Dołącz do czytelników
Brak wyników

Instagram

7 listopada 2022

NR 27 (Październik 2022)

Jak wykorzystać rolki do promocji Twojego biznesu?

0 44

Media społecznościowe to kluczowe narzędzie w świecie e-commerce. Ich moc powinna doceniać każda osoba i firma, która chce zdobywać nowych klientów dla swojego biznesu czy też budować wizerunek swojej marki. To właśnie klienci spędzają sporo czasu w mediach społecznościowych i aby do nich dotrzeć, trzeba być tam, gdzie oni.

Istotne też jest podążanie za trendami i najnowszymi formatami, jakie oferują social media. Jednym z najszybciej rozwijających się formatów są obecnie rolki (reelsy), które pozwalają na kreatywne zaprezentowanie firmy i produktów. Przy twórczym podejściu dają one okazję do zaprezentowania się od nieco innej strony i wyróżnienia się na tle konkurencji.  

POLECAMY

Czym są rolki w mediach społecznościowych?

Rolki, czyli Instagram Reels, to odpowiedź platformy na rosnącą w szybkim tempie popularność aplikacji TikTok. Są to krótkie materiały wideo (do 90 s) z możliwością zastosowania ciekawych efektów, filtrów i muzyki. Filmy w rolkach można nagrywać bezpośrednio w aplikacji lub przesyłać gotowe materiały z telefonu. Reelsy mają własną ikonkę na dole aplikacji Instagram, a także widać je w zakładce „eksploruj”, na profilu osoby/marki publikującej, w aktualnościach lub udostępnianych Stories. Dodatkowo funkcja rolek pojawiła się również na Facebooku!

Dlaczego warto tworzyć content na Instagram Reels?

W marketingu mówi się, że content is king! Dlatego, jeśli obecnie moda na formaty wideo trwa w najlepsze, możemy stwierdzić, że to właśnie content wideo jest królem i to właśnie w tym kierunku rozwijają się wszystkie social media. A prowadząc swój biznes, warto za tymi trendami podążać. Dlaczego?

1. Docierasz do nowych – zainteresowanych – odbiorców

Algorytm Instagrama wyświetla Twoje treści użytkownikom, których preferencje i historia przeglądania pasują do tematyki publikowanych materiałów. Jeśli np. ktoś interesuje się modą, to platforma będzie proponować mu rolki właśnie w tej tematyce. Dlatego z większym prawdopodobieństwem można trafić do swojej grupy docelowej. Wystarczy jedynie trochę kreatywnego pomysłu na krótkie wideo.

2. Angażujesz i przyciągasz uwagę

Format wideo działa skuteczniej i szybciej na zmysły odbiorców niż statyczne obrazy. Dostarczają one rozrywki i wiedzy, a odbiorca nie jest zmuszony do żadnego wysiłku – wystarczy samo scrollowanie, które bardzo wciąga. Tworząc kreatywne treści, możemy zatrzymać uwagę odbiorcy, który odwiedzi nasz profil, a następnie np. sklep internetowy.

3. Budujesz pozytywny wizerunek marki

Za pomocą krótkich wideo możemy pokazać firmę jako autentyczną, przyjazną i będącą na bieżąco z aktualnymi trendami. Ma to duży wpływ na pozytywne doświadczenie potencjalnego klienta.

4. Zwiększasz ruch na swoim koncie w social mediach

Aktualnie Instagram bardziej promuje treści wideo niż zdjęcia, dlatego, tworząc rolki, możemy sprawić, że profil będzie bardziej widoczny dla nowych odbiorców. To ono mogą stać się nowymi obserwującymi, a następnie klientami marki. Dodatkowo mamy przewagę nad konkurencją, która jeszcze nie korzysta z tego formatu.

Elementy, na które warto zwrócić uwagę, tworząc rolki

Zdefiniowanie grupy docelowej – mamy maksymalnie 90 s, aby przekazać odbiorcy najistotniejsze informacje o produkcie lub marce. Dlatego tak istotne jest poznanie odbiorców, do których chcemy trafić z komunikatem, aby stworzyć materiał zgodny z ich zainteresowaniami. 

Obserwowanie aktualnych trendów – algorytm Instagrama wyróżnia tego typu treści, dzięki czemu, jako marka możemy wygenerować większe zasięgi. Warto jednak sprawdzić, czy dany trend pasuje do strategii naszej marki i pasuje do naszej grupy docelowej.

Unikanie powielania treści z TikToka ze znakiem wodnym – takie działanie jest wychwytywane przez Instagram i może to obniżyć nasze zasięgi. Użytkownicy Instagrama wolą oglądać dedykowany content, a nie ten powielany na kilku platformach.

Współpraca z influencerami – Instagram oferuje publikowanie treści współdzielonych, które są idealnym rozwiązaniem dla marek, niemających czasu na tworzenie rolek. Warto połączyć siły z influencerem, którego wartości pasują do marki i który w wiarygodny sposób przekaże najistotniejsze informacje np. o produkcie.

Brak nachalnej reklamy – treści mocno reklamowe są negatywnie odbierane przez odbiorców. Dlatego nagrywając rolki, warto zastanowić się, jak w subtelny sposób pokazać produkt czy też usługę. Warto uwzględnić, jaką wartość dodaną można przekazać swoim odbiorcom. Przykładem takich treści mogą być filmy pokazujące firmę „od kuchni” lub materiały poradnikowe.

Odpowiednia długość filmu – warto postawić na kilku- lub kilkunastosekundowe filmy, które nie zanudzą odbiorcy i będą chętniej odtwarzane.

Zastosowanie napisów w rolkach – zmieniające się napisy w trakcie wideo zatrzymują uwagę odbiorcy. Trzeba jednak pamiętać, aby dodać je w odpowiednim miejscu. Nie powinny być umieszczane na samym dole (tutaj jest miejsce na nazwę profilu i krótki opis), po prawej stronie (jest to miejsce na polubienia, komentarze i udostępnienia) oraz na samej górze, ponieważ ten fragment może zostać ucięty w aktualnościach.

Co można pokazać w rolkach?

 

Instagram sprzyja luźniejszej komunikacji i lifestyle’owym treściom. Platforma ta pozwala na zmniejszenie dystansu i wykorzystanie swojej wyobraźni. Reelsy nie narzucają konkretnej tematyki, więc można puścić wodzę fantazji i bawić się trendami. 

 

Jeśli jednak nie masz pomysłu na treści, skorzystaj z poniższych podpowiedzi:

1. Wykorzystaj stare treści i odtwórz je w rolkach.

Jeszcze przed wprowadzeniem formatu, jakim są rolki, wiele marek przekazywało informacje np. za pomocą postów typu karuzela, infografika lub długich tekstów. Takie stare wpisy, jeśli nadal są aktualne, można odświeżyć i wykorzystać ponownie – tym razem w formie rolki. Dzięki temu ponownie przekażemy istotne dla nas informacje, jednak w bardziej atrakcyjnym formacie.

 

 Rys. 1. Reelsy zamieszczone na profilu Westwing Poland. Źródło: www.instagram.com/westwingpl/

 

 Rys. 2. Reelsy zamieszczone na profilu Selfieroom. Źródło: www.instagram.com/selfieroom.official/

 

2. Podziel się rekomendacjami od klientów.

Można poprosić kilku najbardziej lojalnych klientów o nagranie 15–30-sekundowego filmiku, w którym opowiadają np. dlaczego wybrali dany produkt lub skorzystali z usługi. Takie opinie zadowolonych klientów mogą sprawić, że marka będzie bardziej wiarygodna i chętniej wybierana przez nowych klientów, którzy będą w stanie jej bardziej zaufać.

3. Dziel się wiedzą i tipami.

Pokaż potencjalnym klientom, jak mogą korzystać z Twojego produktu. Dzięki temu poznają jego zalety i dowiedzą się, jak np. właściwie go używać lub pielęgnować, aby służył przez lata. Takie rolki to też idealny sposób na pokazanie dokładniej materiału, z jakiego został zrobiony produkt, lub detali wykonania. Takie informacje mogą okazać się pomocne przy podjęciu decyzji zakupowych.

4. Pokaż swoją markę „od kuchni”.

To świetny pomysł na zmniejszenie dystansu między marką a klientem. Pozwól odbiorcom zajrzeć za kulisy swojego sklepu, salonu czy też restauracji i pokaż, jak pracujesz, jak wygląda pakowanie paczek lub ile osób stoi za produkcją danego przedmiotu. Z markami, które pokazują więcej codzienności, łatwiej odbiorcom się utożsamiać i docenić cenę danych produktów.

5. Twórz zapowiedzi nowości.

Jeśli wprowadzasz nowy produkt lub usługę, warto dać odbiorcom mały przedsmak, czego mogą się spodziewać. Może być to kilka tajemniczych ujęć z pytaniem do odbiorców, czy spodziewają się, co to może być. Takie pytania skłonią ich do większego zaangażowania i śledzenia profilu w oczekiwaniu na odpowiedź.

6. Zaprezentuj efekt przed i po.

Jest to rodzaj publikacji, który gene...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy