Dołącz do czytelników
Brak wyników

Facebook marketing

13 grudnia 2019

NR 13 (Grudzień 2019)

Co wie o nas FaceBóg

112

Okazuje się, że całkiem sporo. Wystarczy naprawdę chwila, żeby dowiedzieć się, ile informacji udostępniamy na Facebooku. Nie zaufałbyś przyjacielowi, który zdradza Twoje sekrety innym, prawda? Ale Facebookowi ufasz, ba, ufamy mu wszyscy, mimo że to największy stalker ze wszystkich społecznościowych platform, który nasze dane udostępnia innym. Zastanawiałeś się kiedyś, co tak naprawdę wie o Tobie portal Marka Zuckenberga? Pora to sprawdzić.

Kim jesteś

Bardzo wiele informacji uzupełniamy dobrowolnie. W sekcji „o mnie” możesz dodać wszystko – status związku, z kim w nim jesteś, ulubione cytaty, zainteresowania, datę urodzin, numery telefonów, adres domowy. Te dane to żyła złota zarówno dla marketerów, jak i dla hackerów oraz prawdziwych stalkerów, ale także podstawa Twojego profilu.

Jak wyglądasz

Facebook był jedną z pierwszych firm, które wprowadziły system rozpoznawania twarzy. Firma była krytykowana za używanie narzędzia bez zgody użytkowników. Teraz w swoich ustawieniach możesz zaznaczyć, czy chcesz korzystać z tej opcji, czy nie. Natomiast jeśli wcześniej z niej korzystaliśmy, dane, które zebrało narzędzie, rysy naszej twarzy, pozostają na serwerze Facebooka.
 

Wskazówka

Możesz zatrzymać śledzenie lokalizacji i usunąć swoją historię w ustawieniach prywatności. Otwórz „Lokalizację”, a potem kliknij w prawym górnym rogu na ikonę wielokropka. Możesz wyczyścić całą historię, konkretne dni i zablokować opcję udostępniania tych danych.


Historia lokacji

Aplikacja mobilna śledzi historię lokacji, w których logujesz się na Facebooka. Zaznacza konkretne adresy, a nawet to, czy byłeś w ruchu, czy nie. Firma podkreśla, że historia lokalizacji jest prywatna, ale... wiedząc, ile razy prywatne dane wyciekły z tego portalu, czy naprawdę możemy mieć pewność, że tak jest. 

Facebook monitoruje także, gdzie i z jakich urządzeń logujesz się do tego portalu. Możesz znaleźć te informacje w zakładce „Bezpieczeństwo i Logowanie”. Zobaczysz w niej wszystkie urządzenia, na których korzystałeś z Facebooka od czasu utworzenia swojego konta. 

Dane karty płatniczej

Jeśli kiedykolwiek płaciłeś za cokolwiek na Facebooku (np. za bilety, subskrypcje gier, reklamę), na serwerze Facebooka przechowywane są dane Twoich płatności oraz karty płatniczej. Możesz sprawdzić to w zakładce „Płatności”. 

Wiadomości i rozmowy

Facebook ma także dostęp do wszystkich wiadomości tekstowych na Messengerze i rozmów telefonicznych, które przez niego odbywasz. Zauważyłeś, że jak napiszesz „zjadłbym pizzę”, za jakiś czas pojawi Ci się w feedzie jej reklama? Messenger oferuje „tajne czaty”, które są szyfrowane. Mało kto wie jednak o tej opcji, jako że jest ukryta i domyślnie jest po prostu wyłączona. Aby utworzyć tajną konwersację, musisz wejść w jej ustawienia i wybrać „Przejdź do tajnej konwersacji” (ikonka z kłódeczką). Ale nawet jeśli to zrobisz, Facebook i tak będzie zbierał dane, z kim i jak często rozmawiasz. 

Kontakty telefoniczne

Kiedy instalowałeś aplikację Facebooka na swoim telefonie, prawdopodobnie zezwoliłeś jej na dostęp do kontaktów w Twoim smartfonie. Nowe numery Twoich kontaktów będą pojawiać się wtedy automatycznie w Twoim urządzeniu lub będą Ci proponowane do dodania do kontaktów na Facebooku. 

Zainteresowania

Tak, Facebook śledzi Twoi zainteresowania, to, co klikasz, żeby stworzyć Twój profil użytkownika dla reklamodawców. 98% przychodu tego portalu pochodzi z reklam, naturalne jest więc to, że Facebook będzie zbierał jak najwięcej danych o Tobie, aby reklamodawcy mogli efektywnie trafiać ze swoimi ofertami do osób, które ich produkt może zainteresować.

Czym się interesujesz? Możesz to sprawdzić w ustawieniach, klikając „Reklamy”, a potem „Moje zainteresowania”. Twoje zainteresowania posegregowane są na kategorie – od rozrywkowych, jak muzyka czy film, aż po Twoje poglądy polityczne i społeczne. Niektóre z facebookowych sugestii są bardzo trafne. Ale tu też zdziwienia nie ma. Im lepszy profil psychologiczny użytkownika, tym lepiej stargetowana reklama, a co za tym idzie – większy zysk dla Facebooka. Problem zaczyna się, kiedy te dane lądują w niepowołanych rękach (jak przy aferze z Cambr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy