Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social media

7 maja 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Wykorzystanie social mediów w działalności charytatywnej

0 93

Do tego, że media społecznościowe mają ogromną siłę, nie trzeba już nikogo przekonywać. To miejsce, gdzie można skutecznie budować wizerunek firmy, promować swoją markę czy budować relację z obecnymi i potencjalnymi klientami. Można także zrobić jeszcze więcej: dotrzeć do niespotykanej dotąd na taką skalę liczby osób, które zjednoczą się dla jednego celu – aby pomóc. Działalność charytatywna coraz śmielej wkracza do świata social mediów. Nawet, jeśli nie zajmujesz się charytatywnością, podglądając skuteczne działania i wdrażając je w życie, na pewno wiele zyskasz dla swojej branży. By działać skutecznie – nie tylko w charytatywności – warto przestrzegać kilku zasad. Jakich? Zachęcamy do lektury!

Zasada nr 1: Postaw na szczerość 

Emocje to jeden z najważniejszych elementów komunikacji z odbiorcą – to właśnie te kampanie, które wywołują emocje w odbiorcach, zapadają w pamięć. Dzisiaj w internecie można znaleźć coraz więcej próśb o pomoc, dlatego wyróżnianie się z tłumu tych wołań jest niezwykle istotne. Pomoże w tym na pewno szczery przekaz. Przedstawienie tragedii,  która dotknęła kogoś z nas w sposób odpowiedni i prawdziwy, z pewnością zjednoczy więcej osób, dzięki czemu łatwiej będzie pomóc. 
 

Rys. 1. Post z prośbą o pomoc zamieszczony na profilu fundacji
Siepomaga.pl


Zbudowanie emocjonalnego przekazu sprzyja także wirusowemu dzieleniu się wiadomością – efekt śnieżnej kuli w kanałach społecznościowych sprawia, że moc pomagania staje się jeszcze potężniejsza. W emocjonalnym przekazie, poza szczerością, warto wymienić także zaskoczenie, ciekawość, zachwyt i niepewność –
to właśnie te emocje sprawiają (według badań Harvard Business School), że odbiorcy chętniej udostępniają nasze treści w mediach społecznościowych. Zanim puścisz w świat komunikat, postaw się na miejscu osoby, do której chcesz dotrzeć. Zastanów się, jakie emocje poruszy w niej Twoja treść. Pamiętaj też, że po drugiej stronie ekranu są prawdziwi ludzie, a każdy z nich ma swoje uczucia i problemy.

 

Rys. 2. Post wzbudzający silne emocje na fanpage ratujemyzwierzaki


Media codziennie serwują nam szokujące informacje, a ich odbiorcy od dawna zdają sobie sprawę, że świat nie składa się tylko z ładnych obrazków i szczęśliwych zakończeń. Właśnie dlatego w swojej komunikacji zrezygnuj z pudrowania bólu oraz łez i szczerze opowiadaj o emocjach – tych mniej i bardziej przyjemnych. Nie bój się pokazywać rzeczy i stanów takimi, jakimi rzeczywiście są. To odwaga i szczerość, na którą musisz być gotowy, by zyskać serca ludzi, a co za tym idzie – nawiązać trwałą i prawdziwą relację. 
 

Rys. 3. Dobre wieści. Screen z Facebooka Siepomaga.pl


 

Zasada nr 2: Opowiadaj historie

Storytelling to Święty Graal współczesnego marketingu. Historie łączą ludzi już od niepamiętnych czasów, a ich opowiadanie jest jedną z podstawowych metod budowania relacji. W naszej pracy skupiamy się na tym, by dostrzec autentycznych ludzi, zjednoczyć ich dla wspólnego celu i zachęcić do działania, czyli pomocy potrzebującym. Interakcja, dialog, autentyczny przekaz to najistotniejsze elementy, które mają dużą moc oddziaływania. W działalności charytatywnej niezwykle istotne jest budowanie więzi z darczyńcami, a nie ma na to lepszego sposobu, niż opowiadanie historii. To właśnie opowieści wciągają, angażują, skłaniają do działania. Powinny być ciekawe, autentyczne, przedstawiające problem z odpowiedniej perspektywy.

Pamiętaj, aby nie zanudzić swojego odbiorcy – nikt z nas nie lubi czytać zbyt długich, zawiłych tekstów: regulaminów, umów, instrukcji obsługi… Język i styl, w jakim komunikujesz się z odbiorcą, powinien być zwięzły, przejrzysty i niosący za s...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy