Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

21 lutego 2020

NR 14 (Luty 2020)

Rozszerz swoją rzeczywistość, czyli wykorzystaj Effects Gallery w promocji

50

Marki obecne w świecie social mediów prześcigają się w wymyślaniu coraz bardziej kreatywnych i innowacyjnych metod promocji. Na scenę najpopularniejszych platform społecznościowych wkroczyła już technologia AR (ang. Augmented Reality), kojarzona dotychczas przede wszystkim z grami. Jak wykorzystać jej możliwości i potencjał? Zanim przystąpisz do stworzenia pierwszej reklamy z wykorzystaniem efektów AR, warto zapoznać się z oczekiwaniami odbiorców!

AR w telegraficznym skrócie

Efekty AR mają za zadanie rozszerzyć naszą rzeczywistość np. poprzez nadanie nowego znaczenia istniejącym elementom otoczenia. W mediach społecznościowych zazwyczaj oznacza to wzmacnianie twoich emocji, odczuć i wrażeń poprzez nakładanie różnego rodzaju filtrów. W związku z tym duża część efektów skupia się na twojej twarzy, mimice, na... tobie.
Druga grupa efektów skupia się bardziej na otoczeniu, które w mediach społecznościowych jest zazwyczaj tematem drugorzędnym. Ogranicza się do powierzchni płaskich, np. podłogi, blatu lub plakatu czy opakowań. Rzadziej skupia się na bryłach, które obserwujemy w otoczeniu. Możesz postawić trójwymiarową rakietę na stół, ale trudniej jest ją śledzić, jeżeli jest realnym obiektem (co jest AR-em, ale niedostępnym na platformach wyróżnionych w tym artykule – rys. 1).

Różnice i podobieństwa – Instagram, Facebook, Snapchat

Zacznijmy od Instagrama i Facebooka. Obie platformy są częścią jednego ekosystemu, dlatego tworząc na nie efekty AR, skorzystasz z aplikacji Spark AR Studio. Pomimo wspólnego narzędzia odczujesz różnice generowane przez same platformy, a implementacja na każdej z nich bywa skomplikowana. Obie platformy starają się regularnie uzupełniać swoje możliwości, więc najbardziej istotną różnicą, na jakiej musisz się skupić, to review i polityka, które są skrajnie różne.

Rys. 1. Kaczka (element AR) postawiona na biurku


Efekty AR Snapchat zbudujesz, wykorzystując Lens Studio. 
Ta platforma jest zdecydowanie mniej restrykcyjna od Instagrama, zarówno pod względem wymagań technicznych, jak i polityki. 

Review i różnice w polityce Facebooka i Instagrama
Najbardziej istotną różnicą jest podejście do wszelkiego rodzaju tekstu oraz… brandingu. Facebook pozwoli ci na niemal kompletną dowolność formy. Wymaga jedynie używania własnego contentu oraz treści przeznaczonej do grupy definiowanej jako 13+. 
Instagram ma z kolei spore zastrzeżenia również do samej formy prezentowanej treści. Najbardziej istotne i problematyczne są:

  • brak statycznego tekstu i logo,
  • może pojawić się tekst dynamiczny, ograniczony do 2–4 wyrazów, bardzo czytelnej sentencji lub zwrotu, 
Rys. 2. AR Dozwolone na FB, ale już nie na IG
Rys. 3. AR akceptowalne na IG

Najprostszym sposobem na ożywienie obrazu i jednoczesne ominięcie restrykcji na platformach jest zdefiniowanie  elementów (logo lub tekstu) jako części… głowy lub ręki, tak aby stały się fragmentem obrazu (zwykłe animacje nie wystarczą). Zachowując zgodność z polityką Instagrama, efekt najprawdopodobniej będziesz mógł wrzucić też na Facebooka. Zupełnie inaczej działa to w drugą stronę, bo efekt przygotowany pod Facebooka może wymagać gruntownej przebudowy, np. rezygnacji z części gestów twarzy, które na Instagramie nie są dostępne ze względu na ograniczenia kamery (powielone gesty to np. otwarcie i zamknięcie buzi/oczu, a na Instagramie brakuje np. reakcji na uśmiech, smutek czy złość). Link do review policy (głównie z myślą o Instagramie): http://bit.ly/spark-privacy-policy.
Tu warto nadmienić, że właśnie z racji tych różnic spotkasz się z odmiennym czasem oczekiwania na review efektu. W przypadku Facebooka jest to zazwyczaj maks. 48 h w dni robocze. Natomiast w przypadku efektów instagramowych trzeba się liczyć z okresem 5–10 dni, a także z wysokim ryzykiem odrzucenia efektu. Naniesienie każdej zmiany na efekt, który już oczekuje na weryfikację, oznacza powrót na koniec kolejki. Dlatego wielu twórców przy tworzeniu efektu i ustalaniu planu działania z klientem zakłada od 2 tygodni do nawet miesiąca zapasu na wdrożenie efektu. Warto zatem przy planowaniu efektu jako części kampanii warto wziąć to pod uwagę. 

Content AR-owy na platformach

Mówiąc o contencie, myślę wyłącznie o autorskich grafikach i utworach. Dlatego wystrzegaj się używania wizerunku jakichkolwiek postaci czy osobowości, np. Myszki Miki lub Wiedźmina. Możesz pozwolić sobie jedynie na postacie własnego autorstwa, które nie są chronione prawem autorskim, np. elfy, krasnoludy czy orki. Jednak co w przypadku gdy nazywasz się Sapkowski i robisz efekt z postacią Wiedźmina? W tym przypadku wielkimi literami w dopisku do tzw. „review” wpisujesz notkę o twoim pełnym prawie do treści i postaci. Osoba sprawdzająca uzna nasze prawa i pozwoli nam na wykorzystanie wizerunku naszego autorstwa, do którego nie powinna już mieć wątpliwości. 

Jakie warunki musi spełniać treść zdefiniowana jako 13+? 
Wymagany jest kategoryczny brak:

  • krwi,
  • czaszek, kości,
  • wszelkiego samookaleczania,
  • alkoholu,
  • wszelkich produktów tytoniowych lub pochodnych,
  • treści erotycznych.

Może nasunąć ci się pytanie, co np. w przypadku Hallowen, które kojarzy się z krwią, kośćmi i podobnymi elementami? Niektóre takie treści są akceptowane, ale muszą zostać zaprezentowane w odpowiedniej formie, nie mogą być zbytnio oczywiste lub przesadnie wyeksponowane. Oznacza to, że jeśli na efekcie pojawi się morze krwi, to nie zostanie on zaaprobowany, ale jeśli krew pojawi się jako element make-upu… to owszem!

Rys. 4. Po lewej: efekt na Halloween – przykład obejścia restrykcji. Po prawej: efekt na Halloween – przykład odrzucony i niezgodny

Każda platforma ma też swoje ograniczenia techniczne, które można podzielić na dwie kategorie:

  • Ograniczenie zasięgu dla efektów powyżej 2 MB. Oznacza to, że efekty, które będą ważyć więcej, wywietlą się użytkownikom  rzadziej od tych poniżej tego limitu.
  • Maksymalna waga efektu wynosząca 4MB. Efekt nie może przekroczyć wskazanej wartości wagowej.

Określając poziom restrykcyjności każdej z platform, Snapchat plasuje się jako platforma najbardziej otwarta, a sam Instagram jako najbardziej restrykcyjna.

Rozszerzona rzeczywistość poszerza twoje możliwości 

Pamiętaj, by podejść do tego tematu wizerunkowo i wyrzec się myślenia czysto sprzedażowego. Dlaczego? Efekty AR zakorzeniły się w umysłach użyt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy