Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

5 listopada 2019

NR 12 (Październik 2019)

Co jest teraz modne w influencer marketingu?

0 25

Choć początki polskiej blogosfery sięgają początków XXI w., to influencer marketing jest nadal bardzo świeżym tematem. Stosunkowo nowa branża, która charakteryzuje się dynamicznym rozwojem, niesie za sobą szanse dla marketerów, którzy mogą wykorzystać alternatywne źródła promocji różnych usług i produktów. Obecne trendy pokazują, że przez najbliższych kilka lat nadal będzie bardzo głośno o influencerach.

Dlaczego influencer marketing jest popularny?

Konkurencyjność, nasycenie rynku oraz niekończący się strumień płynących informacji spowodowały, że przedostanie się z komunikatem marketingowym jeszcze nigdy nie było tak trudne. Obecnie głównym powodem niepowodzeń kampanii marketingowych są blokery reklam oraz coraz wyższa świadomość zakupowa konsumentów i jednocześnie ich malejąca podatność na dotychczas działające chwyty marketingowe. Marketerzy intensywnie poszukują zatem alternatywnych źródeł promocji marek, produktów czy usług. Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest influencer marketing, który staje się coraz bardziej powszechny, nie tylko wśród marek regularnie i od dawna współpracujących z internetowymi twórcami, ale także dla nowo powstałych brandów i firm. Poszukiwanie realnych kanałów reklamowych, wykorzystanie zasięgów oraz zaangażowanie influencerów spowodowane są wciąż rosnącą grupą użytkowników przeglądających internet w wersji mobile oraz spędzających coraz więcej czasu w mediach społecznościowych. Jak prognozuje Mediakix, wartość rynkowa influencer marketingu do 2020 r. osiągnie pułap 5–10 mld dolarów1.

Od lat można obserwować dynamiczny wzrost zainteresowania influencer marketingiem. Świadczą o tym m.in. wyniki z Google Trends oraz liczne zagraniczne badania, takie jak np. raport Influencer Marketing Benchmark Report: 2019, w którym aż 92% respondentów uważa, że influencer marketing jest skuteczny2

Influencer marketing w liczbach

Tak wygląda sytuacja na zagranicznych rynkach, a jak ma się to do naszego podwórka? 

Badania przeprowadzone przez WhitePress w raporcie Influencer marketing – efektywność i trendy 2019 pokazują, że 52% badanych jest zadowolonych z efektów współpracy z influencerami, a tylko 6% nie jest. Zaskakująca jest jednak trudność w ocenie efektywności kampanii realizowanych z internetowymi twórcami – aż 42% marketerów nie umie określić, czy jest usatysfakcjonowana ich wynikami. Powodem takiej sytuacji jest podejmowanie działań promocyjnych, bez przemyślanej wcześniej strategii oraz nieanalizowanie efektów kampanii, dzięki którym można stwierdzić, że współpraca z danym twórcą nie przełożyła się na sprzedaż. 

W ykres 2 . Poziom zadowolenia z efektów kampanii infl uencer marketingu. Źródło: raport Infl uencer marketing – efektywność i trendy 2019, opublikowany w książce Infl uencer marketing od A do Z
W ykres 3 . Czas prowadzenia działań z infl uencerami. Źródło: raport Infl uencer marketing – efektywność i trendy 2019, opublikowany w książce Infl uencer marketing od A do Z

O tym, że influencer marketing w Polsce jest na innym stadium rozwoju niż za granicą, świadczą odpowiedzi na pytanie o staż współpracy między markami a twórcami. Na Zachodzie trend ten jest obecny od dobrych kilku lat, a na polskim rynku dopiero się uczymy, jak prawidłowo realizować kampanie influencer marketingowe. Z raportu Influencer marketing – efektywność i trendy 2019 wynika, że największy odsetek respondentów, bo aż 29%, realizuje działania z influencerami krócej niż rok. Niewiele mniejsza grupa, bo 28%, prowadzi takie kampanie od roku do 2 lat. W badaniu uczestniczyły także osoby, które mogą pochwalić się sporym doświadczeniem w prowadzeniu kampanii z internetowymi twórcami – 19% działa z twórcami od 2 do 3 lat, 9% – od 3 do 4 lat, a 15% – od ponad 4 lat. 

Zapamiętaj

Nie opieraj swoich działań w obszarze influencer marketingu na tym, co podpatrzysz u konkurencji, lub ciekawością i chęcią przetestowania tego nowego trendu. Takie podejście już od samego początku skazane jest na porażkę!

Aktualne trendy w influencer marketingu

  1. Analityka
    Marketerzy coraz częściej przywiązują uwagę do analizy ilościowej profili influencerów – dane oferowane przez konta firmowe na Instagramie nie są już wystarczające i satysfakcjonujące. Głównym powodem takiej sytuacji jest to, że rynek influencer marketingu w Polsce ciągle się zmienia. Ze względu jednak na niskie bariery wejścia mocno się też psuje, dlatego analityka zaczęła odgrywać kluczową rolę w doborze influencerów do kampanii. Wreszcie marki, eksperci i marketerzy zaczęli mówić głośno, że nie są ślepi na nieetyczne metody pozyskiwania obserwatorów, generowanie sztucznego ruchu przez boty czy kupowanie polubień na Allegro czy eBayu. 

Mikroinfluencerzy mają moc = zaangażowanie

Makroinfluencerzy urośli do rangi celebrytów i stali się bardzo wartościowymi nośnikami przekazów reklamowych znanych marek. Takie osoby charakteryzują się ogromnym zasięgiem swoich publikacji przy relatywnie niższym zaangażowaniu niż u mikroinfluencerów. Dla marek, które nie mają wystarczających środków, aby podjąć współpracę z tymi największymi, alternatywą stały się konta mikroinfluencerów. Coraz częściej marki i firmy angażują osoby o znacznie mniejszej liczbie obserwatorów, ale cieszące się wysokim poziomem zaangażowania na swoich profilach, o czym świadczy ilość generowanych przez nich reakcji, takich jak polubienia, komentarze i prywatne wiadomości. Są to osoby z niszowych dziedzin, docierające do specyficznej grupy docelowej, często posiadające wiedzę ekspercką. Działalność blogerska 
czy prowadzenie kanału w mediach społecznościowych nie są jednym z jej głównych źródeł utrzymania. 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy