Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

16 marca 2022

NR 24 (Luty 2022)

Lokowanie produktu to nie wszystko – czyli najciekawsze formy współpracy z influencerem

0 349

Influencer marketing stale cieszy się rosnącą popularnością. Z prognoz Nielsena wynika, że globalna wartość tego rynku w 2022 r. wyniesie aż 15 mld dolarów. Coraz większe kwoty przeznaczane na współpracę, a także rosnąca liczba marek decydujących się na wpisanie go do swoich strategii marketingowych sprawia, że wachlarz form współpracy z influencerami ciągle rośnie.

Aby jak najlepiej wykorzystać możliwości influencer marketingu i zmaksymalizować swoje zyski, konieczne jest wybranie odpowiedniego rodzaju współpracy z influencerem, który spełni założone przez nas cele.

POLECAMY

Lokowanie produktu 

Najłatwiejszą i najpopularniejszą wśród marek formą współpracy jest lokowanie produktu na profilu influencera. Nie wymaga ono tworzenia skomplikowanych strategii marketingowych ani ogromnych nakładów finansowych, dlatego dużo firm decyduje się wykorzystać influencer marketing właśnie w ten sposób. Lokowanie może przybierać różne formy – od testów po umieszczanie produktu jako elementu wystroju w kadrze. Taka współpraca sprawia, że produkt w oczach konsumentów jest bardziej wiarygodny i naturalnie kojarzy się z danym influencerem. Lokowanie wykorzystała np. marka Biotebal, która – wprowadzając na rynek nowy produkt kosmetyczny – postanowiła zareklamować go u beauty ekspertek, takich jak: Zmalowana, Panna Joanna czy Alex Mandostyle. 
 

Rys. 1. Najpopularniejsze formy współpracy z influencerem. Źródło: LTTM


Wybranie twórczyń, które na co dzień zajmują się tematyką pielęgnacji i makijażu, sprawiło, że lokowanie wyglądało bardzo naturalnie, a odbiorcy chętnie korzystali z poleceń i sięgali po nowy produkt. Mimo swoich wielu zalet lokowanie produktu ma również kilka wad, takich jak ciągle rosnąca konkurencja. Z tego powodu trudno jest wyróżnić się wśród innych reklam i realnie zwrócić uwagę widzów. Sytuacja będzie jeszcze gorsza, jeżeli dokładnie nie zweryfikujemy twórcy, z którym chcemy podjąć współpracę. Wybierając influencera, którego profil wygląda jak „gazetka reklamowa”, raczej nie możemy liczyć na zadowalające efekty kampanii. W końcu jeżeli influencer codziennie reklamuje inny produkt, to jego polecenia nie wyglądają wiarygodnie. Jeżeli kampania wykorzystująca lokowanie produktu ma przynieść zadowalające efekty, musimy pamiętać o doborze odpowiedniego twórcy, a także o stworzeniu współpracy, która w jakimś stopniu wyróżni się wśród dużej konkurencji i przyciągnie uwagę widzów.
 

Rys. 2. Przedstawicielka pokolenia silver – Mądra Babcia. Źródło: http://bityl.pl/aPN1r


Materiały sponsorowane

Materiały w całości poświęcone danej marce zazwyczaj występują na YouTubie, ale możemy znaleźć je również na Facebooku, Instagramie, a nawet TikToku. Zaletą tej formy współpracy jest fakt, że odbiorca ma kontakt z produktem czy usługą przez cały czas trwania materiału. Dzięki temu nie ma możliwości przeoczenia reklamy czy pominięcia fragmentu sponsorowanego. Na taką formę współpracy zdecydowała się marka Hasbro, która jest jedną z najpopularniejszych firm zajmujących się produkcją zabawek. Marka zdecydowała się na promocję swoich produktów, wykorzystując materiał sponsorowany, aby pokazać swoją szeroką ofertę. Kampania odbywała się w okresie przedświątecznym i skierowana została do babć i dziadków, dla których nie lada wyzwaniem jest znaleźć odpowiedni prezent dla swoich wnuczków. Do akcji zaangażowana została jedna z najpopularniejszych przedstawicielek pokolenia silver – Mądra Babcia. Aby promocja była interesująca dla widzów, twórczyni oprócz przedstawienia oferty opowiedziała również o swoich historiach z dzieciństwa, a także pokazała swoje zabawki, które towarzyszyły jej w najmłodszych latach. Odbiorcy twórczyni to w dużej mierze jej równolatkowie, którzy pozytywnie zareagowali na pomoc w wyborze świątecznych prezentów i potraktowali promocję jako wskazówkę od kogoś godnego zaufania. Decydując się na promocję przy wykorzystaniu materiału sponsorowanego, warto pamiętać, aby nie opierał się on jedynie na przedstawieniu produktu, ale żeby treść wpisywała się w content tworzony przez twórcę. Takie podejście sprawi, że materiał będzie atrakcyjny dla widzów, a reklama nie będzie wyglądała nachalnie.
 

Rys. 3. Ola Żuraw we współpracy z marką Golden Bow. Źródło: http://bityl.pl/cYe3m


Programy ambasadorskie

Są influencerzy, którzy już na stałe będą się kojarzyć z konkretną marką. Dzięki długofalowej współpracy odbiorcy naturalnie kojarzą ich wizerunek z brandem, który reklamowali. Programy ambasadorskie mają za zadanie promować markę i budować pozytywny wizerunek na rynku. Dłuższa współpraca sprawia, że reklama u twórcy wygląda bardziej naturalnie i jest bardziej wiarygodna od jednorazowego lokowania produktu. Aleksandra Żuraw to twórczyni, która łączy rolę mamy z działalnością influencerską i prowadzeniem firmy. Jej doba wydaje się nie mieć końca, co sprawia, że wybranie jej na ambasadorkę przez markę kawy Golden Bow wyglądało naturalnie. Ola idealnie wpisała się w wizerunek marki, dzięki czemu promocja nie wyglądała na sztucznie wykreowaną przez marketerów. Dzięki temu programowi ambasadorskiemu udało się wygenerować 1070 koszyków zakupowych, a odbiorcy bardzo pozytywnie odebrali całą współpracę. 
Czego warto się wystrzegać, wybierając ambasadora marki? Przede wszystkim szukając ambasadora, warto wybrać twórcę, który cieszy się nienaganną opinią, a jego działalność nie wzbudza kontrowersji i negatywnych emocji. Przy długotrwałej współpracy wszystkie jego działania będą wpływały na odbiór marki. Dobór influencera z nienaganną opinią, który pasuje do wizerunku marki, znacząco podnosi szansę na sukces kampanii. 
 

Rys. 4. Stysio we współpracy z marką WIBO.
Źródło: http://bityl.pl/fGRYi


Kolekcje inspirowane influencerem

Widok opakowania ze znaną twarzą na półkach sklepowych jest praktycznie naszą codziennością. Marki decydują się na taką formę współpracy, aby skupić uwagę odbiorcy na towarze, który znajduje się sklepie, oraz wyróżnić go spośród konkurencji. Produkt, który na opakowaniu ma twarz znanego twórcy, naturalnie wydaje się bardziej wiarygodny i lepiej sprawdzony od pozostałych. Często oprócz jedno produktu, stworzonego we współpracy z influencerem marki, aby zmaksymalizować zyski, decydują się na stworzenie wspólnie całej kolekcji inspirowanej danym twórcą. Żeby wypuszczenie takiej linii przyniosło oczekiwane efekty, warto wybrać influencera, który jest ekspertem w swojej dziedzinie, ma zaangażowanych odbiorców, gotowych kupić jego produkty, a także posiada cechy charakterystyczne, które mogą być odwzorowane na produkcie. Przykładem, który warto przytoczyć, jest wspólna kolekcja polskiej marki kosmetyków WIBO z jednym z najpopularniejszych mężczyzn działających w sferze beauty. Wyróżniające się, intensywne makijaże to wizytówka Stysia, który uwielbia mocne kolory przyciągające wzrok. Marka WIBO postanowiła wykorzystać jego potencjał i stworzyła razem z nim kolekcję produktów, która odzwiercie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy