Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

17 października 2018

NR 7 (Październik 2018)

TOP7 inspirujących kanałów na YouTube

513

Na rynku znajdziemy wiele magazynów branżowych (takich jak ten), portali i blogów pełnych informacji, porad czy case studies z zakresu marketingu. Zarówno te dobrze znane tytuły, jak 
i mniej popularne media są doskonałym źródłem wiedzy i inspiracji dla osób pracujących w reklamie, oraz miłośników tematu, którzy nie są z nim związani zawodowo. Obok przyjmowania dużej dawki wiedzy teoretycznej warto też korzystać z metody obserwacji. W tym wypadku nasza uwaga powinna być skupiona wokół ludzi, którzy żyją ze skutecznej komunikacji, efektywnego angażowania i budowania lojalnej społeczności. Gdzie ich znaleźć? Oczywiście na YouTube! 

Twórz jasne komunikaty jak emce kwadrat

Kluczową kwestią w komunikacji – nie tylko marketingowej – jest takie wytłumaczenie nawet najbardziej skomplikowanych zjawisk (usług czy produktów), aby mógł je zrozumieć dosłownie każdy. Dlatego korzystaj z różnych metod obrazowania tego, co chcesz przekazać – używaj prostych porównań i analogii; rozrysuj dane zagadnienie czy schemat; pokaż o co Ci chodzi z wykorzystaniem różnych rekwizytów. Jeśli potrzebujesz inspiracji, jak przekazać nawet najbardziej skomplikowaną treść w prosty sposób, sprawdź, jak to robią twórcy kanału emce kwadrat, którzy nie boją się trudnych tematów i dbają zarówno o wartość merytoryczną swoich produkcji, jak i wysoką jakość od strony wizualnej. Jednym z najpopularniejszych formatów ich autorstwa jest „100 sekund” – tyle właśnie trwa pigułka wiedzy w ich wykonaniu. Prowadząca Huyen Pham objaśnia trudne zagadnienia (np. czym jest nowotwór) za pomocą samodzielnie wykonanych, animowanych ilustracji. Ciekawa forma sprawia, że filmy te charakteryzuje bardzo wysoki średni czas oglądania. Widzowie doceniają pracę, jaką autorka wkłada w przygotowanie odcinka z tej serii, a dzięki oryginalnej wideomapie myśli, w ich głowach zostaje wiele zawartych w filmach komunikatów. Podobny formaty wykorzystują też np. twórcy kanału Nieprzeciętne Życie. Tworzenie tak przejrzystych i wartościowych dla odbiorców treści powinno być celem każdego marketera.

POLECAMY

Rys. 1. emce kwadrat „Jak pokonać nowotwory?” – animacja w formacie „100 sekund”

Pokaż, jak działa Twój produkt, jak Karolina Zientek i loveandgreatshoes 

Czy Twój produkt ma instrukcję obsługi? To świetnie! Nikt jej i tak nie przeczyta. Za to miliony osób na całym świecie codziennie przeszukują internet (YouTube jest drugą największą wyszukiwarką na świecie), aby dowiedzieć się, jak: „wymienić worek w odkurzaczu”, „skonfigurować telewizor”, „upiec ciasto”, „zrobić smokey-
-eye”, czy „wybrać opony na zimę”. O ile łatwiejszy byłby świat, gdyby każdy produkt z każdej branży miał swoją wideoinstrukcję i tutorial. Nie wiesz, jak mogłoby to wyglądać? Śledź tutoriale i poradniki „how to”. Idealne przykłady znajdziesz na kanałach: Karolina Zientek i Adrianna Grotkowska (make-up), loveandgreatshoes i Osipowiczka (DIY), Ziemniak i BlackWhiteTV (technologiczne).

Rys. 2. Karolina Zientek MakeUp Artist – charakteryzacja konkursowa NYX Face Awards Poland

Rób wywiady jak 7 metrów pod ziemią 

Jedną z ulubionych form wideo w marketingu b2b są wywiady. Są one stosunkowo proste do wyprodukowania, można przeprowadzić je z prezesem, specjalistą czy zadowolonym klientem (wtedy otrzymujemy od razu testymonial). Większość korpo-wywiadów – niestety musimy to napisać – jest jednak okropnie nudna i powtarzalna. Nie daje widzowi konkretnej wartości, nie porusza tematów tabu, nie przekazuje takich informacji, jakich sam nie mógłby znaleźć w internecie. Nie dotyka również emocji widza (wszak kiedy mowa o biznesie zupełnie nie myślimy o emocjach). To błąd! Zobacz, jak wyglądają najlepiej przeprowadzane wywiady w sieci – YouTube’owy kanał 7 metrów pod ziemią dotyka ważnych kwestii, przeprowadza szczere wywiady i przede wszystkim skupia się na gościu 
i jego problemach. Emocje, które porusza, również są kluczowe. Dzięki temu jego wywiady regularnie ogląda od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy widzów! Czy jego metody dają się przenieść na marketingowy grunt? Oczywiście! Znajdź klienta, któremu Twoje rozwiązania pomogły w trudnym momencie życia, specjalistę, który ma takie historie do opowiedzenia, lub przeprowadź bardzo szczerą i osobistą rozmowę z prezesem – jeśli zależy ci na pozycjonowaniu eksperckim, pokaż jego najsilniejsze strony nie tylko jako menedżera, ale również jako człowieka.

Rozmawiaj z odbiorcami jak Krzysztof Gonciarz 

Jeśli chcesz coś przekazać swoim odbiorcom – to po prostu im to powiedz. Popularność vlogów i średni czas oglądania, którym się cieszą (wynosi od 5 do 6 minut), są dowodem na to, że ludzie lubią słuchać... innych ludzi! I to właśnie najważniejsza różnica – marketingowe filmy to często piękne spoty z głosem wynajętego lektora puszczanym z tak zwanego offu. Spróbuj czegoś innego – czegoś, co dla YouTube jest zdecydowanie bardziej naturalne. Postaw przed kamerą żywego człowieka i tak jak Gonciarz, Globstory, Luka, Karolina Sobańska, Julia Kobus czy Paweł Gołdych po prostu, przekaż to, co masz do przekazania. Nie recytuj gotowych formułek – postaw na naturalność. Zobacz, w jaki sposób ze swoimi widzami komunikują się profesjonalni vlogerzy, którzy żyją z codziennej uwagi swoich widzów. Marketerzy mogą nauczyć się od nich naprawdę wiele.

Testuj produkty jak Ziemniak

Jak powinien wyglądać test produktu? Na takich kanałach jak Ziemniak zobaczysz, że w teście nie chodzi o to, żeby wypisać całą specyfikację techniczną, ale żeby faktycznie pokazać produkt w działaniu i sprawdzić jego najważniejsze funkcje. 

Rys. 3. Ziemniak „EKSTREMALNY CRASH TEST” – test dysków zewnętrznych

Według badań Think with Google 68% osób jest bardziej skłonna kupić dany produkt po obejrzeniu recenzji na YouTube. Czy to znaczy, że musisz wynająć studio, ekipę filmową i wydać fortunę na produkcję filmów? Zdecydowanie nie. Miliony wyświetleń filmów youtuberów testujących sprzęt są dowodem na to, że najważniejsza je...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy