Pięć pułapek prawnych organizowania konkursów w mediach społecznościowych

Facebook marketing

Aktywność w mediach społecznościowych to dzisiaj podstawa internetowego marketingu. Typową formą promocji w sieci, na jaką decydują się marketerzy, jest organizowanie konkursów, a social media są na to idealnym miejscem. Jeżeli planujesz taki przeprowadzić, to stoi przed Tobą wiele wyzwań nie tylko marketingowych, ale także tych związanych z aspektami prawnymi. Konkurs musi być zgodny zarówno z regulaminem danego portalu społecznościowego, jak i z obowiązującym prawem – inaczej mogą Cię spotkać przykre konsekwencje. Artykuł opisuje najpoważniejsze zagrożenia prawne związane z tą formą marketingu w mediach społecznościowych.

Po pierwsze: działaj zgodnie z regulaminem

Ponieważ organizujesz konkurs za pośrednictwem portalu społecznościowego, musisz zadbać o to, aby nie naruszać warunków korzystania z niego. Złamanie zasad serwisu może skutkować usunięciem treści dotyczących konkursu, a także poważniejszymi konsekwencjami w postaci czasowej blokady lub nawet usunięcia konta. Aby uniknąć tych nieprzyjemności, należy zawsze uzgodnić publikowaną treść z regulaminem konkretnego portalu społecznościowego. Różne serwisy mają bowiem odmienne regulacje dotyczące konkursów i akcji promocyjnych.

POLECAMY

Serwisem najchętniej wybieranym dziś do organizacji konkursów jest Facebook, mimo że posiada on najsurowsze wymogi w tym zakresie. Warto przytoczyć niektóre z nich. Przede wszystkim Facebook zakazuje wykorzystywania w ramach konkursów prywatnych osi czasu użytkowników oraz połączeń między znajomymi. Oznacza to, że zakazane są wszelkie praktyki, takie jak nakłanianie użytkowników do udostępniania postów organizatora na własnych profilach, oznaczania znajomych, zapraszania ich na wydarzenia czy do lajkowania profilu organizatora itd. Zakaz ten ma na celu ograniczanie spamu i należy go traktować poważnie. Jeżeli chcesz, aby Twój konkurs dotarł do szerokiego grona odbiorców, to musisz zadbać o to przez ciekawą treść czy atrakcyjne nagrody. Droga na skróty w postaci wymuszania na uczestnikach konkursu jego dodatkowej promocji może doprowadzić do konfliktu z administratorami serwisu. 

Kolejnym istotnym elementem wymogów Facebooka jes...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy