Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Innowacje w marketingu

4 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Gaming - Minecraft - Jak budować świadomość i zaangażowanie produktów skierowanych do dzieci?

0 198

Minecraft to tytuł, o którym słyszał prawie każdy. To gra, która uczy współpracy, odpowiedzialności i pozwala dzieciom przenieść swoją kreatywność do cyfrowego świata. Taka lekcja plastyki czy techniki, ale w tym przypadku nauczyciel jest często rówieśnikiem, którego dziecko wybiera samo, a potem godzinami ogląda w telefonie, jak jego idol dzieli się miłością do tej samej, kultowej już gry Minecraft, gdzie w budowaniu nie ma praktycznie żadnych ograniczeń. Wystarczy wyobraźnia przestrzenna i pomysły, którymi użytkownicy codziennie zasypują specjalnie przygotowane serwery. Minecraft jest grą zdecentralizowaną, przez co gracze nie grają w jednym świecie, ale na różnych serwerach – Polacy głównie na polskich. Dla fanów ważne jest to, aby grać na serwerach ich „nauczycieli”.

Obecność marki w takim otoczeniu ma praktycznie same pozytywne efekty. Przedstawię możliwości realizacji takich działań, opierając się na kilku kampaniach zrealizowanych z Youtuberem. Najpopularniejsi w Polsce wśród dzieci, które śledzą jego kanał, są RoxMB (1,3 mln subskrybentów), Vito Minecraft (1,5 mln subskrybentów) i GPlay (1,1 mln subskrybentów). Subskrybentami są głównie chłopcy (ponad 60% wszystkich widzów), którzy są fanami gry Minecraft. Popularność na YouTubie nie bierze się z niczego, RoxMB przez 7 lat działań opublikował ponad 1300 filmów dotyczących Minecrafta! W tych materiałach są ciekawostki, podpowiedzi oraz przechodzenie przez różne mapy. Olbrzymim wyróżnieniem dla fanów jest chwila, gdy twórca w kolejnym odcinku gra w świecie stworzonym przez jednego z nich.

 

Wskazówka

Współpracując z twórcami/gamerami, trzeba im przede wszystkim zaufać i brać pod uwagę ich punkt widzenia. Mają olbrzymią wiedzę w zakresie możliwości świata gry. Są też profesjonalnie przygotowani technicznie oraz potrafią doskonale nagrywać i montować materiały wideo.

 
Najlepsi przez lata wyrobili sobie wysokiej jakości warsztat, również tembr głosu, który pozwala im prowadzić kanał na profesjonalnym poziomie. Oni najlepiej znają swoich fanów i wiedzą, jakie treści są przez nich pożądane, a te, które mogą się spotkać z ich nieprzyjaznym odbiorem, od razu odrzucają. Dlatego częstym i bardzo atrakcyjnym wyborem jest konkurs na budowanie, w ramach którego marka nagradza zwycięzców.


 

Najpopularniejsze formy współpracy z gamerami Minecraftowymi:

  • Unboxing – rozpakowanie produktu oraz zaprezentowanie jego cech.
  • Budowanie – konkurs polegający na budowaniu świata zainspirowanego marką.
  • Gra – konkurs polegający nie tylko na zbudowaniu świata, ale również na przygotowaniu zadań, które gracz ma wykonać, spotykaniu postaci oraz wykonywaniu misji.

 

W ramach konkursu na budowanie ważnych jest kilka elementów. Kluczowy jest pomysł, wyzwanie, czyli wytyczne dotyczące tego, co dzieci powinny zbudować w świecie Minecrafta, oraz atrakcyjne nagrody. Najlepiej żeby budowle te korelowały ze światem marki. Przykładowo, w kampanii owocowej wody smakowej dla dzieci Oshee Vitamin Junior celem było zbudowanie stadionów sportowych. Ambasadorem Oshee jest sam Robert Lewandowski, a dodatkowo marka wspiera sportowców różnych dyscyplin, był to więc naturalny wybór.



 

Rys. 1. Sklep z napojami Oshee na stadionie zbudowanym w grze

 

Rys. 2. Stadion zbudowany w konkursie marki Oshee, a nad nim sterowiec z logo marki

 

 Rys. 3. „Bo piłka jest okrągła…” :-) Murawa na stadionie z konkursu Oshee

 

W przypadku innej kampanii – zabawek Engino – zadanie polegało na zbudowaniu toru wyścigowego oraz umieszczeniu na nim bolidów, które powinny wyglądać jak te możliwe do zbudowania za pomocą klocków tej marki.


 

Rys. 4. Tor wyścigowy i bolidy wzorowane na klockach Engino

 

Z kolei w konkursie Mamby dzieci miały za zadanie zbudowanie własnych wysp Mamba podobnych do tych, które są elementem wizerunkowym marki. Podana była też lista warunków, jakie powinna spełnić budowana przez graczy wyspa, a raczej co powinno się na niej znaleźć:


 

Rys. 5. Bohaterowie marki Mamba na obrazach w świecie gry

 

  • dużo drzew, krzewów, na których rosną owoce znane ze smaków gumy,
  • zamek z piasku z kolorowymi flagami owoców z gum,
  • różne ruiny, osady ludzi oraz akweny wodne,
  • ukryte, niepokazane w sposób oczywisty brand heroes gumy,
  • obrazy naścienne z brand heroes oraz logo Mamba.

 

Rys. 6. Bohater marki Mamba zbudowany w świecie gry

 

Celowo wymieniono wszystkie elementy, aby pokazać, jakie możliwości odkrywa przed nami świat gry. Można w nim umieścić zarówno odpowiednie grafiki, jak i zasugerować grającym, aby sami stworzyli logotypy, bohaterów marki itp. 

Jeśli chodzi o nagrody, to muszą to być przede wszystkim produkty oraz gadżety marki (w tym przypadku zestawy gum oraz gadżety), a także atrakcyjne nagrody rzeczowe dopasowane do grupy wiekowej uczestników, jak konsole, gry, hulajnogi, zabawki, urządzenia elektroniczne. Przy ocenie prac kluczowe jest nie tylko sprawdzenie wszystkich warunków brzegowych, ale także docenienie pomysłowości i kreatywności młodych budowniczych, szczególnie jeśli po pracy widać, że jej zbudowanie zajęło im ogromną ilość czasu.


 

Zo

...

Pełny artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Załóż konto lub zaloguj się do portalu i czytaj materiały bez ograniczeń.
Czekają na Ciebie inspirujące treści dotyczące prowadzenia komunikacji i promocji w mediach społecznościowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy