Do tego, że media społecznościowe mają ogromną siłę, nie trzeba już nikogo przekonywać. To miejsce, gdzie można skutecznie budować wizerunek firmy, promować swoją markę czy budować relację z obecnymi i potencjalnymi klientami. Można także zrobić jeszcze więcej: dotrzeć do niespotykanej dotąd na taką skalę liczby osób, które zjednoczą się dla jednego celu – aby pomóc. Działalność charytatywna coraz śmielej wkracza do świata social mediów. Nawet, jeśli nie zajmujesz się charytatywnością, podglądając skuteczne działania i wdrażając je w życie, na pewno wiele zyskasz dla swojej branży. By działać skutecznie – nie tylko w charytatywności – warto przestrzegać kilku zasad. Jakich? Zachęcamy do lektury!
Zasada nr 1: Postaw na szczerość
Emocje to jeden z najważniejszych elementów komunikacji z odbiorcą – to właśnie te kampanie, które wywołują emocje w odbiorcach, zapadają w pamięć. Dzisiaj w internecie można znaleźć coraz więcej próśb o pomoc, dlatego wyróżnianie się z tłumu tych wołań jest niezwykle istotne. Pomoże w tym na pewno szczery przekaz. Przedstawienie tragedii, która dotknęła kogoś z nas w sposób odpowiedni i prawdziwy, z pewnością zjednoczy więcej osób, dzięki czemu łatwiej będzie pomóc.
POLECAMY

Siepomaga.pl
Zbudowanie emocjonalnego przekazu sprzyja także wirusowemu dzieleniu się wiadomością – efekt śnieżnej kuli w kanałach społecznościowych sprawia, że moc pomagania staje się jeszcze potężniejsza. W emocjonalnym przekazie, poza szczerością, warto wymienić także zaskoczenie, ciekawość, zachwyt i niepewność –
to właśnie te emocje sprawiają (według badań Harvard Business School), że odbiorcy chętniej udostępniają nasze treści w mediach społecznościowych. Zanim puścisz w świat komunikat, postaw się na miejscu osoby, do której chcesz dotrzeć. Zastanów się, jakie emocje poruszy w niej Twoja treść. Pamiętaj też, że po drugiej stronie ekranu są prawdziwi ludzie, a każdy z nich ma swoje uczucia i problemy.

Media codziennie serwują nam szokujące informacje, a ich odbiorcy od dawna zdają sobie sprawę, że świat nie składa się tylko z ładnych obrazków i szczęśliwych zakończeń. Właśnie dlatego w swojej komunikacji zrezygnuj z pudrowania bólu oraz łez i szczerze opowiadaj o emocjach – tych mniej i bardziej przyjemnych. Nie bój się pokazywać rzeczy i stanów takimi, jakimi rzeczywiście są. To odwaga i szczerość, na którą musisz być gotowy, by zyskać serca ludzi, a co za tym idzie – nawiązać trwałą i prawdziwą relację.

Zasada nr 2: Opowiadaj historie
Storytelling to Święty Graal współczesnego marketingu. Historie łączą ludzi już od niepamiętnych czasów, a ich opowiadanie jest jedną z podstawowych metod budowania relacji. W naszej pracy skupiamy się na tym, by dostrzec autentycznych ludzi, zjednoczyć ich dla wspólnego celu i zachęcić do działania, czyli pomocy potrzebującym. Interakcja, dialog, autentyczny przekaz to najistotniejsze elementy, które mają dużą moc oddziaływania. W działalności charytatywnej niezwykle istotne jest budowanie więzi z darczyńcami, a nie ma na to lepszego sposobu, niż opowiadanie historii. To właśnie opowieści wciągają, angażują, skłaniają do działania. Powinny być ciekawe, autentyczne, przedstawiające problem z odpowiedniej perspektywy.
Pamiętaj, aby nie zanudzić swojego odbiorcy – nikt z nas nie lubi czytać zbyt długich, zawiłych tekstów: regulaminów, umów, instrukcji obsługi… Język i styl, w jakim komunikujesz się z odbiorcą, powinien być zwięzły, przejrzysty i niosący za sobą konkretny przekaz. Ściana jednolitego tekstu czy mnóstwo nieprzemyślanych zdjęć z płatnych baz, które i tak już wszyscy znają, nie będą dobrym pomysłem. Warto natomiast przeplatać zdania grafikami, autentycznymi zdjęciami i filmami oraz (z umiarem!) korzystać z emoji.
Postaraj się także wyważyć ładunek emocjonalny Twojej komunikacji – serwuj treści naprzemienne i zróżnicowane. Przykładowo: zarówno na fanpage’u Siepomaga.pl, jak i RatujemyZwierzaki, pojawiają się nie tylko posty, w których opowiadamy o naszych podopiecznych, ale także informujemy o sukcesach, przekazujemy dobre wiadomości, zahaczamy o treści humorystyczne. Gdybyśmy dodawali tylko przygnębiające, szokujące komunikaty, większość z darczyńców traktowałaby nas jak feed ze smutnymi informacjami, a nie miejsce, w którym pomaganie ma wymierne efekty.

ratujemyzwierzaki
Zasada nr 3: Korzystaj mądrze, czyli specyfika mediów społecznościowych
Można śmiało stwierdzić, że Facebook zmienił oblicze działań charytatywnych: dał nam nieporównywalnie większe zasięgi, możliwość dotarcia do osób nie tylko z odległych krańców Polski, ale także innych krajów! Żyjemy w globalnej wiosce i należy ten fakt wykorzystywać. Kiedyś, gdy ktoś potrzebował pomocy, wszystkie działania skupiały się głównie w okolicy – pomagali znajomi, maksymalnie znajomi znajomych. Dzisiaj niemożliwe kiedyś do zrealizowania cele (jak zebranie kilku milionów na operację ratującą życie) stały się realne, a pomaganie cieszy ludzi coraz bardziej. Mamy ogromne możliwości, więc trzeba z nich mądrze korzystać. Najlepiej zacząć od zdefiniowania charakteru medium społecznościowego, którym się posługujemy, i osób, do których za jego pośrednictwem chcemy trafić. Nie bez znaczenia jest również założony przez nas cel.
Facebook jest świetnym medium do angażowania społeczności i docierania do szerokiego grona odbiorców z jednoznacznym komunikatem: „potrzebna jest pomoc!”. Tutaj akceptowana jest dłuższa treść, więcej szczegółów, bardziej szokujące (ale zgodne z zasadami portalu) grafiki. Niestety, Facebook coraz częściej nie ułatwia nam pracy, wprowadzając kolejne ograniczenia i zmniejszając zasięgi postów, często bez ostrzeżenia. Stałe monitorowanie tych zmian i dopasowywanie komunikatów do wymogów jest niezwykle istotne, ponieważ pomaga zminimalizować potknięcia efektywności Twoich działań.
Z kolei na Instagramie ludzie szukają przede wszystkim estetycznych obrazów i pozytywnego przekazu. To dobre miejsce do budowania relacji z odbiorcami i umacniania wizerunku Twojej marki.
Na Twitterze natomiast docieramy do zgoła innych odbiorców. Tam liczą się konkrety, działanie, interakcja, krótki i jasny przekaz. Mimo nieco odmiennych sposobów budowania komunikatów w różnych kanałach mediów społecznościowych, trzeba zadbać...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!