Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

11 grudnia 2020

NR 18 (Grudzień 2020)

Jak dopasować content do grupy docelowej? Webinar, infografika, poradnik, wideo – zalety oraz wady

116

Content marketing stanowi ważny obszar działań promocyjnych firmy. Marki wzrastają dzięki wykorzystaniu przekazów, które nie tylko reklamują jej ofertę, ale także niosą za sobą realną wartość dla odbiorcy. Obecnie można zauważyć bardzo szybki rozwój tej strategii marketingowej. Firmy dbają o to, aby tworzyć treści nie tylko unikalne i zoptymalizowane pod kątem SEO, ale także wartościowe dla odbiorców oraz zwiększające ich zaufanie do marki. Jakie są jednak najpopularniejsze rodzaje contentu i jak dopasować je do swojej branży oraz potrzeb klientów?

Do obszaru content marketingu zalicza się zarówno materiały w formie pisanej, jak i audiowizualnej czy graficznej. Każdy z tych typów przekazów ma swoje zalety oraz wady, z którymi warto zapoznać się przed rozpoczęciem działań marketingowych, żeby odpowiednio dobrać je do grupy odbiorców czy też możliwości marki.

POLECAMY

Infografika

Zalety:

  • przyciąga odbiorcę – kolorem, grafiką lub treścią,
  • jest łatwa w odbiorze i zapamiętaniu, ponieważ najczęściej nie znajduje się na niej wiele treści,
  • pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku marki poprzez dostarczenie potencjalnym klientom wiedzy oraz ciekawostek,
  • zainteresuje amatora – przyciąga do marki nowe osoby,
  • świetnie sprawdza się udostępniana w mediach społecznościowych – zwiększa ruch,
  • jest łatwa do stworzenia – wystarczy nawet najprostszy program graficzny, np. Canva, w którym użytkownik może wykorzystać gotowy szablon lub stworzyć grafikę od podstaw.

Wady:

  • nie wyczerpuje tematu ze względu na swoją ograniczoną formę przekazu,
  • jeżeli przekazywane są na niej informacje oczywiste dla specjalisty, to nie zainteresują takiego odbiorcy.

Rozwiązanie:

  • wykorzystanie infografiki jako uzupełnienia obszerniejszej formy contentu, np. e-booka,
  • przedstawienie na grafice wykresów lub szczegółowych danych, które zainteresują specjalistę.

Artykuł poradnikowy

Zalety:

  • stosunkowo prosty w realizacji – zadanie może wykonać zarówno doświadczony copywriter, jak i specjalista w danej branży,
  • dobrze przedstawia temat, zachęca do zapoznania się z nim i poszerzenia wiedzy,
  • może przekazywać informacje branżowe, a dzięki temu zainteresuje specjalistów,
  • często odpowiada na realne pytania i potrzeby klientów, będzie zatem wartościowy także dla amatorów,
  • pozwala na budowanie wizerunku eksperta,
  • jeżeli jest zoptymalizowany pod kątem SEO, to pomaga stronie firmowej osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Wady:

  • wymaga czasu oraz skupienia odbiorcy, który chce zapoznać się z treścią,
  • duża konkurencja powoduje, że należy postawić na unikalność treści, przedstawienie tematu w ciekawy sposób i regularne tworzenie nowego contentu.

Rozwiązanie:

  • tworzenie interesujących treści,
  • unikanie pisania o niczym, tzw. lania wody,
  • odpowiednie formatowanie tekstu: podział na nagłówki i akapity, listy numerowane oraz punktowane, pogrubienia,
  • przedzielanie tekstu grafiką, wykresami, zdjęciami,
  • wprowadzenie do artykułu elementów interaktywnych, np. linków czy filmów.

Materiał wideo

Zalety:

  • przystępny w odbiorze – format audiowizualny jest bardzo angażujący i ciekawy,
  • może mieć charakter poradnikowy, informacyjny, reklamowy lub inspiracyjny,
  • buduje pozytywny wizerunek firmy oraz przedstawia markę jako eksperta w swojej branży,
  • inicjuje nowe lub wzmacnia już nawiązane relacje między firmą a jej klientami,
  • jest „lubiany” przez algorytmy, dzięki czemu generuje ruch w mediach społecznościowych.

Wady:

  • trudny oraz czasochłonny w realizacji,
  • nie powinien trwać zbyt długo, dlatego raczej nie można w nim dokładnie omówić danego zagadnienia, a w takiej sytuacji temat nie zostaje wyczerpany,
  • musi zainteresować odbiorcę od samego początku przekazu, tak aby chciał on obejrzeć cały film,
  • konieczność odtwarzania wideo z dźwiękiem, co zniechęca niektóre osoby w wybranych sytuacjach, np. gdy są one w miejscu publicznym, a nie mają przy sobie słuchawek.

Rozwiązanie:

  • rozpoczęcie wideo od hasła, sloganu lub pytania, które zainteresuje odbiorcę, pobudzi jego ciekawość i zachęci do obejrzenia całego filmu,
  • dodanie do materiału napisów pozwalających na odtwarzanie wideo nawet bez dźwięku,
  • podlinkowanie do filmu innych przekazów, np. artykułów, rozszerzających lub uzupełniających poruszane w materiale zagadnienia.
     
 Rys. 1. Przykład filmu z napisami – materiał opublikowany na Facebooku. Źródło: facebook.com/DiscoverLPP

Webinar:

Zalety:

  • podczas webinaru można przekazać odbiorcom bardzo dużo informacji, rozwinąć omawiane tematy, a także odpowiedzieć na zadawane przez uczestników spotkania pytania,
  • pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, a także przedstawia ją jako eksperta w swojej branży,
  • wzmacnia relacje między marką a jej klientami,
  • zainteresuje zarówno amatorów, jak i specjalistów,
  • komunikaty trafiają do osób już zainteresowanych danym tematem lub ofertą firmy – takie grono odbiorców łatwiej namówić do decyzji zakupowej niż nowego klienta,
  • może być darmowy lub płatny, co pozwala na generowanie dodatkowych zysków,
  • jest przystępny w odbiorze.

Wady:

  • wymaga przygotowania, dużej wiedzy prowadzącego, a także odpowiednich narzędzi czy oprogramowania,
  • nie sprawdzi się jako jedyna forma komunikacji z klientami,
  • należy z wyprzedzeniem poinformować odbiorców oraz zachęcić ich do uczestnictwa w spotkaniu,
  • wymaga od słuchaczy dużego zaangażowania, skupienia, a także czasu.

Rozwiązanie:

  • prowadzenie cyklicznych spotkań obejmujących mniejszy zakres materiału – przygotowanie wykładu będzie zajmowało mniej czasu, a sam webinar będzie krótszy i łatwiejszy w odbiorze,
  • promocja inicjatywy na swoim blogu, w mediach społecznościowych lub w zakładce z informacjami dla prasy,
  • nawiązanie współpracy z firmą zajmującą się wspieraniem lub organizacją webinarów. 
     
Rys. 2. Zaproszenia na regularnie organizowane webinary. Treści opublikowane w zakładce Materiały dla mediów. Źródło: media.ing.pl/informacje-prasowe

E-book

Zalety:

  • pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, a także przedstawia ją jako eksperta w swojej branży,
  • pozwala wzmocnić relacje między marką a jej klientami,
  • może przyjmować różną formę: poradnika, który odpowiada na pytania konsumentów, katalogu z inspiracjami czy raportu przedstawiającego dane o firmie,
  • pomaga w generowaniu leadów – e-book może być prezentem otrzymywanym w zamian za zapisanie się do newslettera,
  • dłuższa forma pozwala na przekazanie wielu informacji,
  • jeśli materiał będzie odpowiednio dopasowany do potrzeb odbiorcy, 
  • to zainteresuje go niezależnie od tego, czy jest on amatorem, czy specjalistą.

Wady:

  • obszerny materiał może zniechęcać do zapoznania się z treścią,
  • wymaga skupienia odbiorcy,
  • do jego przygotowania konieczny jest duży nakład pracy.

Rozwiązanie:

  • odpowiednie formatowanie, a także dzielenie treści na mniejsze działy, paragrafy i akapity, wprowadzanie pogrubień, list oraz cytatów,
  • uatrakcyjnienie przekazu przyciągającą grafiką,
  • współpraca z doświadczonym copywriterem lub agencją content marketingową, która zajmie się projektem całościowo.
     
 Rys. 3. E-book jako upominek w zamian za zapisanie się do newslettera – generowanie leadów. Źródło: muke.com.pl

Jaki content wybrać? Czy to ma znaczenie?

W czasie przygotowywania kampanii content marketingowej należy przede wszystkim zwrócić się w stronę odbiorców oraz ich potrzeb. Niedopasowany przekaz będzie nie tylko stratą czasu, ale także pieniędzy. Konsumenci nie zainteresują się opublikowaną treścią, a przez to nie wpłynie ona pozytywnie na ruch na stronie i zwiększenie sprzedaży. Nie przyciągniesz uwagi specjalisty 
z branży IT, publikując prostą infografikę na temat chmury obliczeniowej, na której znajdą się jedynie podstawowe informacje. Chcąc dotrzeć do takich osób, musisz postarać się bardziej, przekazać im nową wiedzę lub rozszerzyć tę już posiadaną. Jeżeli natomiast prowadzisz sklep odzieżowy, to Twój klient nie zainteresuje się rozbudowanym poradnikiem omawiającym techniki produkcyjne. Taki konsument doceni za to krótkie wideo czy poradnik inspiracyjny na temat łączenia nietypowych faktur lub kolorów w codziennych stylizacjach.

Jak określić odbiorcę? Czym jest persona?

Wszystkie firmy – zarówno duże korporacje, jak i mniejsze przedsiębiorstwa – już na początku działalności muszą określić grupę, do której kierują swoją ofertę. To niezwykle ważny proces, dlatego nie można pomijać go przed rozpoczęciem działań marketingowych. Dopiero znając swoich odbiorców, jesteś w stanie określić ich potrzeby oraz dopasować styl i formę komunikacji do ich oczekiwań.
W pierwszym kroku należy ustalić grupę docelową, czyli target. Nazwać tak można potencjalnych odbiorców naszych treści. 
Nie jest trudno się jed...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy