Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

4 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Jak dotrzeć do pokolenia Z i zaangażować je w komunikację korporacyjną marki?

0 14

Marketerzy dysponują wieloma narzędziami umożliwiającymi precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, segmentowanie i monitorowanie prowadzonych działań. Wydawałoby się, że komunikacja z pokoleniem Z jest dziecinnie prosta. Nic bardziej mylnego.

Charakterystyka pokoleń

Pokolenia wchodzące na rynek pracy spędzają sen z powiek pracodawców. Wystarczy wypowiedzieć (lub wpisać w wyszukiwarkę) słowa kluczowe, takie jak „millenialsi” lub „pokolenie”, aby wejść w dyskusje oscylujące wokół przeciwników lub entuzjastów najmłodszych pokoleń. Można mieć skrajne opinie, ale bez względu na to, po której stronie barykady się stoi, trzeba znaleźć wspólny język i nauczyć się komunikować z osobami wychowanymi w innej rzeczywistości, mającymi inne wartości i inny pomysł na siebie. 

Kim są? Co ich ukształtowało? Jakie mają wartości? 
Zacznijmy od uporządkowania zagadnienia „pokolenia”. Stosowane powszechnie i naukowo definicje bazują na różnych podejściach. Bardzo często stosuje się je również zamiennie ze słowem „generacja”. Podejście zaproponowane przez Giddensa (2012) określa pokolenie jako osoby urodzone i żyjące w tym samym czasie oraz mające podobne doświadczenia. Idąc tym tropem można przyjąć, że w Polsce aktywne na rynku pracy są cztery pokolenia: Baby Boomers, pokolenie X, pokolenie Y i pokolenie Z. 

Koncentrując się na wywołanym do tablicy pokoleniu Z, zacznijmy od wydarzeń historycznych, które je ukształtowały oraz charakterystyki etapu rozwojowego. Osoby urodzone po 1990 r.
zostały wychowane w warunkach kapitalizmu i dobrobytu. Zdecydowanie łatwiej nawiązać im relacje przy wykorzystaniu technologii, komunikatorów internetowych niż w kontakcie bezpośrednim, dlatego tak ważna jest przemyślana i dopasowana do tego pokolenia komunikacja w social mediach. Kluczowe jest dla nich angażowanie w generowanie pomysłów, danie możliwości spróbowania różnych zadań. W związku z tym marka powinna postawić na komunikację w digitalu, wykorzystującą nowe kreatywne rozwiązania i angażujące treści.

Bariery komunikacyjne

Mimo że większość organizacji mówi o komunikacji korporacyjnej i employer brandingu, to zamiast budować relacje, tworzy pozbawioną emocji narrację, która odstrasza młodych ludzi. Niestety, trzymanie się sztywnych, korporacyjnych ram i niedopuszczanie do głosu najmłodszych pracowników sprawia, że komunikacja marki w mediach społecznościowych często przypomina tekst wycięty żywcem z notek prasowych. Oficjalny ton wybija się jeszcze mocniej w kampaniach rekrutacyjnych. Przeglądając treść ofert można zauważyć następującą prawidłowość: 45% to wymagania, 45% obowiązki, a 10% to benefity w postaci smacznej kawy i dołączenia do dynamicznie rozwijającej się firmy. Brzmi zachęcająco, ale tylko dla osób żyjących, aby pracować, a nie dla osób wychowanych w duchu Erasmusa, aplikacji i mobilności.



 

Tabela 1. Pokolenia aktywne na rynku pracy
 Źródło: Opracowanie własne na podstawie badania „Millenialsi” portalu employerbranding.pl, //bit.ly/2HvzTjx

 

Wskazówka

W związku z tym, aby dotrzeć do młodego pokolenia zapomnij o „musi”, „wymagany” i „warunek konieczny”.  

 

Zmiana podejścia

Chcąc pozyskać uwagę konsumentów, marki prześcigają się w tworzeniu niesztampowych strategii oraz eksponowaniu benefitów i wartości. To, co nas bawi i zaciekawia w promocji marek, niestety...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy