Jak briefować grafika i nie tylko

Content marketing

Słyszałeś o szumie komunikacyjnym? Zapewne nie raz! Wyobraź sobie, że na początku swojej pracy – jako projektant graficzny – usłyszałem od klienta: „nie chcę rozmawiać z grafikami, mam złe doświadczenia”. Chociaż zrobiło mi się przykro, ostatecznie zrozumiałem, dlaczego klient tak powiedział.

Projekt był już na dosyć zaawansowanym etapie realizacji, emocje sięgały zenitu, a zbliżający się deadline nie sprzyjał relaksacji. Co można było zrobić lepiej? Kto zawinił? Tak naprawdę nikt! To znaczy wszyscy zawinili, każdy po trochu. Problem był w tym, że na początku projektu odbyło się krótkie spotkanie, klient opisał swój produkt, my zadaliśmy kilka pytań i tyle. A można było zrobić więcej. Chociażby przygotować porządny brief. Jeśli nie wiesz, czym jest brief, to mam nadzieję, że pomogę Ci to zrozumieć. Jeśli wiesz i pracujesz z briefami, zobaczysz, jak pracują z nimi graficy w Beeffective.

POLECAMY

Co robi grafik?

Jestem projektantem graficznym od kilkunastu lat. Przez ten czas doszedłem do wniosku, że lubię myśleć o swojej pasji w ten sposób, że projektowanie to głównie wymyślanie, przewidywanie i rozwiązywanie problemów. Grafika użytkowa tym różni się od sztuki, że musi mieć ściśle określony cel, nomen omen, użytkowy. Ma służyć odbiorcy, klientowi. Powinna być odpowiedzią na problem. Grafika musi być zawsze na najwyższym możliwym poziomie, odpowiadać na potrzebę i ostatecznie być użyteczna. Aby spełnić te oczekiwania, niezbędne jest dogłębne poznanie tematu, szczegółowy research i zrozumienie problemu, z którym przychodzi do nas klient. 

Co robi brief?

Kurze jajo składa się, ogólnie rzecz biorąc, ze skorupki, białka i żółtka. Tak! Właśnie czytasz o zwykłym, znanym Ci jajku. Dlaczego o tym piszę? Bo najważniejsze jest, aby znać podstawy. Wiesz, z czego składa się jajo, więc czujesz się bezpiecznie. Przygotowując jajecznicę, rozbijając jajko, nie zastanawiając się: „ciekawe, co tym razem wypadnie ze skorupki”. Po prostu wiesz, że to będzie białko i żółtko. Znając podstawy, możesz skupić się...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy