Dołącz do czytelników
Brak wyników

Instagram

16 kwietnia 2020

NR 15 (Kwiecień 2020)

INSTAGRAM A PRAWO

116

Podczas korzystania w marketingu internetowym z Instagrama rzadko zadajemy sobie pytania o prawne aspekty naszych działań. A ciekawych kwestii jest tutaj bardzo dużo – jakie regulacje dotyczą oznaczania reklam w Polsce i za granicą? Czy możemy skorzystać z cudzego zdjęcia, jak wygląda kwestia praw autorskich oraz wizerunku? Czego zabrania nam regulamin portalu? W tym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania.

Jeśli prowadzisz działalność marketingową na Instagramie – a pewnie tak, bo coraz częściej staje się to niemal obowiązkiem – lepiej nie rób tego bez świadomości prawnej. Konsekwencje, które dotkną ciebie lub twojego klienta, mogą być nie tylko wizerunkowe, ale także po prostu finansowe. Zaczniemy od zagadnienia związanego z granicami reklamy.

POLECAMY

Influencer marketing

W przeciwieństwie do kilku innych krajów – o których za moment – Polska nie ma zbyt przejrzystego rozróżnienia w zakresie tego, co jest reklamą, a co „niewinnym” poleceniem produktu przez influencera. Warto jednak zdawać sobie sprawę z istnienia często pomijanej w działalności reklamowej ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Czym jest czyn nieuczciwej konkurencji? Między innymi to nieuczciwa lub zakazana reklama – tak mówi artykuł 3. A co stanowi taką reklamę? 
Tu z kolei możemy posłużyć się artykułem 16. Jest to między innymi „wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji”. A więc nie jest dopuszczalne na przykład publikowanie w papierowych gazetach tekstów sponsorowanych, sprawiających pozory obiektywnego artykułu. Domyślasz się już pewnie, do czego dążę – do tych wszystkich „spontanicznych” zdjęć z produktem w tle czy stwierdzeń typu „często pytacie o...”. Bądź z tym ostrożny – najlepiej po prostu oczekuj od influencera jednoznacznego wskazania, że post czy stories wynika ze współpracy z twoją marką. Dzięki temu nie ryzykujesz usunięcia materiału przez portal czy grzywny z tytułu wspomnianej ustawy.

Case study

Spójrzmy chociażby na Niemcy – influencerka Veni Frost otrzymała upomnienie za nieużycie hasztaga #werbung (czyli #reklama) w ułatwiającym zakup poście 
z bluzą współpracującej marki. Jednocześnie inna influencerka – Cathy Hummels, która (podobnie jak uprzednio Frost) poleciła na swoim profilu instagramowym produkty znanych brandów bez otrzymania wynagrodzenia za to działanie, nie poniosła konsekwencji. 

W ramach ciekawostki – w Dubaju należy wykupić wartą około 15 tysięcy złotych specjalną licencję, która pozwala na otrzymywanie wynagrodzenia za działania infulencera. Alternatywą wobec wykupienia jej osobiście jest funkcjonowanie w ramach licencji przyznanej agencji reklamowej czy platformie mediów społecznościowych.
W praktyce najbardziej pożyteczne będą wskazania z UK – bardzo możliwe, że Instagram zapożyczy te rozwiązania w ujęciu globalnym. W Wielkiej Brytanii funkcjonuje organ Advertising Standards Authority, który formułuje precyzyjne wytyczne w zakresie influencer marketingu. Uwzględniają one linki afiliacyjne, barter i tak dalej. 

Zachęcam do zapoznania się z dostępnym na stronie http://bit.ly/InfluencersGuide przewodnikiem dotyczącym jasnego określania granic reklamy w praktycznie każdej występującej na Instagramie sytuacji. O ile prościej byłoby, gdyby obowiązywał on z poziomu polskiego prawa czy regulaminu całego portalu...

Regulamin Instagrama

Właśnie. Sam Instagram w większości bezpiecznie odnosi się do lokalnego prawa i mówi: „przestrzegaj też innych obowiązujących cię przepisów, nie tylko tych z mojego regulaminu”. A co znajduje się w samym dokumencie?
Już przy określeniu granicy wiekowej użytkownika możesz być zaskoczony – to 13 lat. Tylko tyle, by rozpocząć swoją przygodę z pokazywaniem własnego świata przez zdjęcia. Co prawda w Centrum Pomocy zamieszczono podpowiedzi związane z radzeniem sobie na przykład z własną czy cudzą anoreksją, ale trzeba jednak przyznać, że przywołana granica jest dość niska.
Z Instagrama nie można korzystać, mając zakaz w swoim kraju czy uprzednio zbanowane konto. Nie możemy podawać się za inne osoby ani handlować kontami czy publikować informacji poufnych. 
Należy bacznie zwracać uwagę na to, czy nasz profil nie narusza powyższych zasad – w przeciwnym wypadku grozi nam bezpowrotna jego utrata. Sugerowałbym też ostrożność podczas kupowania fanów czy interakcji z profilami, które wdrażają takie działania. 
Natomiast w kontekście dozwolonych reklam zwróć uwagę na to, że niektóre tematy są na portalu zabronione, a w przypadku innych musimy uzyskać akceptację firmy Facebook. Są to na przykład kwestie powiązane z rozmiarem obrazu czy rodzajem dodawanego linka – te aspekty zmieniają się bardzo szybko, dlatego śledź je i weryfikuj na bieżąco. 

Prawa autorskie

W przypadku wrzucenia przez kogoś treści na portal, portal nie staje się jej właścicielem. To prawo pozostaje przy nas – natomiast udzielamy Instagramowi licencji, to znaczy pozwalamy na rozpowszechnianie materiału we wszystkich krajach i bez opłaty. Ale nic nie tracimy.
Tym bardziej treść wrzucona „na insta” nie staje się wspólną – a zatem nie możesz bez zgody pobrać sobie czyjegoś zdjęcia i wykorzystać go na własne potrzeby. Oczywiście może być tak, że autor opublikował je na takich zasadach, że każdy może z niego korzystać. Ewentualnie masz możli...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy