Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zarządzanie zespołem

30 lipca 2019

NR 11 (Lipiec 2019)

Dzień z życia head of social media. Jak koordynować projekty w ramach grupy mediowej?

256

Branżowi ekshibicjoniści wyrastają jak grzyby po deszczu, a tablice mediów społecznościowych obrastają komunikatami o samochodach kupionych za hajs z YouTube’a oraz o rosnących korzyściach agencji social mediowych. Jednakże, jeśli poszukujesz recepty na sukces, rozczaruję Cię. Nie znajdziesz tu ani jednego wersu na ten temat. Mogę Ci natomiast zdradzić, jak to jest być w samym sercu Center of Excellence.

Rola Center of Excellence

Zacznijmy od początku, czyli wyjaśnienia, czym jest CoE, oraz uplasowania w organizacji. Otóż, w ramach Publicis Groupe występuje jednostka nazywana Center of Excellence (CoE), której celem jest zapewnienie stosowania najlepszych praktyk, badań, rozwiązań technologicznych w danej dziedzinie w ramach całej firmy. W moim przypadku są to social media. 

Holistyczne podejście 

Mimo podziału grupy na zespoły wyspecjalizowane w danym obszarze m.in. płatna reklama w mediach społecznościowych, content, analityka, strategia, PR czy kontakt z klientem, w ramach CoE podchodzimy do mediów społecznościowych całościowo, łącząc wszystkie jego kompetencje. Dzięki temu zawsze wiemy, co w trawie piszczy, i proponujemy naszym klientom nie tylko efektywne, ale również niekonwencjonalne rozwiązania. Jest to szczególnie ważne w przypadku dużych organizacji, takich jak nasza. Bycie jednym z największych holdingów mediowych na rynku ma wiele benefitów, które możemy ofertować naszym klientom w ramach współpracy z partnerami biznesowymi. Z drugiej strony, im większa organizacja, tym szersze możliwości, ale również większe wyzwania związane z przepływem wiedzy wśród pracowników, co w rezultacie utrudnia rozwój bieżących projektów. 

Główne zadanie

Jednym z moich głównych zadań jest nadzorowanie działań w zakresie social media. Weryfikuję jakość, efektywność i rentowność działań prowadzonych w obszarze mediów społecznościowych w całej grupie. W praktyce oznacza to, że współpracuję z 14 zespołami dla ponad 100 klientów. Dużo prawda? Ale to nie ilość stanowi największe wyzwanie, a różnorodność. W codziennej pracy z ok. 70 osobami z różnych zespołów, najważniejsze są aspekty komunikacyjne, sposób delegowania pracy i egzekwowania zadań. Jako część CoE jestem głównie rozliczana z merytoryki zespołów i efektywności działań prowadzonych dla klientów. W związku z tym, z jednej strony zarządzam swoim zespołem w ramach CoE, a z drugiej nadzoruję prace 14 innych zespołów mających również swoje wewnętrzne cele i swoich bezpośrednich przełożonych.  

Odpowiedzialność 

Bycie head of social media jest jak bycie głową rodziny. Spoczywa na tobie odpowiedzialność za rozwój członków rodziny (w moim przypadku sporej gromady z Public Groupe) oraz musisz podejmować ważne decyzje, które wpływają na losy wszystkich domowników. Oczywiście nie jestem jedyną osobą, która podejmuje decyzje. Jednakże to właśnie ja wyznaczam kierunki dalszych inwestycji i rozwoju grupy Publicis w obszarze mediów społecznościowych. 

Jak dbać i rozwijać obszar mediów społecznościowych w grupie mediowej? 

  • Śledź trendy 

Każdy dzień rozpoczynam od porannej kawy, śledzenia trendów i czytania branżowych newsów. Co więcej, bycie up to day bardzo pomaga uniknąć sytuacji kryzysowych. Długofalowe śledzenie tego, co dzieje się na rynku, pozwala wyciągnąć wnioski i podejmować właściwe decyzje dotyczące inwestycji firmy oraz rozwoju klientów czy oferowanych produktów w ramach organizacji. 
 

Wskazówka

Choćby się waliło i paliło, wyznaję zasadę, że najpierw musi być prasówka. Jest to szczególnie ważne w mediach społecznościowych, gdzie trzeba być na bieżąco i bez najnowszych informacji i kontekstu nie będzie się w stanie stworzyć lub odpowiedzieć na Real Time Marketing. 

 

  • Edukuj  

Osoba, która swoją wiedzę skrywa w jednej głowie,  i nie dzieli jej z nikim, nawet jeśli posiada ogrom informacji, hamuje rozwój organizacji. Dlaczego? Z bardzo prostego powodu. Nie ma na świecie osoby, która zaplanowała, przygotowała i przeprowadziła każdą kampanię, test, sprawdziłaby każdy format czy każdą możliwość targetowania. Natomiast, jeśli mamy do czynienia z wymianą wiedzy, doświadczeń czy wątpliwości, wchodzimy na inny poziom świadomości, a także mamy inne zaplecze informacyjne oraz zupełnie inne możliwości tworzenia rekomendacji dla klientów. W przypadku Publicis Groupe przestrzenią do wymiany wiedzy są zarówno szkolenia wewnętrzne, jak i narzędzia służące do komunikacji m.in. wszystkich osób zajmujących się mediami społecznościowymi. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia organizacji. Ludzie nie tylko szukają odpowiedzi na nurtujące ich pytania, ale również inspirują innych poprzez dzielenie się ciekawymi kampaniami (nie tylko swoimi, ale również konkurencji) i tymi mniej udanymi w formie heheszków branżowych podanych z solidną porcją sarkazmu i memów. 

  • Ucz się od najlepszych 

Nikt nie zna lepiej produktów niż ich twórcy, więc ucz się od partnerów biznesowych oraz zespołów, które na co dzień współpracują z klientami, znają ich potrzeby i realizują kampanie. Konferencje, szkolenia, warsztaty są bardzo ważne, ale zazwyczaj ze względu na charakter wydarzeń mogą pokazywać rozwiązania, które nie są najświeższe na rynku. ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy