Okazuje się, że całkiem sporo. Wystarczy naprawdę chwila, żeby dowiedzieć się, ile informacji udostępniamy na Facebooku. Nie zaufałbyś przyjacielowi, który zdradza Twoje sekrety innym, prawda? Ale Facebookowi ufasz, ba, ufamy mu wszyscy, mimo że to największy stalker ze wszystkich społecznościowych platform, który nasze dane udostępnia innym. Zastanawiałeś się kiedyś, co tak naprawdę wie o Tobie portal Marka Zuckenberga? Pora to sprawdzić.
Kim jesteś
Bardzo wiele informacji uzupełniamy dobrowolnie. W sekcji „o mnie” możesz dodać wszystko – status związku, z kim w nim jesteś, ulubione cytaty, zainteresowania, datę urodzin, numery telefonów, adres domowy. Te dane to żyła złota zarówno dla marketerów, jak i dla hackerów oraz prawdziwych stalkerów, ale także podstawa Twojego profilu.
POLECAMY
Jak wyglądasz
Facebook był jedną z pierwszych firm, które wprowadziły system rozpoznawania twarzy. Firma była krytykowana za używanie narzędzia bez zgody użytkowników. Teraz w swoich ustawieniach możesz zaznaczyć, czy chcesz korzystać z tej opcji, czy nie. Natomiast jeśli wcześniej z niej korzystaliśmy, dane, które zebrało narzędzie, rysy naszej twarzy, pozostają na serwerze Facebooka.
Wskazówka
Możesz zatrzymać śledzenie lokalizacji i usunąć swoją historię w ustawieniach prywatności. Otwórz „Lokalizację”, a potem kliknij w prawym górnym rogu na ikonę wielokropka. Możesz wyczyścić całą historię, konkretne dni i zablokować opcję udostępniania tych danych.
Historia lokacji
Aplikacja mobilna śledzi historię lokacji, w których logujesz się na Facebooka. Zaznacza konkretne adresy, a nawet to, czy byłeś w ruchu, czy nie. Firma podkreśla, że historia lokalizacji jest prywatna, ale... wiedząc, ile razy prywatne dane wyciekły z tego portalu, czy naprawdę możemy mieć pewność, że tak jest.
Facebook monitoruje także, gdzie i z jakich urządzeń logujesz się do tego portalu. Możesz znaleźć te informacje w zakładce „Bezpieczeństwo i Logowanie”. Zobaczysz w niej wszystkie urządzenia, na których korzystałeś z Facebooka od czasu utworzenia swojego konta.
Dane karty płatniczej
Jeśli kiedykolwiek płaciłeś za cokolwiek na Facebooku (np. za bilety, subskrypcje gier, reklamę), na serwerze Facebooka przechowywane są dane Twoich płatności oraz karty płatniczej. Możesz sprawdzić to w zakładce „Płatności”.
Wiadomości i rozmowy
Facebook ma także dostęp do wszystkich wiadomości tekstowych na Messengerze i rozmów telefonicznych, które przez niego odbywasz. Zauważyłeś, że jak napiszesz „zjadłbym pizzę”, za jakiś czas pojawi Ci się w feedzie jej reklama? Messenger oferuje „tajne czaty”, które są szyfrowane. Mało kto wie jednak o tej opcji, jako że jest ukryta i domyślnie jest po prostu wyłączona. Aby utworzyć tajną konwersację, musisz wejść w jej ustawienia i wybrać „Przejdź do tajnej konwersacji” (ikonka z kłódeczką). Ale nawet jeśli to zrobisz, Facebook i tak będzie zbierał dane, z kim i jak często rozmawiasz.
Kontakty telefoniczne
Kiedy instalowałeś aplikację Facebooka na swoim telefonie, prawdopodobnie zezwoliłeś jej na dostęp do kontaktów w Twoim smartfonie. Nowe numery Twoich kontaktów będą pojawiać się wtedy automatycznie w Twoim urządzeniu lub będą Ci proponowane do dodania do kontaktów na Facebooku.
Zainteresowania
Tak, Facebook śledzi Twoi zainteresowania, to, co klikasz, żeby stworzyć Twój profil użytkownika dla reklamodawców. 98% przychodu tego portalu pochodzi z reklam, naturalne jest więc to, że Facebook będzie zbierał jak najwięcej danych o Tobie, aby reklamodawcy mogli efektywnie trafiać ze swoimi ofertami do osób, które ich produkt może zainteresować.
Czym się interesujesz? Możesz to sprawdzić w ustawieniach, klikając „Reklamy”, a potem „Moje zainteresowania”. Twoje zainteresowania posegregowane są na kategorie – od rozrywkowych, jak muzyka czy film, aż po Twoje poglądy polityczne i społeczne. Niektóre z facebookowych sugestii są bardzo trafne. Ale tu też zdziwienia nie ma. Im lepszy profil psychologiczny użytkownika, tym lepiej stargetowana reklama, a co za tym idzie – większy zysk dla Facebooka. Problem zaczyna się, kiedy te dane lądują w niepowołanych rękach (jak przy aferze z Cambridge Analitics). Mogą zostać wtedy użyte, żeby zmienić Twoją opinię lub ją zmanipulować.
Firmy, które mają Twoje dane
Poniżej, w zakładce „Reklamodawcy i firmy”, znajdziesz także listę firm, które przesłały w ciągu ostatnich siedmiu dni listę zawierającą Twoje dane – z reguły adres e-mail lub numer telefonu – i te dane wykorzystały w celach marketingowych, czyli zaserwowały Ci reklamę. W tej samej zakładce sprawdzisz też, które firmy na podstawie Twojego profilu targetują do Ciebie reklamę i dlaczego.
Aplikacje, których używasz
Facebook jest zintegrowany z wielo...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!