Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Pięć dobrych praktyk w kreowaniu treści w social mediach

473

Social media dają ogromne pole manewru markom, które chcą budować pozytywne emocje wokół swojego produktu, a co za tym idzie – budować świadomość marki właśnie. Kreując treści w mediach społecznościowych, należy pamiętać, by wpisać się w ich charakter: angażować odbiorców, czyli potencjalnych klientów do „rozmowy” z marką, pytać o ich potrzeby, ale również dostarczać im rozrywki. Stronę marki śledzą przecież te same osoby, które dzielą się swoim życiem na swoich profilach społecznościowych.

Z artykułu nauczysz się:

  • Dlaczego warto tworzyć kreatywne treści w social mediach i jak to robić.
  • Co Twojej marce da real time marketing.
  • W jaki sposób współpracować z influencerami.
  • Dlaczego user generated content jest ważny.
  • Nad jakim trendem zacząć myśleć już dziś.

 

POLECAMY

Co powinna robić marka, by przyciągnąć ich uwagę? Trafiać w czuły punkt, czyli w ego. Dzięki pozornie błahej treści możesz sprawić, że klient zacznie utożsamiać się z Twoją marką oraz wzbudzisz w nim pozytywne emocje. Musisz jednak działać szybko i umiejętnie!

1 sekunda – tyle czasu masz, by zainteresować użytkownika swoją treścią.
100 m – tyle feedu scrollujemy każdego dnia (to odpowiada długości czterech kolumn Zygmunta!).
1,7 – o tyle razy szybsze jest scrollowanie na urządzeniu mobilnym niż na desktopie.

Nie lekceważ zatem siły emocji w mediach społecznościowych. W artykule skupimy się przede wszystkim na takich pozytywnych uczuciach, jak: radość i rozbawienie.

Operowanie dowcipem może dać marce wiele dobrego. Większość użytkowników social mediów właśnie tego oczekuje od mediów społecznościowych – mają one bawić. 

Dlaczego warto tworzyć kreatywne treści w social mediach?

  1. Uatrakcyjnienie przekazu.
  2. Zwrócenie i zatrzymanie uwagi odbiorcy. 
  3. Pozytywne zaskoczenie odbiorcy, który odczuwa przyjemność z rozwiązania zagadki.
  4. Budowanie pozytywnych emocji wokół marki.

 

Czym w ogóle jest kreatywność? 

Kreatywność to „zdolność do tworzenia czegoś nowego, oryginalnego, przynoszącego nowe rozwiązania”; inaczej „pomysłowość”. (Słownik języka polskiego PWN).
Tę cechę powinny właśnie posiadać osoby odpowiedzialne za marketing marki. Jednak kreatywne działania niejednokrotnie opierają się na danych schematach, wykorzystaniu pewnych technik. Bardzo ważne w tworzeniu treści jest kreatywne wykorzystanie języka. 
Poznajmy przykłady kreatywnego wykorzystania środków językowych.

Wieloznaczność wyrazów

Odbiorca odczuwa satysfakcję z rozwiązania zagadki. W przypadku copy Lidla na grafice treść zyskuje dodatkowe znaczenie w zestawieniu z produktem i copy posta.

Rys. 1. Copy Lidla
Rys. 2. Copy Lidla

Cytaty, aluzje, związki frazeologiczne

Spektrum wykorzystywania przysłów i związków frazeologicznych jest ogromne. To kopalnia pomysłów dla kreatywnych umysłów! Najczęściej najlepsze efekty uzyskiwane są dzięki jego modyfikacji, czyli zmianie członu frazeologizmu. 

 Rys. 3. Copy Awiteks

Efekt zaskoczenia uzyskamy również wykorzystując cytat z nieoczywistym dla niego obrazem. 

Rys. 4. Copy Awiteks

Naruszenie normy językowej 

Chodzi o zabawę słowem i wszelkie przekształcanie słów w kontekście choćby produktu, który przedstawiamy. 

Rys. 5. Copy na grafice


Są to niektóre z możliwości kreatywnego wykorzystania języka. Jest ich znacznie więcej. Możesz stosować rymy, zapożyczenia czy odpowiednio stylizować tekst. Ogranicza Cię wyobraźnia! 

Rys. 6. Copy na grafice

Do takich kreacji można się przygotować. Kliszowe wykorzystanie języka to powszechna praktyka tworzenia treści w mediach społecznościowych. Niejako w opozycji do takich działań kreatywnych stoi real time marketing (RTM). Jego istotą jest reagowanie na to, co dzieje się wokół nas. Jednak nie są to sytuacje, które można przewidzieć. 

Finał Mundialu – to nie RTM. Zareagowanie na wynik na finale Mundialu – to RTM. 
Oscary – to nie RTM. To, że ktoś otrzymał Oscara i nawiązanie do tego – to RTM.

Na początku października światem sztuki wstrząsnęło zniszczenie wylicytowanego za 1 mln funtów obrazu Banksy’ego „Dziewczynka z balonem”. Artysta, kontrowersyjna postać w świecie street artu, którego tożsamość nie jest znana, sam zamontował w ramie niszczarkę na wypadek, jak mówi, dojścia do licytacji dzieła. Oto jak na wydarzenie zareagowały marki. Pojawiło się wiele kreacji z branży FMCG (fast-moving consumer goods), które „zniszczenie” pokazały jako stworzenie swojego produktu.

Kliszowe wykorzystanie języka to powszechna praktyka tworzenia treści w mediach społecznościowych.

 

Rys. 7. Reakcja marki z sektora FMCG 
 Rys. 8. Reakcja marki z sektora FMCG 

 

Inaczej do tematu podeszła IKEA.

Real time marketing pokazuje Twoją markę jako nowoczesną, obserwującą obecne trendy i tendencje. Reagowanie na bieżące wydarzenia pozwoli Ci jeszcze bardziej zwrócić uwagę odbiorcy. Gdy już sam tworzysz świetne treści dla swojej marki, możesz też pozwolić powiedzieć o niej innym. 

Rys. 9. Reakcja Ikei 

Zainteresuj się influencer marketingiem

Treści dotyczące Twojej marki mogą szerzyć osoby wpływowe w mediach społecznościowych. Warto zainteresować się influencer marketingiem. Od Ciebie i celów Twojej firmy zależy, czy wejdziesz we współpracę z większymi czy mniejszymi zasięgowo influencerami. Osoby reklamujące dany produkt w swoich mediach społecznościowych dzieli się na tzw. makro- i mikroinfluencerów, gdzie za przedział tych drugich uważa się liczbę followersów od 3 do 100 tys. To właśnie w influencerów o takich zasięgach celują aktualnie firmy. 

Zapamiętaj!

  • Dlaczego warto postawić na mikroinfluencerów?
  • Zyskali większe zaufanie konsumentów.
  • Reklamują na swoich warunkach.
  • Często ich wynagrodzeniem jest barter.
  • Odbiorcy mają wrażenie polecenia przez „dziewczynę z sąsiedztwa”. 
  • Pamiętaj: jakość, a nie ilość!

 

 

Osoby reklamujące dany produkt w swoich mediach społecznościowych dzieli się na tzw. makro- i mikroinfluencerów.

Sprawdź swojego influencera!

Istnieją narzędz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy