Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Influencer marketing potrzebuje dobrego PR-owca

0 187

Jak to jest, że rynek influencer marketingu odnotowuje ogromne wzrosty (szacowane 15 mld dolarów w 2022 r.!), a jednocześnie youtuber i influencer (ramię w ramię z politykiem) są najmniej poważanymi zawodami? Czy przyspieszona transformacja cyfrowa i, co za tym idzie, gigantyczny rozwój platform społecznościowych, zostawiły daleko w tyle nastroje społeczne? A może to tylko medialna wojna pokoleń (i ankietowanych)?

Influencer marketing rośnie w siłę

Influencer marketing to niesamowicie dochodowy biznes. Według danych Influencer Marketing Hub rynek wzrósł z 1,7 mld dolarów w 2016 r. do 9,7 mld dolarów w 2020 r. W 2021 r. wartość rynku wyniosła 13,8 mld dolarów. Przewiduje się, że w tym roku branża urośnie do wartości 16,4 mld dolarów. Z czego wynika tak szybki rozwój influencer marketingu?

POLECAMY

Jest to głównie efekt globalnej pandemii i jej wpływu na kształtowanie zachowań konsumenckich. Przenieśliśmy zakupy do digitalu, a przede wszystkim na platformy społecznościowe. W tych warunkach rozwinął się chociażby trend live commerce, czyli zakupy na żywo podczas transmisji w social mediach, prowadzone najczęściej przez influencerów.

Wzrost całej branży przypisywany jest też rosnącej popularności krótkich formatów wideo w social mediach. Trudniej jest przykuć uwagę konsumenta, który spędza w internecie coraz więcej czasu, marki mają na to dosłownie kilka sekund. Stąd wynika coraz większa popularność TikToka, Instagram stale rozwija Reels, a YouTube postawił na YT Shorts. Przyspieszona cyfryzacja naszego życia przyniosła także efekt w postaci większej liczby danych, które marketerzy i analitycy wykorzystują w swojej pracy. 

Konsumenci ufają influencerom

Jak wynika z badania przeprowadzonego październiku 2021 r. przez zespół badawczy IQS we współpracy z LifeTube, konsumenci ufają influencerom oznaczającym współpracę z markami. Publikacje oznaczone jako „sponsorowane” są odbierane jako bardziej wiarygodne przez ponad połowę badanych (54%), nieco ponad 1/4 uważa zaś, że są one mniej godne zaufania w porównaniu z postami, które nie powstały przy współpracy z marką. Tylko 17% badanych deklarowało, że współpraca z influencerem może zniechęcić ich do produktów firmy. 

Badanie potwierdziło to, nad czym pochyla się cała polska branża influencer marketingowa: oznaczanie współpracy wpływa pozytywnie na zaufanie odbiorców. W obliczu intensywnej pracy z UOKiK nad wypracowaniem standardów oznaczania reklam przez twórców internetowych miało to olbrzymie znaczenie dla reklamodawców oraz samych influencerów. 

Jak się okazuje, konsumenci coraz chętniej sięgają po marki i produkty polecane przez swoich ulubionych twórców internetowych. Nie mają również problemu z „przyznaniem się do tego” – aż 55% badanych potwierdziło chęć zakupu produktu polecanego przez influencerów. 
 


Rys. 1. Posty oznaczone jako sponsorowane są bardziej wiarygodne. Źródło: badanie IQS i LifeTube
 


Rys. 2. Współpraca marki z influencerem zachęca odbiorców. Źródło: badanie IQS i LifeTube
 


Rys. 3. Najbardziej poważane zawody wśród Polaków. Źródło: badanie SW Reasearch
 

Nikt nie poważa influencerów?

Wszystkie powyższe dane wyglądają fantastycznie i świadczą o tym, że branża influencer marketingu rośnie w siłę, wprowadza sprawne i działające innowacje oraz bije wszystkie inne rodzaje marketingu na głowę. Skoro więc wyniki finansowe pozwalają nam wyciągnąć bardzo pozytywne wnioski, dlaczego odbiór influencerów przez większość społeczeństwa jest tak negatywny? 

Jak wynika z raportu agencji SW Research opublikowanego w kwietniu 2022 r. Polacy uważają influencera za najmniej poważany zawód. Odrobinę lepiej wypadł zawód polityka, lądując na przedostatnim miejscu. Co ciekawe, na trzecim od końca miejscu znalazł się youtuber, zawód uznawany przez branżę również jako influencer.  Z jednej strony branża rośnie w siłę, a konsumenci chętnie kupują produkty influencerskie, ale z drugiej strony praca influencerów spotyka się z niechęcią społeczeństwa. Z czego wynika taka rozbieżność? Najłatwiej byłoby zrzucić winę na tych twórców, którzy nie grają fair. Afery z promowaniem scamów, problemy z prawem, dramy i publiczne przepychanki słowne oraz patoinfluencerzy – o tym najczęściej piszą mainstreamowe media, o tym toczy się najwięcej burzliwych dyskusji w mediach społecznościowych. Odbiorca takich treści bez problemu może wyrobić sobie w ten sposób opinię o całej branży. Jeśli ten sam odbiorca nie obserwuje świata influencerów regularnie, nie ma możliwości zderzyć tej opinii z rzeczywistością. Dotyczy to zwłaszcza starszych pokoleń, często dotkniętych wykluczeniem cyfrow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy