Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach , Otwarty dostęp

5 listopada 2019

NR 12 (Październik 2019)

Sześć rad, jak tworzyć kreatywne treści do mediów społecznościowych

0 33

Stoi przed Tobą ktoś zupełnie zielony, np. kosmita. Wytłumacz mu, na czym polega różnica między kreatywnym a niekreatywnym postem w mediach społecznościowych. Ciężko, co? Intuicyjnie jesteś jednak w stanie bez problemu odróżnić zwykły post od kreatywnego.

Widzisz post, w którym sklep informuje o promocji na folię bąbelkową. Widzisz drugi post, w którym ten sam sklep promuje ten sam produkt, ale przez nawiązanie do modnych ostatnio „bombelków” (pieszczotliwe określenie małych dzieci). Który post jest bardziej kreatywny? A teraz zgadnij, który z nich miał ponad 2-krotnie większy zasięg organiczny, wygenerował ponad 4-krotnie więcej aktywności i został opublikowany na grupie AIE+ jako przykład kreatywnego postu.

Rys. 1. Przykłady postów opublikowanych w 2019 r. na stronie Rajapack Polska

Gdyby ktoś założył kiedyś Uniwersytet Kreatywności, jednym z najważniejszych przedmiotów byłoby na nim zarządzanie pomysłami. Jest to bowiem proces, który dla twórców treści nigdy się nie kończy. Ponoć na to, w jakim stopniu jesteś twórczy, największy wpływ miało Twoje wychowanie. Dzieci są z natury bardziej kreatywne, ale pomysły części z nich są krytykowane, co zniechęca ich do rozwijania w sobie tej umiejętności. Nie zajmuję się jednak psychologią rozwoju, ale mediami społecznościowymi, więc skupię się na tym, na czym znam się najlepiej. Mam dla Ciebie sześć wskazówek, które pomagają mi w tworzeniu kreatywnych treści. Niech Cię nie zniechęcą coachingowo brzmiące śródtytuły – pod każdym z nich kryją się konkretne rady ;)

  1. Poznaj wszystkie możliwości
    Im więcej znasz formatów postów (na Facebooku jest ich ponad 20) i sposobów na uatrakcyjnienie posta (na Facebooku: emoji, hashtagi, nastrój/aktywność, meldowanie się, oznaczanie produktów), tym łatwiej przychodzi Ci tworzenie kreatywnych połączeń. Kreatywne karuzele, grafiki panoramiczne czy posty z pionowymi grafikami to nic innego jak efekt zabawy formatami. Śledź też wszystkie nowości w tym zakresie, bo nowe formaty to nowe szanse.
    Rys. 2. Przykład grafi ki panoramicznej, w której okręt uczestniczy w podróży po Facebooku
  2. Bądź na czasie
    Podobnie jak wyżej. Nowe wydarzenia to nowe możliwości. Jeśli kreatywność to sztuka znajdywania połączeń, to im więcej masz w głowie poznanych formatów, przescrollowanych memów, przeczytanych książek, obejrzanych filmów i przeżytych wydarzeń, tym łatwiej Ci te oryginalne połączenia znajdować. Jeśli masz przed sobą dwie kropki i musisz je w jakikolwiek sposób połączyć, to możesz to zrobić tylko na jeden sposób. Jeśli masz przed sobą trzy kropki i musisz w jakikolwiek sposób połączyć co najmniej dwie z nich, to możesz to zrobić aż na siedem różnych sposobów.
    Rys. 3. Rysunek do wpisu o tym, że LinkedIn kopiuje rozwiązania Facebooka
    W 2018 roku Facebook wprowadził nowe funkcjonalności, które do tej pory kojarzyły się wszystkim z LinkedInem. Pod koniec 2019 roku LinkedIn postanowił się odgryźć. Wiedziałem, że rok temu branża żyła tym, a teraz wszyscy żyją tym samym tylko w drugą stronę. Połączyłem te dwie kropki i przeszukałem w głowie szufladkę podpisaną „kopiowanie”. W ten sposób powstał jeden z pomysłów, z którego jestem najbardziej zadowolony. W dodatku przy okazji publikacji tekstu w 2019 roku mogłem wszystkim przypomnieć tekst z poprzedniego roku. Gdybym nie monitorował tego, czym żyje moja grupa docelowa, nie połączyłbym tych dwóch kropek.
  3. Wewnętrzna burza pomysłów
    Przypomnij sobie sytuacje, w których potrzebowałeś kilku pomysłów, a do głowy przychodził Ci tylko jeden. Czasami brakowało czasu na więcej. Innym razem Twój umysł blokował się na jednym pomyśle, który oceniał dość dobrze i w związku z tym nie odczuwał potrzeby dalszego wysiłku. Dlatego na samym początku wyłącz krytyka i postaraj się wygenerować jak najwięcej pomysłów. Niech to nawet nie będą gotowe pomysły, a surowe myśli, niedopracowane połączenia, luźne skojarzenia – cokolwiek, byle było tego co najmniej kilka. 
    Rys. 4. Rysunek odnoszący się do testów Facebooka z podzielonym newsfeedem
    Potem zastanowisz się nad ich dopracowaniem i wybierzesz najlepszy albo poszukasz sposobu na połączenie dwóch–trzech najlepszych. Nie przesadź z tym łączeniem, ponieważ czasami łączymy dobry pomysł z dobrym pomysłem, żeby powstał bardzo dobry, a wychodzi mierny. Pamiętaj również, że pomysł, który wydaje Ci się dobry, nie powinien kończyć Twojej aktywności umysłowej, a dopiero ją zaczynać. Nie myśl „mam już coś, więc po co myśleć dalej”, ale „uff... coś już jest, ale może uda się wymyślić coś jeszcze lepszego”. Z każdym dobrym pomysłem powinieneś czuć ulgę i rozkręcać się jeszcze bardziej, zamiast spoczywać na laurach.
    Pod koniec 2017 roku branża social mediów żyła testami Facebooka, w których newsfeed został podzielony na dwie części: z treściami od znajomych oraz od polubionych stron. Słowa klucze to „dzielenie się”, „podzielić”, „rozdzielić”. Mojżesz rozdzielił morze, Zuckerberg rozdziela newsfeedy. Coraz bliżej św...

Pełny artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Załóż konto lub zaloguj się do portalu i czytaj materiały bez ograniczeń.
Czekają na Ciebie inspirujące treści dotyczące prowadzenia komunikacji i promocji w mediach społecznościowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy