Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

29 października 2021

NR 22 (Październik 2021)

Kampania z influencerami – o jakie elementy zadbać, by prawidłowo ją przeprowadzić?

0 42

Influencer marketing z roku na rok rośnie w siłę, a marki coraz chętniej przeznaczają na kampanie z influencerami większe budżety. Szacuje się, że w 2021 r.
ich wysokość wzrośnie do 40% w porównaniu z rokiem ubiegłym, a łączna kwota wyniesie globalnie prawie 14 mld dolarów (według Influencer Marketing Benchmark Report 2021). Z czego wynika ten fenomen? Mówi się, że ta forma promocji to pewnego rodzaju recepta na adblocka. Reklamy otaczają nas zewsząd 
i czasem chcemy je ominąć ze względu na ich nadmierną nachalność. Gdy jednak decydujemy się obserwować danego twórcę internetowego, czy to na Instagramie, czy subskrybując na YouTubie lub czytając jego bloga, robimy to dobrowolnie. Widząc u influencera recenzję, lokowanie, ufamy mu. Często to influencer stanowi pierwszą formę kontaktu z produktem.

Co zrobić, by budżet przeznaczany na kampanie z influencerami był dobrze spożytkowany, a zamierzone cele zrealizowane? Należy ją przeprowadzić bez pominięcia kilku ważnych elementów, o których napiszę w tym artykule.

POLECAMY

Zacznij od strategii

Wokół słyszysz, że bez strategii ani rusz, jeśli chodzi o strategię marki w ogóle, czy jej komunikacji np. w mediach społecznościowych. Nie inaczej jest w przypadku influencer marketingu. Kampania „rozpoczyna się” na długo przed publikacją pierwszego wpisu influencera. Do tego czasu marka powinna mieć rozpisaną strategię. 

Zastanów się, jakie cele chcesz osiągnąć przez współpracę z influencerami. Czy są to cele wizerunkowe czy sprzedażowe? Wypisz nie tylko te ogólne, ale i bardziej szczegółowe, jak: zwiększenie liczby obserwatorów na profilu, użycia danego hashtagu, zwiększenia ruchu na stronie. Ustal KPI – bez obaw, początki mogą być mocno szacunkowe, ale z czasem przybliżysz się do idealnego estymowania!

Według Influencer Marketing Benchmark Report 2021 najczęściej wybierane przez reklamodawców platformy społecznościowe to: Instagram – 70,8%, Facebook – 46,2%, blogi webowe – 33,8%, YouTube – 15,4%, TikTok – 6,2%

Określ grupę docelową, z którą chcesz się komunikować słowami influencera. Kolejno wybierz kanały komunikacji, w których realizowana będzie kampania.

W każdym kanale masz nieco inne unikatowe możliwości. Instagram to skarbnica treści efemerycznych, które wbrew pozorom są niezwykle cenne, mimo że znikają po 24 godzinach! To właśnie one są najchętniej oglądane przez użytkowników tego medium. 

Wskazówka

Jeśli decydujesz się na przeprowadzenie działań kampanijnych na Instagramie, upewnij się, że profil Twojej marki jest reprezentatywny! 

  • Czy bio jest prawidłowo uzupełnione, przedstawiając markę?
  • Czy zagospodarowane są wyróżnione relacje, gdzie możesz przekazać więcej o ofercie?
  • Czy dodany jest adres sklepu internetowego, kierując do miejsca, gdzie można dokonać zakupu?
  • Czy profil wygląda estetycznie, a treści na nim publikowane zachęcają do kliknięcia follow?

Jeśli tak, świetnie! Możesz zapraszać influencerów do promowania marki. Gdy jego społeczność przejdzie na profil, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zwiększysz liczbę obserwatorów.

Na YouTubie content wideo jest o wiele bardziej wymagający. Jest efektowny, acz z reguły wymaga większego nakładu pracy, a nieraz także pieniędzy. Bardziej intuicyjne i szybsze jest tworzenie treści wizualnych na TikToku, a użytkownicy oglądają na nim content dłużej niż na YouTubie (raport App Annie – agencji badawczej analizującej rynek aplikacji mobilnych).

Jeśli posiadasz produkt, który odpowiada na potrzeby młodszej grupy odbiorców, kampania w tym medium może okazać się strzałem w dziesiątkę! Oczywiście nie tylko generacja Z przebywa w tym medium!

Śledź także konkurencję! Jednak nie po to, by ją naśladować, ale by zrobić coś lepiej. Powielanie tych samych pomysłów, działanie z tym samym influencerem w większości przypadków nie wyjdzie dobrze.

 Rys. 1. Post na grupie Influencer Marketing (PL). 
Źródło:  https://www.facebook.com/groups/1610974579207342

Zadbaj o odpowiedni dobór influencerów

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że dobór influencerów do kampanii to najważniejszy element, na którym powinniśmy się skupić.

W jaki sposób jednak wyszukać influencerów do kampanii?

1. Grupy na Facebooku

Na Facebooku znajdziesz grupy skupiające twórców oraz pracowników agencji, którzy publikują tam posty, opisujące pokrótce planowane kampanie. W komentarzach otrzymasz zgłoszenia. Później czeka Cię ich wnikliwa weryfikacja.

2. Zapytaj osoby z branży lub… znajomych

Rozmowa z osobami, które interesują się tematyką, która zbiega się z tą planowanej kampanii może przynieść naprawdę dobre insighty! Zapytaj, kogo śledzą, co sądzą o tych działaniach oraz jak je odbierają. 

3. Dedykowane narzędzia

Na rynku znajdziesz wiele narzędzi, które pomogą Ci w doborze influencerów. Popularnymi wyszukiwarkami są: InfluTool oraz WhitePress, które posiadają duże bazy twórców. Ich panele mają szereg funkcji pomocnych w ich wyszukiwaniu: od kategorii, przez lokalizację, po zasięg. 

Statystyki pokazują, że klienci biorący udział w badaniu do Influencer Marketing Benchmark Report 2021 przede wszystkim wybierają do współpracy mikroinfluencerów – 50,7%, następnie influencerów średniej wielkości – 44% oraz na koniec nanoinfluencerów – 29,3%. Z gwiazdami influencerskimi współpracowało 16% respondentów, a z „supergwiazdami” tylko 2,7%.

Znajdziesz tam szereg wskaźników, które pomogą w weryfikacji influencera. Zwróć uwagę na tzw. engagement rate, czyli wskaźnik zaangażowania, który świadczy o jakości treści publikowanych przez influencera pod kątem aktywności społeczności.

Nawet ten sam influencer może mieć inny ER w zależności od medium – wynika to zarówno ze specyfiki danej platformy, jak i działań, jakie tam realizuje.

 Rys. 2. Widok panelu WhitePress


We wspomnianych narzędziach analitycznych istnieją przydatne widełki wyznaczające wielkość danego influencera. Znając swój budżet, możesz dzięki temu założyć, że im więksi influencerzy, tym większe wynagrodzenie. Jest to dość uproszczone stwierdzenie. Liczy się jakość, a nie liczba followersów danego twórcy. Parametrem jakości jest w tym przypadku wskaźnik zaangażowania – czyli stosunek interakcji (polubień, komentarzy itp.) do liczby obserwujących. Znajdziesz go też w takich narzędziach, jak SocialBlade czy HypeAuditor. Wskaźnik ten z reguły maleje w miarę rosnącej popularności konta.

Zobacz też, jak wygląda dynamika przyrostu followersów. Gdy wykres idzie płynnie w górę, zdarzają mu się minispadki – wszystko jest w porządku.

Napływ nowych obserwatorów może być pewnego rodzaju znakiem ostrzegawczym. Czy zostali pozyskani w uczciwy sposób? Nie reaguj pochopnie! Sprawdź, co tego dnia wydarzyło się na koncie twórcy. Może został polecony przez innego twórcę lub zrobił świetny produkt i dlatego odnotował wzmożoną aktywność fanów?

Na co zwrócić uwagę w profilu influencera?

Oczywiście narzędzia do wyszukiwania i sprawdzania influencerów są bardzo pomocne. Jednak oprócz wszelkich wskaźników, które jesteśmy w stanie dzięki nim sprawdzić, warto po prostu zwyczajnie po ludzku spojrzeć na treści influencera i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest osobą, która mogłaby przynieść korzyść marce. Dopiero wnikliwy research oparty na wcześniej opracowanej strategii da solidną podstawę do tego, by móc wybrać, kto finalnie weźmie udział w kampanii promocyjnej.

Wiele o samym twórcy powie Ci jego bio na Instagramie – to wizytówka influencera, gdzie oprócz informacji, czym się zajmuje, znajdziesz adres mailowy. Wielu twórców tak usprawnia markom możliwość skontaktowania się z nimi. Korespondencja mailowa jest bardziej profesjonalna i przejrzysta niż wymiana wiadomości np. w DM z poziomu aplikacji. Tam Twoje zapytanie może zginąć wśród reakcji i wiadomości fanów danego twórcy. 

W bio influencerzy często oznaczają inne marki, których są np. ambasadorami – zastanów się, czy chcesz występować w danym otoczeniu, a może influencer reklamuje już firmę konkurencyjną.

Zobacz, jak często współpracuje on z markami, jak wygląda content, który dla nich tworzy, oraz, co ważne, jak reagują na niego odbiorcy. Oprócz tego prześledź inne treści influencera i sprawdź, jaki ma kontakt ze społecznością. Dobrze dla autentyczności, by współpraca p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy