Analiza ścieżki zakupowej użytkownika. Formaty, komunikacja oraz analiza skuteczności kampanii na Facebooku

Reklama w social mediach

W obliczu szerokiego wyboru dostępnych opcji reklamowych na Facebooku nawet doświadczony marketingowiec może mieć dylemat, na które z nich postawić. Podjęcie decyzji ułatwi odpowiedź na dwa kluczowe pytania – „Na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się użytkownik?” oraz „Jaki cel na tym etapie powinna spełnić nasza kampania?”. Dopiero odpowiadając na te dwa pytania, jesteśmy w stanie zaplanować i przeprowadzić skuteczną kampanię marketingową z komunikacją dopasowaną do ścieżki użytkownika.

Strategia digitalowa a Facebook

Istnieje wiele strategii marketingowych, jednakże prawie wszystkie z nich sprowadzają się do tzw. lejka konwersji. Jedną z najpopularniejszych do pewnego czasu była strategia AIDA. 

POLECAMY

 

Rys. 1. Model AIDA. Opracowanie własne



Zgodnie z podejściem AIDA przekaz reklamowy i strategia marketingowa powinny być oparte na czterech etapach:

  • zwrócenie uwagi odbiorcy (awareness),
  • zainteresowanie (interest),
  • wzbudzenie chęci zakupu i posiadania (desire),
  • działania (action).

Minusem strategii AIDA jest tylko to, że w jej centrum jest markai produkt. Jednakże jeżeli zastanowimy się nad tym, w jaki sposób konsumenci funkcjonują, to tak naprawdę dojdziemy do wniosku, że patrzą na komunikację marki przez pryzmat swoich potrzeb. Dlatego w miejsce strategii AIDA na przełomie roku 2013 przychodzi strategia See-Think-Do-Care opracowana przez Avinash Kausik. 

Czym powyższa strategia różni się od strategii AIDA? Opiera ona swoje założenia na potrzebach klienta.
 

Rys. 2. Model SEE-THINK-DO-CARE (Opracowanie własne)

 

  • See – szeroka grupa, która może być zainteresowana naszym produktem/marką i chętnie zobaczy reklamę.
  • Think – użytkownik, który wyraża intencję zakupową produktu.
  • Do – użytkownik, który chętnie kupi nasz produkt.
  • Care – obecni klienci, o których warto dbać.

Strategia See-Think-Do-Care jest bardzo podobna do strategii AIDA –  również bazuje na lejku konwersji, chociaż w tym przypadku wszystko skupia się na intencji...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy