Dołącz do czytelników
Brak wyników

Instagram

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Jak angażować społeczność na Instagramie za pomocą Stories?

0 479

500 milionów użytkowników Instagrama aktywnie używa formatu Stories, codziennie tworząc content na całym świecie. 58% użytkowników zapewnia, że Stories wzbudziły w nich większe zainteresowanie marką, a kolejne 50% twierdzi, że przeszły na www marki, by dokonać zakupu pod wpływem komunikacji publikowanej na Stories. Ten sam kanał przyczynił się do wygenerowania 25% dochodów reklamowych samej platformy[1].

Nie da się ukryć – by w 2022 r. rozwijać swój profil na Instagramie, docierać do nowych użytkowników i angażować już pozyskanych obserwujących, w codziennej komunikacji, warto wykorzystywać Instagram Stories. Jak robić to dobrze? Co i jak często publikować? I jak podejść do analizy tego materiału? Zapraszam do lektury. 

POLECAMY

Jak zaplanować komunikację na Stories?

Do Stories warto podejść jak do osobnego kanału w naszej strategii komunikacji mediów społecznościowych. Ich pionowy format, liczne możliwości interakcji i swobodna forma pozwalają na wiele eksperymentów, a przede wszystkim Stories wybaczają wiele błędów i dostarczają mnóstwa zabawy twórcom internetowym oraz specjalistom social media. Kluczem do efektywnej komunikacji na Stories jest przede wszystkim regularność oraz różnorodność.

Regularność uzyskasz poprzez cykliczne publikowanie treści. Jeśli w 2022 r. stawiasz na aktywny rozwój profilu i chcesz mieć pewność, że Twój content dociera do grupy docelowej, publikuj Stories co najmniej raz dziennie[2].

Różnorodność zapewnią Ci proste narzędzia – naklejki bądź stickersy – dostępne w ramach edycji i tworzenia materiału na Stories.

Stickersy 

Szereg dostępnych opcji – stickersów w ramach tworzenia Stories daje nam wiele możliwości interakcji z naszą społecznością. Korzystając z opcji naklejek, możesz m.in.:

  • przekierować fanów na stronę internetową marki (sticker: link);
  • poznać opinię obserwujących (sticker: ankieta bądź suwak);
  • zachęcić społeczność do wzięcia udziału w fotowyzwaniu, dzieląc się własnymi kadrami w ramach narzuconego tematu (sticker: Twoja kolej);
  • zaprosić do wspólnego odliczania czasu (sticker: odliczanie);
  • zachęcić do zadawania pytań (sticker: pytania).

Cykle komunikacyjne 

Wykorzystując stickersy w ramach aplikacji, warto pomyśleć o regularnych cyklach komunikacyjnych dostosowanych do tematyki profilu. Te formaty można przypisać np. do konkretnych dni tygodnia, by przyzwyczaić odbiorców do regularności i powtarzalności komunikacji.

Na jakie cykle warto postawić? 

1. Q & A 
Brak pomysłu na Stories? Oddaj głos swojej społeczności! Serie Q & A to nie tylko świetny sposób, by dać siebie poznać jako osobę czy markę, ale także znakomita możliwość lepszego poznania grupy odbiorców profilu i ich preferencji. Q & A warto regularnie powtarzać, a także przeprowadzać bardziej tematyczne serie – ważne, by odpowiadały na aktualne potrzeby użytkowników. 
 

Rozpoczynając zbieranie pytań, postaraj się, jak najszybciej odpowiedzieć na 2–3 pierwsze z nich – z doświadczenia wiem, że dodaje to odwagi obserwującym i pozytywnie wpływa na liczbę dalszych zapytań.


Q & A można przeprowadzać w formie pisemnej – udostępniając pytanie i własną odpowiedź na dostosowanym do tego formatu tle bądź udzielając odpowiedzi w formie nagrania wideo. Pamiętaj, by publikując jakiekolwiek materiały wideo z głosem uzupełnić Stories o transkrypcję tekstową – 85% użytkowników Instagrama deklaruje, że przegląda Stories bez dźwięku[3].


2. Głosowanie 
Prosty sticker w postaci ankiety to nie tylko opcja na bezpłatne badanie społeczności, ale także prosty sposób na zaangażowanie fanów. Nie od dziś wiadomo, że łatwe wybory A/B świetnie działają w internetowym świecie. Format głosowania możesz dopasować do rodzaju działalności – opcji jest mnóstwo! 

  • Funkcja badawcza: przy wprowadzaniu np. nowego produktu możesz podpytać użytkowników o preferowany kolor czy rodzaj wykończenia. 
  • Funkcja sprzedażowa: prezentacja wybranych produktów z oferty w formie THIS or THAT – którą opcję wybierasz? 
  • Funkcja rozrywkowa: głosowanie okołotematyczne, np. na najlepszy owoc czy ulubiony dodatek do pizzy.
     


3. Quiz
Format naklejki przypominający ankietę, z możliwością zaznaczenia jednej prawidłowej odpowiedzi to kolejny sposób na zanimowanie czasu wolnego naszych obserwujących. Quizy mogą dotyczyć konkretnych tematów, jak np. znajomości marki, ale mogą być także luźno związane z tematyką profilu. Na profilu @mytujemy często nawiązujemy do dni specjalnych, jak Dzień Makaronu czy Święto Pizzy i w lekkiej formie sprawdzamy wiedzę dotyczącą danego dania. 

4. Wspólne odliczanie
Przed Tobą ważna premiera nowego produktu? A może zbliżają się urodziny marki lub promocja, którą chcesz wybić komunikacyjnie w sieci? Wykorzystaj sticker ODLICZANIE, by zakomunikować datę i ewentualnie godzinę wydarzenia, a następnie zaproś do kliknięcia swoich fanów. Gdy odliczanie dobiegnie końca, każdy z użytkowników otrzyma indywidualne powiadomienie w aplikacji o Twoim evencie. 

5. Testimonials
Czyli inaczej opinie klientów dotyczące kontaktu z Twoim produktem bądź usługą. Wykorzystaj dobre słowa wysłane do Ciebie via e-mail bądź pozostawione w komentarzu, by podzielić się pozytywnymi wrażeniami z innymi i zachęć obserwujących do wyrażenia swojej pozytywnej opinii.

6. User-generated content 
Najlepszy sposób na zainspirowanie Twojej społeczności i autentyczną rekomendację Twojego produktu? Pokaż, jak używają go inni! Dzięki opcji udostępniania postów użytkowników na Stories możesz dzielić się z innymi autentycznymi kadrami, pokazującymi np. użycie danego produktu bądź skorzystanie z usługi. Taka formuła może powracać na Twój profil, np. co miesiąc w formie konkursu – przeglądu najciekawszych ujęć wraz z wyborem najlepszego z nich. Autor otrzymuje od firmy nagrodę, a inni obserwujący motywują się, by tworzyć content związany z marką i wziąć udział w akcji w kolejnym miesiącu.

7. Behind the scenes
Stories to najlepsze miejsce, by podzielić się zakulisowymi materiałami z życia Twojej marki. Zaprezentuj backstage z nowej sesji lub procesu projektowego, zabierz fanów do fabryki, pokaż twórców danego produktu bądź zespół stojący za Twoją marką. Daj się po ludzku poznać! Im więcej autentycznego contentu pojawi się na Twoich Stories, tym głębsza relacja nawiąże się na linii marka–klient.

Organizacja Stories na profilu

Po kilku tygodniach regularnych publikacji zorganizuj najlepsze Stories w formie wyróżnionych – zapisanych na Twoim profilu pod opisem bio. Mogą być to najlepiej performujące Stories, materiały stanowiące uzupełnienie głównego profilu, ważne...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy