Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

4 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Nie myśl, tylko klikaj w reklamę – o UX w social mediach

423

Kiedy myślisz o social mediach, zapewne w pierwszej kolejności w Twojej głowie pojawiają się: komunikacja oraz działania reklamowe, czasem jeszcze monitoring. Niewiele osób, które zajmują się mediami społecznościowymi, myśli również o pozytywnych doświadczeniach odbiorcy. „O czym?” – zapytasz – właśnie o doświadczeniach, czyli tzw. procesie User Experience, o którym opowiem Ci w poniższym artykule.

User Experience to tzw. projektowanie pozytywnych doświadczeń, czyli proces, którego celem jest przede wszystkim satysfakcja użytkownika, Twojego odbiorcy. Bierze się ona z funkcjonalności, użyteczności i intuicyjności tego, co tworzysz: strony czy reklamy. Celem takiego projektu jest dostarczenie użytkownikowi prostego w obsłudze produktu (reklamy), który budzi pozytywne skojarzenia i zapewnia… pozytywne wrażenia :) 

POLECAMY

Pojęcie UX stało się ostatnio bardzo modne i jest kojarzone przede wszystkim z designem. Jednak User Experience w praktyce nie skupia się tylko na wyglądzie, ale na całym procesie, przez który przechodzi użytkownik. Zwykle projektowanie takiego procesu poprzedzają badania, które mają na celu odkrycie przed projektantem tajemnicy zachowania odbiorcy. Badania przeprowadza się również po wdrożeniu projektu, żeby sprawdzić jego faktyczną efektywność.

Być może nasunie Ci się w tym momencie pytanie: W jaki sposób mam dostosować UX pod moich odbiorców, skoro korzystam z gotowych rozwiązań na istniejącym już portalu? User Experience powinniśmy mieć na uwadze nie tylko przy budowaniu stron www, ale także podczas projektowania komunikacji i przede wszystkim REKLAM. 

Proces – od czego zacząć?

Analogicznie do tego, co opisałam wcześniej – zaczynaj od badań. Najpierw powinieneś przeanalizować działania swoich odbiorców, czyli dowiedzieć się, w jaki sposób korzystają z social mediów i przede wszystkim, KTÓRYCH kanałów używają. Innymi słowy: zrób research. 

Sprawdź statystyki swojej strony oraz Audience Insights – twórz persony. 
W statystykach strony oraz w narzędziu Facebook Audience Insights znajdziesz odpowiedzi na temat zachowania Twoich odbiorców. Dowiesz się, w jakich porach najczęściej korzystają z mediów społecznościowych, z jakich urządzeń, w jakim są wieku i jakiej płci. Przeanalizuj grupy swoich odbiorców, żeby odkryć, z jakich kanałów społecznościowych korzystają najczęściej. Na tej podstawie możesz stworzyć persony, które pozwolą Ci odpowiednio dostosować komunikaty, kreacje reklamowe, umiejscowienie, a także grupy docelowe.


 

Wskazówka

Do tworzenia person możesz użyć narzędzia stworzonego przez SocialBeakers. Znajdziesz je na stronie: //bit.ly/STWORZ_PERSONE. Skorzystasz tam z gotowego szablonu, który możesz uzupełnić w prosty sposób i zapisać go w formie pliku PDF. 

 

Zapamiętaj

Reklamy dostosuj pod urządzenie, z którego korzystają Twoi odbiorcy: jeśli w większości są to urządzenia mobilne, postaraj się aby Twoje posty i reklamy były głównie w formacie kwadratowym lub pionowym. Dzięki temu zajmiesz nimi prawie całą powierzchnię ekranu, 
co pozwoli Ci skupić uwagę oglądającego. Jako umiejscowienie wybieraj ten kanał, którego używają Twoi odbiorcy, i dostosuj pod niego kreację – nie puszczaj tej samej reklamy w postach i w stories, włóż w to trochę fantazji. 

 
Targetowanie reklam – początek projektu 
Wiesz, że nic nie irytuje bardziej niż niedostosowany komunikat reklamowy? Przykładowo kiedy jesteś nastolatką, a wyświetlają Ci się reklamy o treści: „Zapisz swoje dziecko do przedszkola”. Gdy utworzyłeś już persony oraz grupy odbiorców reklam, użyj ich i unikaj szerokich grup odbiorców. Wykluczaj i zawężaj, dzięki czemu unikniesz wyświetlania się reklam przypadkowym użytkownikom. Korzystaj też z grup remarketingowych, czyli osób, które odwiedziły Twoją stronę i wykonały na niej jakieś działanie. 

Powiedz mi dokąd iść – postaw na intuicję 
Ludzie nie lubią tego, co nieistotne i nie znoszą o tym myśleć. Dla potencjalnego odbiorcy kompletnie nie ma znaczenia to, jak działa Twoja strona czy reklama – musi z góry wiedzieć, w co ma kliknąć i nie powinien zastanawiać się nad tym zbyt długo... a najlepiej wcale! Dedukcja to tylko ułamek sekundy, dlatego Twoja reklama powinna prowadzić użytkownika za rączkę. Spójrz na przykładowe kreacje.

 

Rys. 1. Reklama Kotliny Natury

 

 Rys. 2.  Reklama Tutlo – kreatywnie zaprojektowane copy
 i grafika

 

Grafika połączona z tekstem reklamy działa na Twoją wyobraźnię. To, o czym czytasz, faktycznie się dzieje, bo prosta linia prowadzi Cię od copy poprzez grafikę, aż po nagłówek przy przycisku do działania. Budzi pozytywne skojarzenia i pomimo że jest statycznym obrazem, to jest dynamiczna i zachęca do działania. 

Call to action – dobór ma znaczenie 
Pamiętaj o tym, że nazwa przycisku jest istotna do zrozumienia przekazu. Właściwie dobrane CTA (call to action) poprawi skuteczność Twojej reklamy. Nie próbuj być chytry – użytkownicy nie lubią być zaskakiwani (chyba że w grę wchodzi dodatkowy rabat). Im bardziej oczywiste będą komunikat oraz ścieżka, tym większa szansa na powodzenie procesu (reklamy). Ważne jest, żeby przycisk wezwania do działania współgrał z tekstem oraz nagłówkiem. 


 

Rys. 3. Rodzaje przycisków call to action na Facebooku 

 

Zapamiętaj

Przycisk, który wzywa odbiorcę do działania, powinien sugerować następstwo jego kliknięcia. Nie używaj przycisku WIĘCEJ INFORMACJI, kiedy na landing page’u czeka na użytkownika formularz rejestracyjny. Dlaczego? Ponieważ użytkownik klikający w taki przycisk spodziewa się, że otrzyma od Ciebie tytułowe „więcej informacji” a nie, że zmusisz go do rejestracji. Dobieraj CTA do działania! 



A droga była długa i męcząca, czyli jak skrócić proces?
Ścieżka użytkownika rozpoczyna się wtedy, kiedy staje się on odbiorcą Twojej reklamy, a kończy w momencie, kiedy wykona pożądane przez Ciebie działanie (np. zakup). Im mniej kroków wykona po drodze, tym większe szanse na powodzenie akcji. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy sieci szybko się męczą. Internet przyzwyczaił nas do tego, że interesujące rzeczy otrzymujemy szybko i nie musimy zbyt długo zastanawiać się nad podjęciem akcji. 

System reklamowy Facebooka oraz Instagrama daje Ci wiele możliwości skracania ścieżek użytkowników. Pamiętaj o tym, że im mniej kroków wykona odbiorca Twoich reklam, tym lepiej, dlatego warto zatrzymać użytkownika na Facebooku, w jego naturalnym środowisku.

Korzystaj z Lead Ads
Są to tzw. reklamy kontaktowe, które służą przede wszystkim do zbierania danych kontaktowych od użytkownika. Dlatego jeśli zależy Ci na zebraniu numerów telefonów lub maili, wypróbuj Lead Ads. Jak to działa? Po kliknięciu w reklamę nie musisz odsyłać użytkownika na kolejny landing page, gdzie będzie musiał uzupełnić swoje dane, ponieważ formularz otworzy się bezpośrednio na Facebooku i dodatkowo uzupełni się automatycznie danymi podanymi na portalu. Użytkownik nie ma czasu się zmęczyć, a do niepowodzenia może dojść jedynie przez zbyt długi czas Twojej reakcji na kontakt.


 

Wskazówka

Tekst reklamy lub jej nagłówek powinny jasno komunikować chęć zebrania danych od użytkownika. Proste hasła typu „zostaw kontakt, podpowiemy Ci!”, pozwolą uniknąć niemiłego efektu zaskoczenia i szybkiego wyjścia z formularza. 

 

Zwróć uwagę na reklamę firmy Capgemini – jej tekst i forma są zrozumiałe tylko i wyłącznie dla osoby poszukiwanej na to stanowisko: we francuskim tekście jest błąd, dlatego osoba niezainteresowana tematem i nieznająca języka francuskiego nie wyłapie go. A przecież nagłówek tej reklamy jasno określa jej formę.

 

 Rys. 4. Reklama Lead Adds firmy Capgemini 

 

Buduj chatboty 
Jeśli odpowiednio rozłożysz proces zakupu i doradzania klientowi to może on otrzymać przez chatbota w Messengerze wszystkie niezbędne informacje. Nie będziesz musiał odsyłać go na zewnętrzną stronę i skazywać na poszukiwanie informacji samemu. Odpowiednio ułożony scenariusz pomoże odpowiedzieć na najbardziej nurtujące go pytania i będzie wsparciem w procesie zakupowym, który obecnie w 90% może odbyć się w Messengerze. Pamiętaj też, że chatboty dają możliwość realnego zaangażowania Twoic...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy