Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

5 listopada 2019

NR 12 (Październik 2019)

Przyczyny odrzucania reklam przez Facebooka

0 22

Jeśli jesteś administratorem strony na Facebooku i zajmujesz się reklamami, mogłeś zostać zaskoczony wiadomością, że twoja reklama została odrzucona. Zablokowanie reklamy może się zdarzyć nawet po wstępnej akceptacji, czyli wtedy kiedy reklama w danym zestawie jest już od jakiegoś czasu wyświetlana. Poniżej wyjaśniam, w jakim celu reklamy są sprawdzane, ile może potrwać proces weryfikacji, co może wpłynąć na ich akceptację lub odrzucenie. Z artykułu dowiesz się też, czego należy unikać przy publikacji materiałów reklamowych oraz gdzie znaleźć informacje dotyczące zasad publikowania reklam na Facebooku.

Dlaczego FB weryfikuje reklamy

Facebook weryfikuje reklamy, aby mieć pewność, że są one zgodne z zasadami ich zamieszczania. Celem tego zabiegu jest ochrona użytkowników przed treściami niezgodnymi z prawem czy też oszustwami. Niestety, tego nie da się w 100% wyeliminować, ale weryfikacja reklam znacząco ogranicza tego typu procedery. Z drugiej strony, sprawdzanie treści reklamowych przez portal powoduje przypadki odrzucenia reklam z zupełnie nieoczywistych powodów. 

Rys. 1. Sprawdzanie reklamy

Grafiki w reklamach są weryfikowane nie tylko pod względem ilości tekstu, co można sprawdzić pod linkiem: http://bit.ly/KontrolaTekstu, ale też tego, co znajduje się na obrazie. Podobnie dzieje się z filmami, które sprawdzane są klatka po klatce. 

Proces weryfikacji 

Proces weryfikacji reklam trwa do 24 godz., a w rzadkich wypadkach może być wydłużony. Jeśli reklama jest sprawdzana automatycznie i nie budzi żadnych wątpliwości, powinna zacząć działać nawet po kilku minutach. Jeśli natomiast automat sprawdzający będzie miał jakiekolwiek obiekcje, to przekaże taką reklamę do kolejki reklam weryfikowanych przez człowieka. Trzeba też pamiętać, że Facebook sprawdza nie tylko dedykowaną grafikę, ale też cały tekst reklamowy oraz ewentualną stronę docelową, do której dana reklama kieruje (rys. 1).
Jeśli Facebook zweryfikuje reklamę pozytywnie lub negatywnie, zostaniemy o tym poinformowani (jeśli nie zmieniliśmy ustawień powiadomień) przez wiadomość email przypisaną do konta menedżera firmy lub danego konta reklamowego. Taka informacja powinna też pojawić się w sekcji powiadomień. Jeśli reklama zostanie zaakceptowana, wyświetlanie jej rozpocznie się natychmiast (zgodnie z harmonogramem i ustawieniami). Reklamy odrzucone natomiast się nie wyświetlą. Od negatywnej decyzji można się odwołać, klikając w odpowiednie powiadomienie lub przechodząc do zakładki z reklamami i klikając przycisk „edytuj” przy danej reklamie. Taka możliwość będzie widoczna w prawym górnym rogu okna edycji reklamy pod opisem powodów odrzucenia treści. Należy przycisnąć: „Poproś o weryfikację” (rys. 2). 

Rys. 2. Prośba o ponowną weryfikację

Można też skorzystać z formularza (rys.3.) zamieszczonego na stronie: http://bit.ly/2orncNA

Rys. 3. Formularz ponownej weryfikacji reklamy

Przy weryfikacji ważne jest, aby podać powód prośby o ponowną weryfikację. Trzeba mieć pewność, że zmieniło się w reklamie to, za co reklama została odrzucona. Facebook sprawdza jakość konta reklamowego oraz menedżera firmy, co może mieć wpływ na przyszłe szybsze weryfikacje oraz ranking jakości reklam, który z kolei ma przełożenie na cenę za kliknięcie (CPC) lub 1000 wyświetleń (CPM).  

Jakość konta reklamowego oraz menedżera firmy i wpływ na jakość reklam

Podczas rozmów z opiekunem kont reklamowych na Facebooku kilkukrotnie miałem możliwość potwierdzenia tego, jak bardzo ważne jest dbanie o jak najmniejszą liczbę odrzuceń z danego menedżera reklam oraz menedżera firmy. Każde odrzucenie reklamy powoduje zmniejszenie jakości konta reklamowego. Jeśli zbliżymy się do 20–30% odrzuconych reklam, wtedy konto może zostać „ukarane” gorszym traktowaniem przez algorytmy, co wpłynie na gorszą skuteczność reklam. Jeśli nie chcesz, aby coś takiego stało się na prowadzonym przez Ciebie koncie, nie weryfikuj ponownie reklam, bo może się uda i tym razem przejdą weryfikację. Pamiętaj, że przed ewentualnym ponownym sprawdzeniem reklamy warto upewnić się, że reklama jest zgodna z regulaminem i zasadami umieszczania reklam. 

Regulamin FB dotyczący weryfikacji reklam, czyli co można, a czego nie wolno 

Zakładając konto reklamowe oraz menedżera firmy na Facebooku musimy zaakceptować regulamin umieszczania reklam. W zasadach mamy wyszczególnione 30 punktów treści, których umieszczanie jest zakazane. Są to:

  1. Standardy społeczności. 
  2. Nielegalne produkty lub usługi.
  3. Praktyki dotyczące dyskryminacji.
  4. Wyroby tytoniowe.
  5. Narkotyki i wyroby na bazie narkotyków.
  6. Niebezpieczne suplementy.
  7. Broń, amunicja lub materiały wybuchowe.
  8. Produkty lub usługi dla dorosłych.
  9. Treści dla dorosłych.
  10. Naruszenia praw stron trzecich.
  11. Sensacyjne treści.
  12. Cechy osobowe.
  13. Treści wprowadzające w błąd lub fałszywe.
  14. Kontrowersyjne treści.
  15. Niedziałająca strona docelowa.
  16. Wyposażenie do monitorowania.
  17. Błędy gramatyczne i wulgaryzmy.
  18. Nieistniejące funkcje.
  19. Zdrowie osobiste.
  20. Pożyczki krótkoterminowe, zaliczki na poczet wypłaty i poręczenia majątkowe.
  21. Marketing wielopoziomowy.
  22. Aukcje groszowe.
  23. Sfałszowana dokumentacja.
  24. Denerwujące lub złej jakości treści.
  25. Programy szpiegowskie lub złośliwe oprogramowanie.
  26. Automatyczna animacja.
  27. Nieautoryzowane urządzenia do transmisji strumieniowej.
  28. Obchodzenie systemów.
  29. Zabronione produkty i usługi finansowe.
  30. Sprzedaż części ciała.

Jak widzisz powyżej, tematów zabronionych jest sporo. Nie martw się, nie będę ich wszystkich omawiać. Postaram się wybrać najciekawsze oraz te, które mogą p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy