Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

5 maja 2022

NR 25 (Kwiecień 2022)

„Tyle wygrać” na Quorze: budowanie community, personal branding i dystrybucja treści

0 187

Budowanie wizerunku dla marek B2C bywa prawdziwym wyzwaniem; podejmowanie jednak podobnych działań dla brandów B2B to zupełnie inna historia. Czy da się promować je gdzieś indziej niż tylko na LinkedIn? Oczywiście, że tak! 

Jednym z pomysłów na zdobycie nowych leadów i przy okazji na zadbanie o wizerunek marki (oraz o personal branding pracowników) jako eksperta w branży jest rozpoczęcie regularnego postowania na Quorze.

POLECAMY

Quora: czym jest i dlaczego warto z niej korzystać 

Mówiąc najprościej, Quora jest swego rodzaju forum z pytaniami i odpowiedziami, dotyczącymi najczęściej tematów biznesowych. Portal Alexa.com umieścił je na liście najpopularniejszych serwisów świata i, co więcej, powodzenie Quory stale rośnie. Forum jest zatem doskonałym narzędziem do (warte zauważenia słowo kluczowe: nienachalnej) promocji Waszej marki dzięki sprytnemu umieszczaniu linków w dodawanej treści merytorycznej, czyli w większości przypadków do udzielanych na stronie odpowiedzi. 
Według danych, którymi chwali się sam portal, aktywni członkowie społeczności na Quorze uzyskują średnio ponad 30 tys. wyświetleń miesięcznie i ponad 350 tys. wyświetleń rocznie. Najbardziej zaangażowani postujący uzyskują ponad 90 tys. odsłon miesięcznie i ponad milion w skali roku. Jak sami widzicie, są to liczby, które rzeczywiście robią wrażenie. 
Na forum znajdziecie specjalistów z praktycznie każdej branży – zarówno tych, którzy promują swoje produkty, jak i tych, którzy szukają dostawców innych usług lub partnerów przydatnych do dalszego rozwoju ich biznesów. Jeśli nie jesteście przekonani, czy na Quorze rzeczywiście znajdziecie przedstawicieli każdej, nawet najbardziej niszowej branży, anegdotycznie powiem w ten sposób – na forum postuje nawet sam Barack Obama. Jeśli jesteście tam w stanie znaleźć prezydenta Stanów Zjednoczonych, znajdziecie tam właściwie każdego. 
Gra o pozyskanie nowych leadów zdobywanych przez pisanie odpowiedzi na wspomnianej stronie jest więc niewątpliwie warta przysłowiowej świeczki. Sprawdźmy więc, jak się należycie zabrać do tematu. 

 Rys. 1. Profil Baracka Obamy na Quorze. Źródło: Quora
 Rys. 2. Sekcja „credentials”. Źródło: Quora

Utwórzcie (i dokładnie wypełnijcie) profil 

Pierwsze wrażenie jest zawsze istotne, nieważne czy mówimy o życiu realnym, czy tym w przestrzeni wirtualnej – zwłaszcza jeśli chcemy zaprezentować się jako prawdziwi branżowi eksperci. Wypełniając swój profil na Quorze, pamiętajcie jednak, że forum jest dość zatłoczone – postarajcie się wyróżnić i uwiarygodnić Wasze bio, uwierzytelniając je w profesjonalny sposób. 

  • Jak najdokładniej wypełnijcie swój profil – dodajcie zdjęcie i napiszcie kilka słów o sobie. Dodanie zdjęcia przedstawiającego prawdziwą osobę zamiast awataru z psychologicznego punktu widzenia czyni prawdziwe cuda i sprawia, że inni użytkownicy widzą naszą ludzką twarz zamiast traktować nas jak bota. Możecie też dodać linki do waszej strony firmowej lub innych miejsc, które uznacie za wartościowe z zawodowego punktu widzenia. Pamiętajcie: Wasz profil to świetna okazja do budowania marki osobistej, niech więc zapada w pamięć.  
  • Skrupulatnie wypełnijcie sekcję „credentials”: będzie ona wyświetlana u góry każdej udzielonej przez Was odpowiedzi. Opiszcie ją sumiennie, dzięki czemu inni użytkownicy nie będą mieć wątpliwości, że jesteście prawdziwymi ekspertami w branży, w której doradzacie innym. 

Podczas tworzenia nowego profilu zostaniecie poproszeni o wybranie tematów, które znajdują się w obszarze Waszych (zawodowych) zainteresowań. Na ich podstawie otrzymacie powiadomienia o nowych pytaniach, na które możecie odpowiedzieć – wybierzcie więc rozważnie.

Krótki poradnik pisania postów 

Pisanie odpowiedzi na zapytania z Quory może być proste jak bułka z masłem – o ile będziecie przestrzegać kilku zasad, dzięki którym nie zostaniecie zbanowani za zbyt nachalne promowanie firmo-
wego contentu.  

  •  Udzielajcie odpowiedzi, które są krótkie i wyczerpujące (temat, nie słuchaczy) – odpowiadając, bądźcie konkretni i skoncentrowani na danym zagadnieniu (nie zbaczajcie w zbyt daleko idące dygresje); nie piszcie jednak akademicko. Możecie oczywiście pokazać Wasze indywidualne podejście i pozwolić sobie na nieco luźniejszy język, ale pamiętajcie, że udzielacie komuś fachowej porady merytorycznej – a nie piszecie 10-stronicowy esej maturalny lub list do „ulubionej” koleżanki.
  •  Odpowiadając na pytanie, linkujcie do wpisów na Waszym firmowym blogu (lub do innego miejsca na waszym www), które pasują tematycznie do zadanego pytania – w końcu chcecie pozyskać nowe leady; przy okazji dział marketingu będzie Wam też wdzięczny za dodatkowy link building. Starajcie się nie robić tego zbyt bezpośrednio: zamiast powiedzieć „kliknij tutaj, to jest post opublikowany na naszym blogu”, linkujcie do konkretnego słowa kluczowego użytego w tekście.  
  •  Zadbajcie o czytelność udzielanych odpowiedzi – krótkie akapity, pogrubienie tekstu, wypunktowania, numerowane listy – to prawdziwe asy w rękawie każdego copywritera. Ściana tekstu z nawet najbardziej zaawansowanymi merytorycznie wskazówkami nigdy (niestety) nie będzie bardziej popularna niż łatwy do odczytania niezbyt długi fragment treści. Co więcej, pisanie w krótkich akapitach znacznie ułatwi czytanie użytkownikom scrollującym Quorę na urządzeniach mobilnych. 
  •  Zachowajcie umiar i nie linkujcie do strony firmowej we wszystkich udzielanych odpowiedziach – jak już wspominałam, Quora nie lubi zbyt nachalnej promocji konkretnej marki. Sposobem na wyjście z tej sytuacji jest… linkowanie do poprzedniej odpowiedzi na podobny temat (napisanej przez Was lub kogoś z zespołu firmy). To mała sztuczka, która pozwala ominąć system – i dalej promować treści bez obaw, że zostaniecie zbanowani. 
  •  Pamiętajcie o firmowym community – na Quorze znajdziecie tzw. „Upvotes”, które są podobne do popularnych „lajków” na Facebooku. Im więcej głosów „za” otrzyma dana odpowiedź, tym wyżej będzie ona punktowana i tym więcej osób ją zobaczy. „Upvotujcie” więc odpowiedzi udzielone przez innych pracowników firmy i pomóżcie im zbudować szerszy zasięg. 

Skąd będziecie wiedzieć, że ktoś z Waszej firmy opublikował jakiś wartościowy post? Wyszukajcie profile członków Waszego z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy