Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

6 maja 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Jak zaimplementować lejek sprzedażowy przez reklamy facebookowe do naszego sklepu internetowego?

0 11

Ciężko jest uogólniać wszystkie sklepy internetowe, bo wiadomo, że zupełnie inaczej sprzedaje się ubrania niż np. ebooki czy części zamienne samochodów. Postaram się jednak jak najlepiej przeprowadzić Cię przez proces myślenia o budowie lejka sprzedażowego w reklamach, dzięki czemu będziesz w stanie odtworzyć go dla swojego biznesu.

Lejek to jednak dziurawa klepsydra

Snując rozważania o lejku sprzedażowym najczęściej mamy na myśli kształt trójkąta. Na samej górze są osoby nieznające naszego biznesu, a czubek po drugiej stronie oznacza konwersję, czyli sprzedaż. Jeśli jeszcze myślisz o lejku sprzedażowym w ten sposób, to przestań.

Po pierwsze istotne jest aby pamiętać, że lejek jest dziurawy, co oznacza, że pewna część Twoich leadów z niego wypada. Druga ważna rzecz to świadomość tego, że konwersja absolutnie nie jest końcem procesu sprzedażowego. Po zakupie zaczyna się obsługa klienta związana z produktem czy usługą, etap dotyczący rekomendacji, budowanie lojalności, a potem oczywiście kolejny zakup, który przecież nie przebiega przez ten sam lejek co na początku. Ma to ogromne znaczenie w kontekście planowania reklam.

Przeprowadź klienta przez wszystkie etapy

Wyobraźmy sobie, że mamy sklep odzieżowy ekskluzywnej i niszowej marki. Najpierw tworzymy kampanię, w której ludzie mogą nas poznać. Możesz wykorzystać do tego reklamy z celem na wideo, rozpoznawalność marki lub post na zaangażowanie. Wybierz taki materiał, który pozwoli przedstawić Twoją firmę.

Grupą docelową mogą być ludzie podobni do naszych klientów, ludzie podobni do naszych fanów albo ewentualnie ludzie interesujący się luksusowymi dobrami. Ale pamiętaj, aby wykluczyć osoby lubiące tańsze marki. Zdziwisz się, jak wiele osób w kategorii luksusowych i designerskich ubrań to również fani tanich sieciówek. Jest na to proste wyjaśnienie. Oglądają posty aspiracyjne. Nie zapomnij dodać, żeby byli zaangażowanymi zakupowiczami (engaged shoppers).

Załóżmy, że mamy filmik reklamowy. Teraz, na podstawie aktywności widzów tego filmu, tworzymy trzy scenariusze:

  • Prawie nie obejrzeli filmu. Tutaj tworzymy nową kampanię z innym formatem, np. zdjęcie, i sprawdzamy, czy ten format lepiej zadziała. Jeśli nie, przedstawiamy inne reklamy. Jeśli tak, to np. przyciągamy na nasz fanpage itd.
  • Obejrzeli część naszego filmiku. Tutaj również możemy przetestować inny format, ale miejmy świadomość tego, że ktoś w jakiś sposób prawdopodobnie już się trochę zaangażował w oglądanie filmu. Znów możemy przekierować na nasz fanpage, pokazać naszą stronę internetową lub inny film. Wszystko zależy od tego, jakie mamy materiały.
  • Trzecia kategoria to osoby, które obejrzały większość lub całość naszego filmiku. Segmentujesz to kolejnym etapem lejka sprzedażowego. Możemy im np. przedstawić karuzelę, aby klikali w kategorie produktów
     
Rys. 1. Strategia działania uzależniona od ilości obejrzanego materiału


Segmentuj i analizuj zachowania

Karuzela pozwoli nam przekierować ludzi na konkretną stronę, gdzie wykorzystując piksel konwersji, możemy potem kontynuować remarketing na podstawie zainteresowań. W naszym przykładzie dowiemy się, czy ktoś był na stronie z sukienkami, kurtkami czy dodatkami.

Osoby ze strony z sukienkami możemy przekierować do posta na Facebooku, w którym piszemy coś o sukienkach. Osoby zainteresowane kurtkami możemy przekierować do artykułu na blogu, gdzie doradzamy, jak je dobrać.

Wskazówka

Dzięki temu nie wyświetlamy jednej wyświechtanej reklamy, tylko kieruj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy