenie.
Jak zatem promować content, aby osiągnąć cele? Przede wszystkim pomyśl o kanałach dystrybucji treści. Ten artykuł przybliża kilka mniej oczywistych kanałów, które przydadzą się podczas promocji wartościowego contentu. 

POLECAMY

Grupy na Facebooku

Dla wielu marketerów grupy na Facebooku w dalszym ciągu nie kojarzą się z czymś, z czego można efektywnie korzystać. A przecież – mówiąc w dużym uproszczeniu – mamy tu do czynienia dosłownie z GRUPĄ osób posiadających pewne określone wspólne zainteresowania. Czego więc więcej może chcieć marketer? 
Być może winne temu jest postrzeganie grup na Facebooku jako miejsca, w którym zaangażowanie jest małe, a większość wrzucanych tam postów to spam. Owszem, i takie grupy się zdarzają. Dlatego upewnij się, że nie marnujesz swojego czasu na promocję w nieodpowiedniej grupie. 
Do wyboru masz ich setki – od takich o szerokim zasięgu (np. grupy dla mieszkańców całego miasta), do bardzo wąskich (np. serowarstwo). Jeśli poszukasz, zapewne znajdzie się grupa na każdy temat. 
 

Dołącz do wszystkich grup, w których może znajdować się Twój target, i sprawdź, w których z nich społeczność jest zaangażowana, a posty wartościowe.

Jak na pewno zauważyłeś, Facebook lubi ciąć zasięgi, kiedy na firmowym profilu publikujesz posta z linkiem. To samo (może w trochę mniejszym stopniu) tyczy się grup. Post z samym linkiem jest najprostszą opcją, ale zazwyczaj przynosi kiepskie wyniki i sprawia, że administratorzy grupy raczej nie spojrzą na Ciebie przychylnym okiem. Zamiast tego przypomnij sobie klasyczną zasadę: givers gain. Zapewnij czytelnikowi wartość już w samym poście. Jak to zrobić? Wystarczy, że sporządzisz streszczanie, w którym zawrzesz najważniejsze punkty swojego wpisu i zamieścisz je w copy posta. Na publikację pełnego wpisu masz dwa sposoby. Po pierwsze, możesz zamieścić linka w pierwszym komentarzu pod postem. Często zdarza się, że ktoś sam o niego zapyta. Druga opcja jest zdecydowanie bardziej czasochłonna, ale zapewnia Ci możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z targetem. Wystarczy, że w poście poprosisz o coś, co wymaga interakcji, np.: „Napisz w komentarzu ‘TAK’, a prześlę Ci pełny artykuł i bonusową checklistę w wiadomości prywatnej”. Więcej komentarzy to większa widoczność postu oraz tzw. społeczny dowód słuszności w najlepszej możliwej formie.
 

Rys. 1. Przykład dobrej promocji contentu w grupie na Facebooku.
Źródło: www.facebook.com/cole.gordon.714


Nietypowo na LinkedIn

Oczywiście, możesz iść po najmniejszej linii oporu i po prostu udostępnić link do treści na profilu firmowym i uznać sprawę za zamkniętą. Ale… pamiętaj, że na LinkedIn ważne są relacje. Jeżeli utrzymujesz dobre relacje z osobami z Twojej grupy odbiorczej, możesz przesłać im swój content w wiadomości prywatnej – duża część odbiorców będzie Ci za to wdzięczna! 
Innym sposobem na promowanie contentu jest wysłanie wiadomości prywatnej do autorów podobnych wpisów. Żyjemy w świecie specjalistów, a to oznacza, że sporo osób trafia do tej samej grupy odbiorczej co Ty, tylko że z innymi usługami. Jedni marketerzy specjalizują się w tworzeniu podcastów dla B2B, inni zajmują się SEO dla tych samych firm – grupa odbiorcza jest ta sama, ale konkurencji nie ma. Warto znać takie osoby w Twojej branży i wzajemnie dzielić się swoim contentem. Dobrych artykułów na własnym wallu nigdy nie jest za dużo! 
Na LinkedIn mogą mieć również zastosowanie podobne metody, jak wspomniane w temacie grup na Facebooku. Metoda „Skomentuj X, a prześlę Ci Y” będzie efektywna, jeżeli Twoja treść ma dużą wartość dla odbiorcy.

Do źródeł!

Jeżeli znasz podstawy SEO, na pewno wiesz, jak ważne jest korzystanie ze źródeł i używanie wychodzących linków. Jest to użyteczne nie tylko z powodu lepszego pozycjonowania w wyszukiwarkach. Napisz wiadomość do wszystkich autorów, których wspominasz w swojej publikacji. Moż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy