Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

5 listopada 2019

NR 12 (Październik 2019)

Jak rozplanować budżet na działania w social mediach, aby zrealizować cele wizerunkowe i sprzedażowe?

221

Internet zmienił podejście do planowania budżetów marketingowych i nie zawsze jest łatwo zdecydować, jaką kwotę przeznaczyć na dany kanał. Zwłaszcza jeśli mówimy o kampaniach w social mediach. Według jakich kryteriów należy określać budżet firmowej strategii w social mediach?

Według złotych zasad w firmach na promocję produktów i usług należy przeznaczyć ok. 10% rocznego przychodu (a mówiąc precyzyjnie: między 5 a 15%). Płatne kampanie w social mediach to jedno z podstawowych narzędzi stosowanych przez firmy do osiągnięcia celu i zwiększenia sprzedaży. Z danych za 2018 rok wynika bowiem, że portale społecznościowe skupiają 3 mld użytkowników na całym świecie. W social mediach spędzamy też średnio 1 godz. i 22 min dziennie. Portale społecznościowe to dla firm każdej wielkości platformy z wielkim potencjałem wizerunkowym i sprzedażowym. Reklama cyfrowa, zwłaszcza w social mediach, nabiera ciągle na znaczeniu i ma to odzwierciedlenie w budżetach firm. Wydatki na reklamę online do końca 2020 r.
mają wzrosnąć o 54%. Na reklamę tradycyjną marketerzy będą wydawać jedynie o 4% więcej swoich budżetów. Dobrze przemyślana kampania na Facebooku może być doskonałym kanałem przynoszącym sprzedażowe korzyści naszemu biznesowi.

POLECAMY

Niestety, nie ma jednego uniwersalnego sposobu na social mediowy budżet, który da się zastosować w każdej firmie. Wyobraźmy sobie zatem, że posiadamy jedynie 1000 zł. Jak najlepiej je spożytkować w ciągu miesiąca, aby osiągnąć zwrot z naszej inwestycji? 

Plan A: Treści
Plan B: Reklama
Plan C: Edukacja

Opcja A: Treści

Jednym z jakościowych sposobów na wydanie budżetu jest zainwestowanie go w dotarcie treściami i komunikatami do naszej grupy odbiorców. 

Treści (ok. 400 zł) 

Oznacza to przygotowanie tekstów, logotypów, cover photos czy profesjonalną sesję zdjęciową, jeśli budujemy markę osobistą, a nie markę firmową czy produkcję krótkich wideo. Część rzeczy możesz zlecić oczywiście na zewnątrz i wtedy wykorzystać całościowo ten budżet. Możesz też jednak oszczędzić, korzystając z darmowych narzędzi, takich jak:

Darmowe zdjęcia

  • Pixabay – polski serwis udostępniający zdjęcia za darmo.
  • Pexels.com – międzynarodowy serwis z darmowymi zdjęciami do wykorzystania komercyjnego.

Tworzenie grafik

  • Canva.com – proste i intuicyjne narzędzie pozwalające tworzyć nie tylko grafiki do social mediów, ale także składać e-booki czy opracowywać infografiki, które możesz dystrybuować wraz z informacją prasową do dziennikarzy czy w swoich kanałach social mediów. Dużą zaletą są łatwe do dostosowania estetyczne, gotowe szablony. 

Reklama (ok. 400 zł)

Jeśli dopiero zaczynasz i chcesz jak najszybciej pozyskać fanów i konwersję, reklama jest dobrym pomysłem, który pomoże Ci promować wyprodukowane treści. Reklama to temat bardzo obszerny. Konfigurując ją, możesz wybrać interesujący Cię cel – od wizyt w witrynie, przez zwiększenie świadomości marki, a skończywszy na pozyskiwaniu leadów czy remarketingu. Testuj i sprawdzaj, 
co działa. W który kanał zainwestować? LinkedIn, Facebook czy Instagram? Pierwszego miesiąca zainwestuj całą kwotę równomiernie i sprawdź, gdzie Twoje treści przyniosły najlepszy rezultat. 

Zarządzanie mediami społecznościowymi (ok. 200 zł)

Aby lepiej zarządzać swoimi kanałami, potrzebujesz narzędzi. 200 zł możesz przeznaczyć na dowolne z nich, które pomogą Ci lepiej zrozumieć publiczność, wyłapywać wzmianki w social mediach o Twojej marce czy planować posty. 

Monitoring internetu

  • •Sentione/Brand24/Unamo – bardzo proste i dobre narzędzia do monitoringu wzmianek o firmie w internecie. Można wykorzystać je do tzw. social listeningu.

Zarządzanie sieciami społecznościowymi

  • Buffer.com – pozwala na kolejkowanie i planowanie wpisów w social mediach.
  • Audiense/HootSuit – pozwala zarządzać z jednego miejsca profilami w mediach społecznościowych.

Zbieranie informacji o społeczności/leadów (za darmo)

Jeśli chcesz poznać swoją publiczność, zebrać inspiracje na posty, zrobić badanie, które potem wyślesz i zbierzesz leady, możesz wykorzystać darmowe narzędzia, takie jak: 

  • Sumo – umożliwia tworzenie popupów w wirtualnym biurze prasowym z np. zapisem na newsletter czy pressletter.
  • Survicate – wtyczka na stronę oferująca możliwość tworzenia ankiet.
  • Typeform – narzędzie do tworzenia ładnych ankiet z możliwością ich personalizacji.

Wydany budżet: 1000 PLN

Opcja B: Reklama

Jeśli wiesz, jak tworzyć treści, znasz swoją społeczność i grupę docelową, masz opracowany proces sprzedażowy i taktykę social mediów, możesz skupić się na reklamie. W zależności od branży, w której działasz, możesz skupić się na Facebooku lub Instagramie (B2C), lub LinkedIn czy Twitterze (B2B) albo spróbować zrobić mix ze wszystkich kanałów. Rozdysponuj środki miesięcznie w następujący sposób: 

  • Facebook – 400 zł, Instagram lub Twitter – 400 zł/200 zł
  • LinkedIn – 200 zł/400 zł

Wskazówka

Jaki format reklamy wybrać? Najciekawsze dla naszego biznesu pod kątem sprzedaży, ale jednak nieczęsto wykorzystywane przez marki, są reklamy leadowe. Właśnie z nich pozyskuję najlepsze efekty dla klientów. Lead Ads pozwalają na precyzyjne targetowanie kampanii, są proste do przygotowania nawet dla laika (wszystko znajduje się w jednym panelu reklamowym), a funkcja autouzupełniania to większa szansa na zdobycie prawdziwych danych. 

Co przemawia za kampaniami leadowi? Autouzupełnianie, brak przekierowania na zewnętrzną stronę, krótki czas ładowania – to wszystko zwiększa efektywność takiej reklamy, ale, jak to w marketingu, zależy od naszej grupy docelowej, jej zainteresowań, sposobu kupowania produktu oraz naszej strategii. Ważny jest też remarketing zgodny ze ścieżką zakupową naszego klienta. Remarketing nie ogranicza się jedynie do kierowania reklam do osób, które odwiedziły Twoją stronę. Zastanów się, jak wygląda proces zakupowy Twojego klienta. Wielu reklamodawców i marketerów skupia się wyłącznie na ostatnim przystanku podróży zakupowej klienta i wyświetla tylko reklamy produktowe, mające być pushem do finalizacji transakcji. Jest to jednak błąd. Klienta trzeba przeprowadzić przez fazę, w której budujemy świadomość naszej marki i kiedy rozważa on zakup. Na tych etapach dostarczamy mu zupełnie inne treści, a wypychając sam produkt, marnujemy jedynie okazje do sprzedaży i finalnie budżet reklamowy.

Wydany budżet: 1000 PLN

Opcja C: Edukacja

W wielu przedsiębiorstwach wciąż silne jest przekonanie, że inwestowanie w dokształcanie i rozwój pracowników jest nieopłacalne. Jednak bardziej nieopłacalne jest niepodnoszenie kwalifikacji swojego zespołu, szczególnie że niektóre szkolenia możesz zrealizować praktycznie za darmo, korzystając z dofinansowań unijnych. 
Jeszcze gorsze wyniki prez...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy