Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

6 maja 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Employee Advocace – przekroczenie granic czy szansa dla pracowników?

297

Standardowe rozwiązania marketingowe, które można spotkać w większości przedsiębiorstw w Polsce i na świecie, to działania skupione na firmowych profilach społecznościowych. Są to komunikaty publikowane przez dział kreatywny wewnątrz firmy lub agencję zewnętrzną. Employee Advocace to zupełnie nowe podejście, które włącza w komunikację samych pracowników. To oni stają się ambasadorami marki i reprezentują firmę w social mediach. Czy jest to przekroczenie granic? A może szansa dla pracownika?

Aby zrozumieć fenomen tego podejścia, trzeba podkreślić najważniejszy obszar komunikacji w internecie, a mianowicie relacje. 

POLECAMY

To właśnie umiejętność nawiązywania więzi z odbiorcami i budowanie zainteresowanej marką społeczności jest jednym z najważniejszych wyzwań, przed którym prędzej czy później staje każdy przedsiębiorca.

Bez względu na to, czy Twój zespół jest mały, czy masz do dyspozycji całe przedsiębiorstwo, wdrożenie programu Employee Advocace to szansa, by zaangażować pracowników w życie firmy i całkowicie zmienić podejście do nawiązywania relacji z klientami.

Firmowe logo zawsze wzbudza dystans

Nawet najbardziej skuteczna strategia komunikacji, która generuje sprzedaż, nie wiąże się bezpośrednio z pozyskaniem lojalnej grupy odbiorców. Wynika to chociażby z faktu, że nigdy nie wiadomo, kto siedzi po drugiej stronie ekranu. Oczywiście są to typowe działania marketingowe, które tworzą przestrzeń do interakcji, musisz jednak pamiętać, że w taki sposób trudno zbudować więź z czytelnikami. Każdy z nas spragniony jest kontaktu z drugą osobą, a nie logotypem. 

Employee Advocace, czyli ambasadorzy Twojej marki

Może to być jedna z najbardziej skutecznych kampanii reklamowych Twojej firmy. Komunikacja, która wychodzi od samych pracowników, wzbudza zainteresowanie, pozwala lepiej zaznajomić się z zespołem i jednocześnie tworzy okazję do poznania każdej osoby indywidualnie. 
 

Komunikacja z profilu firmowego świetnie sprawdza się więc w informowaniu o działalności, aktualnie prowadzonych projektach, wydarzeniach i nowościach, ale słabiej radzi sobie z budowaniem relacji z klientami.


Co jest najważniejsze w programie Employee Advocace?

Najistotniejsza jest tu świadomość, że program polega na budowaniu silnych marek osobistych pracowników, a ich aktywność nie powinna oscylować jedynie wokół chwalenia firmy. Treści powinny skupiać się na indywidualnych kompetencjach pracowników, pokazywać ich wiedzę i budować wizerunek eksperta w branży. Takie podejście ułatwia udział w programie pracownikom, bo publikacje skupiają się na umiejętnościach, które na co dzień wykorzystują w pracy, a prowadzący Employee Advocace uczą, jak wykorzystywać tę wiedzę, by pisać angażujące odbiorców treści. 
 

Wskazówka

Publikacje, które firmowane są imieniem i nazwiskiem, a także zdjęciem konkretnego pracownika, wzbudzają większe zaufanie i wiarygodność. Jeśli program Employee Advocace jest dobrze wdrożony, to autentyczność i poziom zamieszczanych treści jest tak wysoki, że bardzo szybko anonimowi do tej pory pracownicy stają się ekspertami w branży.


Przykład – inspiracja 

Meetup organizowany przez firmę to wydarzenie, które może być przedstawione w mediach społecznościowych czysto informacyjnie, gdzie organizatorzy opisują cel, prelegentów i korzyści wynikające z uczestnictwa. Employee Advocace daje natomiast kompletnie inną opcję – przedstawienie wydarzenia przez pracowników z różnych działów, skupiając się na ich indywidualnej roli w evencie. To podejście niestandardowe, wyróżniające się i bardzo ciekawe dla odbiorców.
 

Wskazówka

Jak pracownicy z różnych działów mogą pokazać swoją rolę w evencie firmowym?

  • Dział marketingu może opisać metody promocji wydarzenia i przedstawić najbardziej skuteczne sposoby dotarcia do grupy docelowej.
  • Dział księgowości może poruszyć temat kosztów i zaprezentować wydarzenie jako inwestycję w wizerunek firmy. 
  • Dział HR może napisać o rekrutacji podczas eventów.
  • Lider projektu może opublikować post na temat skutecznych metod networkingu i dbałości o uczestników.
  • Fotograf może podzielić się wskazówkami, jak robić zdjęcia z eventów, by uczestnicy sami chcieli się na nich oznaczać w social mediach.
  • Prezes może przedstawić ideę i misję, jakie przyświecają tego typu imprezom.
  • Dział prawny może poruszyć temat RODO i sposobów zabezpieczenia danych uczestników.


Powyższa strategia komunikacji to tylko przykładowy wybór komunikatów, które mogą wyjść z prywatnych kont pracowników. To również świetny przykład, jak komunikacja może się od siebie różnić, mimo że dotyczy tego samego tematu. Kilka osób, które opiszą wydarzenie z perspektywy swoich umiejętności i obowiązków w firmie, to rewelacyjna forma komunikacji, tworząca całkowicie naturalnie reklamę wydarzenia. Takie podejście i strategia publikacji dotyczyć może każdego projektu, bez względu na to czy to produkt, usługa, czy event. Współpraca i zaangażowanie różnych komórek w firmie to podstawa. Program Employee Advocace to zdecydowanie zysk dla firmy, zauważalny na wielu płaszczyznach.

 

Rys. 1. Przykładowy post Employee Advocace opublikowany na LinkedIn


 

Wizerunek marki

Osoby, które aktywnie udzielają się na LinkedIn i publikują wartościowy content, są żywą reklamą firmy. Stają się rozpoznawalni w branży i łatwiej nawiązują relacje z odbiorcami. Dzięki takim działaniom zmienia się odbiór firmy, bo zaczyna kojarzyć się z konkretnymi ekspertami wzbudzającymi zaufanie już na etapie online. Bardzo polepsza się również wizerunek właściciela, który staje się otwartym i przyjaznym przedsiębiorcą, wspierającym swoich pracowników.

Rekrutacja

Jednym z najbardziej zauważalnych efektów programu Employee Advocace jest dużo łatwiejsze pozyskiwanie pracowników. Jest to naturalny efekt, wynikający z dobrego wizerunku firmy w internecie, który tworzą osoby tam pracujące. Publikacje stają się nie tylko źródłem wiedzy, ale również świadectwem o przyjaznej atmosferze i rozwojowym środowisku pracy. 

Sprzedaż 

Oczywistą konsekwencją programu Employee Advocace jest również większa sprzedaż. Klienci, którzy obserwują działalność...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy