Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

4 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Nie myśl, tylko klikaj w reklamę – o UX w social mediach

0 94

Kiedy myślisz o social mediach, zapewne w pierwszej kolejności w Twojej głowie pojawiają się: komunikacja oraz działania reklamowe, czasem jeszcze monitoring. Niewiele osób, które zajmują się mediami społecznościowymi, myśli również o pozytywnych doświadczeniach odbiorcy. „O czym?” – zapytasz – właśnie o doświadczeniach, czyli tzw. procesie User Experience, o którym opowiem Ci w poniższym artykule.

User Experience to tzw. projektowanie pozytywnych doświadczeń, czyli proces, którego celem jest przede wszystkim satysfakcja użytkownika, Twojego odbiorcy. Bierze się ona z funkcjonalności, użyteczności i intuicyjności tego, co tworzysz: strony czy reklamy. Celem takiego projektu jest dostarczenie użytkownikowi prostego w obsłudze produktu (reklamy), który budzi pozytywne skojarzenia i zapewnia… pozytywne wrażenia :) 

Pojęcie UX stało się ostatnio bardzo modne i jest kojarzone przede wszystkim z designem. Jednak User Experience w praktyce nie skupia się tylko na wyglądzie, ale na całym procesie, przez który przechodzi użytkownik. Zwykle projektowanie takiego procesu poprzedzają badania, które mają na celu odkrycie przed projektantem tajemnicy zachowania odbiorcy. Badania przeprowadza się również po wdrożeniu projektu, żeby sprawdzić jego faktyczną efektywność.

Być może nasunie Ci się w tym momencie pytanie: W jaki sposób mam dostosować UX pod moich odbiorców, skoro korzystam z gotowych rozwiązań na istniejącym już portalu? User Experience powinniśmy mieć na uwadze nie tylko przy budowaniu stron www, ale także podczas projektowania komunikacji i przede wszystkim REKLAM. 

Proces – od czego zacząć?

Analogicznie do tego, co opisałam wcześniej – zaczynaj od badań. Najpierw powinieneś przeanalizować działania swoich odbiorców, czyli dowiedzieć się, w jaki sposób korzystają z social mediów i przede wszystkim, KTÓRYCH kanałów używają. Innymi słowy: zrób research. 

Sprawdź statystyki swojej strony oraz Audience Insights – twórz persony. 
W statystykach strony oraz w narzędziu Facebook Audience Insights znajdziesz odpowiedzi na temat zachowania Twoich odbiorców. Dowiesz się, w jakich porach najczęściej korzystają z mediów społecznościowych, z jakich urządzeń, w jakim są wieku i jakiej płci. Przeanalizuj grupy swoich odbiorców, żeby odkryć, z jakich kanałów społecznościowych korzystają najczęściej. Na tej podstawie możesz stworzyć persony, które pozwolą Ci odpowiednio dostosować komunikaty, kreacje reklamowe, umiejscowienie, a także grupy docelowe.


 

Wskazówka

Do tworzenia person możesz użyć narzędzia stworzonego przez SocialBeakers. Znajdziesz je na stronie: //bit.ly/STWORZ_PERSONE. Skorzystasz tam z gotowego szablonu, który możesz uzupełnić w prosty sposób i zapisać go w formie pliku PDF. 

 

Zapamiętaj

Reklamy dostosuj pod urządzenie, z którego korzystają Twoi odbiorcy: jeśli w większości są to urządzenia mobilne, postaraj się aby Twoje posty i reklamy były głównie w formacie kwadratowym lub pionowym. Dzięki temu zajmiesz nimi prawie całą powierzchnię ekranu, 
co pozwoli Ci skupić uwagę oglądającego. Jako umiejscowienie wybieraj ten kanał, którego używają Twoi odbiorcy, i dostosuj pod niego kreację – nie puszczaj tej samej reklamy w postach i w stories, włóż w to trochę fantazji. 

 
Targetowanie reklam – początek projektu 
Wiesz, że nic nie irytuje bardziej niż niedostosowany komunikat reklamowy? Przykładowo kiedy jesteś nastolatką, a wyświetlają Ci się reklamy o treści: „Zapisz swoje dziecko do przedszkola”. Gdy utworzyłeś już persony oraz grupy odbiorców reklam, użyj ich i unikaj szerokich grup odbiorców. Wykluczaj i zawężaj, dzięki czemu unikniesz wyświetlania się reklam przypadkowym użytkownikom. Korzystaj też z grup remarketingowych, czyli osób, które odwiedziły Twoją stronę i wykonały na niej jakieś działanie. 

Powiedz mi dokąd iść – postaw na intuicję 
Ludzie nie lubią tego, co nieistotne i nie znoszą o tym myśleć. Dla potencjalnego odbiorcy kompletnie nie ma znaczenia to, jak działa Twoja strona czy reklama – musi z góry wiedzieć, w co ma kliknąć i nie powinien zastanawiać się nad tym zbyt długo... a najlepiej wcale! Dedukcja to tylko ułamek sekundy, dlatego Twoja reklama powinna prowadzić użytkownika za rączkę. Spójrz na przykładowe kreacje.

 

Rys. 1. Reklama Kotliny Natury

 

 Rys. 2.  Reklama Tutlo – kreatywnie zaprojektowane copy
 i grafika

 

Grafika połączona z tekstem r...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy