Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

21 lutego 2020

NR 14 (Luty 2020)

Jak wykorzystać Youtube w influencer marketingu

196

Znużyły cię już marketingowe podsumowania 2019 roku? Nic nie szkodzi. Mam dla ciebie coś zupełnie nowego. Poprzedni rok upłynął pod znakiem YouTube’a i wciąż rozwijającego się na nim influencer marketingu. Sprawdź, jakie trendy zdominowały tę platformę i przygotuj się na te, które nadchodzą.

Jest to trzecia na świecie domena, z której korzysta najwięcej internautów, a średni czas przypadający na użytkownika dziennie to 17 minut i 53 sekundy (Gemius PBI). Na całym świecie wideo odpowiada już za 57,7% ruchu w internecie (raport Global Internet Phenomena). To ważny sygnał dla marketerów, którzy nie tylko chętniej inwestują w influencer marketing na YouTube, ale również zmierzają ku większej profesjonalizacji systemu rozliczeń kampanii. 
YouTube, podobnie jak w ubiegłych latach, stawia na przejrzystość, dostępność i rozwija się jako medium społecznościowe. Zmiany zaszły nie tylko na poziomie edytorskim samego regulaminu platformy, ale również na płaszczyźnie komunikacyjnej z użytkownikami (każda zmiana na platformie ma być w przejrzysty sposób komunikowana). 
Zauważalny jest również wyraźny rozrost społeczności budowanych wokół kanałów. Obecnie na polskim rynku liczymy blisko 100 kanałów, które osiągnęły ponad milion subskrypcji.  Wart uwagi jest również zauważalny z każdym rokiem wzrost wskaźnika engagement rate na YouTube, który przewyższa zaangażowanie na królującej niegdyś platformie Facebook. Optymistycznie nastraja coraz większa różnorodność kampanii z influencerami. Wzrasta również liczebność marek z różnych branż wykorzystująca YouTube’a i influencerów w różnych celach: CSR-owych, sprzedażowych, wizerunkowych lub wspierających kampanie w innych mediach.

POLECAMY

Kampanie społeczne
Marketing społeczny już od dłuższego czasu bazuje na liderach opinii i influencer marketingu. Chcemy słuchać ludzi, których znamy i z którymi się identyfikujemy. Chcemy, aby trudne tematy miały ludzką twarz. Kampanie społeczne w roku 2019 skupiają się na autentyczności przekazu i dokumentalnym charakterze treści. Aby lepiej zrozumieć przedstawiany problem, bardziej niż kiedykolwiek stawiamy na prawdziwą historię. Trend ten bardzo dobrze obrazuje kampania powstała dla Fundacji JiM przy współpracy z Rafałem Gęburą z kanału 7 Metrów Pod Ziemią. W ramach edukacji w imię hasła przewodniego akcji: „Autyzm. Wystarczy zrozumieć” znany dziennikarz przygotował wideo, w którym prezentuje wywiad z dwiema matkami osób ze spektrum zaburzeń autyzmu oraz osobą bezpośrednio dotkniętą tą chorobą. Dzięki temu widzowie poznają osobiste historie bohaterów i dowiadują się, czym tak naprawdę jest spektrum autyzmu. Film Rafała niewątpliwie budzi silne emocje i ma na celu wzbudzenie empatii wśród widzów. Nadrzędnym jednak celem powstałej realizacji jest edukacja – zrozumienie mentalności osób z autyzmem i pokazanie ich świata.

Sprzedaż
Liderzy opinii od zawsze stanowili największy katalizator zakupowy. Nie da się ukryć, że działania z zakresu influencer marketingu to nie tylko budowanie świadomości i wizerunku marki, ale coraz częściej wsparcie sprzedaży. Klienci odważniej bowiem wyznaczają wskaźniki efektywności kampanii oparte na wynikach sprzedażowych. 
Warto wyróżnić kampanię realizowaną przy współpracy ze Sceną Kulturalną. Był to największy w Polsce cykl spotkań z youtuberami, organizowany w 5 nadmorskich miejscowościach. W trakcie 34 dni odbyło się około 100 spotkań z 6 topowymi gamerami. Gośćmi byli: Sitr0x, Manoyek, Farell, Dealereq, Tritsus, i SuperMWK.
Podczas wydarzeń youtuberzy opowiadali m.in. o tym, jak „od kuchni” wygląda praca nad ich kanałami i tworzeniem treści. Oprócz rozmowy publiczność miała również okazję zagrać na miejscu z twórcą oraz śledzić rozgrywkę na żywo na dużym ekranie. 
Celem projektu było rozwinięcie oferty skierowanej do dzieci i młodzieży, czyli grup docelowych zafascynowanych grami i światem YouTube’a. Już w ciągu pierwszego tygodnia realizacji projektu wyprzedana została pula 2500 biletów. Finalnie sprzedano  ich 14 494.

Pozycjonowanie marki

Pozycjonowanie marki to rdzeń reklamy i podstawa udanej kampanii. Nie sposób tutaj uniknąć realizacji działań na płaszczyźnie influencer marketingu. Jest to nadal jeden z elementarnych celów stawianych sobie przez klientów. 
Jeśli marka zaistniała w pewien określony sposób w percepcji klientów, to bardzo ciężko jest zmienić jej ulokowanie w świadomości konsumenckiej. Mimo że rok 2019 pozwolił klientom na odważniejsze stawianie celów sprzedażowych, przekierowania ruchu czy też konwersji, nadal prym wiodą cele wizerunkowe. Wykorzystywanie influencerów na płaszczyźnie pozycjonowania marki to nie są już tylko pojedyncze działania, realizacje, ale również całe spektrum zintegrowanej komunikacji. 
Takim strategicznym wykorzystaniem influencerów mogła poszczycić się Pepsi w kampanii To Pepsi dla Was, która była wprowadzeniem nowego, globalnego pozycjonowania marki: „Fot the Love of It”. Ideą kampanii było uznanie dla postaw i pasji młodych ludzi. W głównych spotach wystąpili m.in. Gimper, Jessica Mercedes i Dezy. Opracowane zostały 24 hasła, które znalazły się na limitowanej edycji opakowań Pepsi i Pepsi Max. Reprezentowały one postawy konsumentów oraz stanowiły formę podziękowań dla wszystkich uczestników ubiegłorocznej edycji „Wyzwania smaku Pepsi”. W największych polskich miastach (Warszawa, Wrocław, Poznań, Kraków) wyeksponowano reklamy OOH i namalowano murale. Pepsi rozpoczęło współpracę z artystami, influencerami i ludźmi, którzy mogą pochwalić się ciekawą pasją i identyfikować się z powstałymi hasłami. Wśród nich znaleźli się również ci mniej znani twórcy. Celem kampanii było wzmocnienie więzi młodego pokolenia z marką. W ramach realizacji powstało 9 filmów opublikowanyc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy