Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

7 maja 2019

NR 10 (Kwiecień 2019)

Influencer marketing – jak wybrać, weryfikować i rozliczać influencerów w 2019 roku?

0 13

Kampania kampanii nierówna: także w przypadku influencer marketingu. Podczas gdy niektóre agencje zachwycają się taką formą współpracy i korzystają z niej na potęgę, inni do tematu influencer marketingu podchodzą ostrożnie i nieufnie. Czy nadal warto inwestować w tego typu kampanie? Współpraca z influencerami może przyprawić o ból głowy, ale jeśli jest odpowiednio zaplanowana, nie tylko dowiezie rezultaty, ale będzie też czystą przyjemnością zarówno dla klienta, jak i influencera oraz jego odbiorców.

Influencer marketing może być częścią większej kampanii lub ważną gałęzią komunikacji (i w tej konfiguracji często jest bardziej efektywny), ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stał się punktowym, niezależnym, marketingowym bytem i jednorazową akcją. To kolejny powód, dla którego warto zgłębić temat wykorzystania influencerów do promocji swojej marki. 
 

Dlaczego influencer marketing cieszy się popularnością?

  • To forma promocji, która jest względnie prosta w zarządzaniu i nie wymaga specjalnego zestawu umiejętności. Tu liczy się nie tylko komunikacja, organizacja, ale i zdolności analityczne.
  • Influencer marketing może wiązać się z niższymi kosztami kampanii. Ze względu na wykorzystywanie barteru w aktywacjach z influencerami lub organizowanie kampanii z mikroinfluencerami, poniesione przez markę wydatki są często niewielkie.
  • Mimo coraz większej świadomości potencjału influencer marketingu, ta forma promocji nie jest jeszcze wyeksploatowana przez marki i przez wielu uważana jest za nową. 
  • Statystyki mówią same za siebie. Według badań Collective Bias 60% konsumentów kupiło coś pod wpływem postu w social mediach lub recenzji na blogu. 70% millenialsów w swoich decyzjach zakupowych kieruje się opiniami znajomych. Coraz częściej i chętniej ufamy rekomendacjom, a te są motorem napędowym influencer marketingu. 


Kim właściwie jest influencer?

Influencer to osoba, która prowadząc swoje działania wywiera wpływ na decyzje zakupowe czy biznesowe, kreuje opinię i buduje zaangażowaną społeczność wokół swojej idei. 

W przeszłości za influencera online brano najczęściej blogera, który dysponował dostępem do społeczności utworzonej wokół blogów. Influencerami, choć bardziej w świecie offline, byli też politycy, dziennikarze czy celebryci. Dziś, w dobie social mediów i nowych technologii, influencerzy 1.0 mogą rozszerzać swoje zasięgi i docierać do nowych odbiorców. Istnieje jednak także druga grupa: influencerzy 2.0, którzy swój zasięg zbudowali od początku na obecności w mediach społecznościowych i monetyzują swoją socialową aktywność. Często jest to dopiero początek – przykłady z naszego podwórka pokazują, że influencerzy online coraz śmielej wchodzą w świat offline.

Wyzwania i problemy influencer marketingu w 2019 roku

Zły dobór influencerów 
Marketerzy lub osoby odpowiedzialne za komunikację marek często kierują się jedynie statystykami dotyczącymi zasięgów, bez weryfikacji grupy docelowej (o tym nieco później) czy tak istotnego w social mediach wskaźnika engagement rate. W erze botów, fałszywych kont, podejrzanych aplikacji i zautomatyzowanego mechanizmu pozostawiania komentarzy, weryfikacja influencera nie tylko zajmuje więcej czasu niż kiedykolwiek, ale jest również ważniejsza.

Wskazówka

Influencerzy coraz częściej oczekują wysokiego wynagrodzenia, a nie barteru. Wybór nieodpowiednich influencerów może spowodować przepalenie budżetu i brak efektów. Liczy się wartość! 


Marketerzy często jednak sami nakręcają spiralę, w różnorodnych ogłoszeniach oczekując określonego zasięgu (np. 10 czy 25 tys.). 

To wyzwanie zarówno dla agencji, jak i influencerów, którzy także są świadomi, że kilka tysięcy obserwatorów już nie będzie wystarczać markom i nie chodzi tu o aspekty ilościowe. 

To, co się liczy, to wartość i statystyki, które rzeczywiście będą mogły mieć przełożenie na daną kampanię. 
 

Wskazówka

Warto sprawdzić influencerów wykorzystując narzędzia zewnętrzne, takie jak HypeAuditor czy Social Blade. 


Przykłady?
Mała kampania dla jeszcze mniejszej kawiarni w mieście – przyjmijmy, że mającym 40 tys. mieszkańców. Który zestaw sprawdzi się lepiej i wygeneruje bardziej wiarygodną i długotrwałą konwersję? Czy będzie to wykorzystanie lokalnych influencerów, którzy znają miasto i obserwowani są przez jego mieszkańców, czy też gonitwa za wielkim nazwiskiem, które ma wiele kampanii na głowie i nie wie, w którym województwie owo miasto się znajduje? 

Inny przykład to producent wózków dziecięcych. Czy powinien wybrać mniejsze blo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy