Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzedaż w social mediach

29 lipca 2020

NR 16 (Lipiec 2020)

Jak kupować wartościowy ruch od marketplace’ów?

94

Jeśli prowadzisz swoją markę czy sklep internetowy, doskonale wiesz, jak ważnym czynnikiem sukcesu jest ruch. To właśnie dla niego, a dokładniej dla użytkowników, tworzysz produkty lub treści. Ale jak sprawić, aby klienci czy czytelnicy trafili na Twoją stronę i zobaczyli ofertę lub przygotowany content?

Kiedy stworzysz strategię marki, z pewnością będziesz wiedział, jak mówić do swoich odbiorców. Wówczas pozostanie pytanie, skąd czerpać ruch. Metod mamy bardzo wiele, a jednym z rozwiązań jest współpraca z marketplace’ami. 

POLECAMY

Zacznijmy od początku

Sytuacja zastana: 2019/20 rok

Co 60 sekund* w sieci pojawia się (stan na marzec 2019):

  • 65 000 zdjęć na Instagramie,
  • 243 000 zdjęć na Facebooku,
  • 400 h nagrań wideo na YouTube,
  • 3 800 000 wyszukiwań w Google.

*dane cytowane za www.kingdong.com


To, co widzisz w powyższej ramce (a może nawet więcej), dzieje się w internecie w każdej minucie, którą poświęcasz na lekturę tego tekstu. A jeśli odpowiadasz za sklep czy markę, doskonale wiesz, że Twoja konkurencja nie pozostaje bierna, zbierając ruch, a przy tym Twoich potencjalnych klientów. Oczywiście Ty także nie próżnujesz w budowaniu rozpoznawalności własnego brandu. Aktywnie udzielasz się 
w social mediach, dbasz o stronę www i jej SEO, a od czasu do czasu pokusisz się o współpracę z influencerami oraz obecność na eventach. Czy mimo Twoich starań ruch nadal pozostaje na stałym poziomie lub wykazuje tylko delikatne wzrosty? Najwyższa pora zastanowić się nad jego źródłami, czyli tym, skąd ludzie dowiadują się o Twojej stronie i za pośrednictwem czego na nią przechodzą. Możemy zacząć wymieniać i analizować wszystkie źródła ruchu, idąc za Google Analyticsem, lub skrócić tę drogę, mówiąc: „Wesprzyj swój biznes marketplace’ami”. Czyli czym dokładnie?

Definicja (sukcesu)

Marketplace definiowany jest jako „platforma online, za pośrednictwem której firma lub użytkownik indywidualny może kupować i sprzedawać swoje produkty oraz usługi”. To bardzo ogólne stwierdzenie wymaga doprecyzowania. Klasyfikacja rodzajów marketplace’ów wygląda następująco:

  • podział ze względu na działanie:
  • horyzontalne – oferują produkty z wielu różnych kategorii, np. Allegro,
  • hybrydowe – oferują produkty własne, ale uzupełniają je ofertą innych producentów, np. Empik,
  • wertykalne – oferują towary z jednej kategorii, np. odzież/fashion; w ich ramach znajdują się produkty od różnych dostawców, np. domodi.pl czy Allani.pl
  • podział ze względu na system zakupów:
  • transakcyjne – dysponują koszykiem zakupowym, np. Sephora,
  • trafficowe – przekierowują użytkownika do sklepu online, np. domodi.pl, Allani.pl

Po podaniu powyższych przykładów na pewno łatwiej jest wyobrazić sobie, czym są omawiane platformy. Ich główne zadanie to, obok gromadzenia w jednym miejscu asortymentu marek i sklepów z danej branży, dostarczanie ruchu i sprzedaży swoim partnerom.

Dzięki marketplace’om możesz:

  • dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, w tym do zupełnie nowych dla Twojej marki użytkowników,
  • sprawdzić, jakie narzędzia komunikacji sprawdzają się w przypadku Twojej marki dzięki temu, że omawiane serwisy na bieżąco realizują szereg działań i wykorzystują przy tym wiele rozwiązań,
  • wzmocnić wizerunek marki za sprawą rozpoznawalności marketplace’u, przy którym działasz,
  • testować nowe rozwiązania, na które niejednokrotnie mogło brakować Ci budżetu,
  • prezentować asortyment swojej marki wśród rynkowych liderów,
  • wykorzystywać narzędzia reklamowe niedostępne dla małego przedsiębiorstwa.

Reasumując, marketplace’y dają Ci dużo więcej możliwości komunikacyjnych, promocyjnych i sprzedażowych. 


Teraz pozostaje odpowiedzieć na pytanie: „Jak wygląda współpraca z nimi”?

Wykorzystaj potencjał

Nie istnieje coś takiego jak klasyczny model współpracy z marketplace’ami. Każda firma czy marka ma bowiem indywidualne oczekiwania co do kooperacji i jej efektywności. Po ustaleniu wymagań oraz czynników sukcesu takiej współpracy określa się metodę rozliczenia, a po podpisaniu umowy – rozpoczyna się jej egzekucję.  Przeważnie opiera się ona o elastyczne stawki CPC dostosowane do efektów, a jej model sprawia, że partner płaci wyłącznie za przekierowanie ruchu do jego sklepu, a więc za pozyskanych klientów.

Case Study

W domodi.pl, które jest marketplace’em wertykalnym i hybrydowym, swój asortyment eksponuje obecnie ponad 600 sklepów i marek online. Na platformie może pojawić się oferta każdego sklepu internetowego z branży fashion. Ruch pozyskiwany jest w modelu CPC (cost per click) – czyli zapłacie podlega każdy przeklik z domodi.pl do danego produktu. Współpraca opiera się na otrzymaniu od brandu partnerskiego zestawienia produktów wraz z ich opisami oraz umieszczeniu ich na listingach produktowych. W międzyczasie następuje szczegółowe skategoryzowanie towarów i dopisanie do nich tagów, po których użytkownik w szybki sposób wyszuka interesującą go rzecz. Po dodaniu oferty do serwisu  odpowiedzialność za dostarczenie ruchu spoczywa na barkach platformy, która realizuje szereg działań komunikacyjnych mających na celu zainteresowanie ofertą potencjalnych klientów. Należy do nich wysyłka newsletterów, pushe webowe czy reklamy w mediach, a także komunikacja w social mediach marketplace’u. 


Wymienione wcześniej przykłady marketplace’ów są Ci na pewno doskonale znane. To pierwsza ich zaleta. Obecne na rynku od kilku, nawet kilkunastu lat już dawno zbudowały swój silny wizerunek i zdobyły zaufanie użytkowników. Mają także określoną pozycję w branży, w której działają, przez co dużo łatwiej jest im zaprezentować Twoją ofertę. A robiąc to, docierają do bardzo szerokiej grupy docelowej, wykorzystując szereg zróżnicowanych narzędzi. Mogą sobie na to pozwolić, posiadając wysokie budżety. To daje mniejszym markom możliwość przetestowania wielu kanałów dotarcia, które w innych przypadkach nie byłyby dla nich równie dostępne, np. ze względu na koszty. Te wszystkie składowe wpływają na to, że marketplace’y zdobywają i przekazują swoim partnerom wartościowy ruch z wysokim potencjałem zakupowym. 

Z marketplace’u prosto do Twojego sklepu

Jak to wygląda w praktyce? Z zasady marketplace’y wykorzystują szereg narzędzi, aby generować wejścia na stronę. Do najpopularniejszych źródeł ruchu zaliczamy:

  • organic search – ruch organiczny pochodzący z kliknięć w wyniki z wyszukiwania Google; w tym przypadku rozszerzony zakres działań SEO większych graczy, jakimi jest wiele marketplace’ów, sprawia, że współpraca z nimi może zapewnić ich partnerom więcej ruchu organicznego niż samodzielne działania w tym obszarze,
  • direct – bezpośrednie wejścia przez wpisanie adresu, które napędzane są m.in. przez wizerunek i rozpoznawalność brandu; jest to jedna z zalet eksponowania swojej oferty na znanych marketplace’ach, szczególnie przez podmioty mniejsze lub dopiero rozpoczynające swoją działalność,
  • social – ruch pochodzący z portali społecznościowych (FB, Instagram, Insta Stories, YouTube itp.); duże marketplace’y zdążyły zgromadzić setki tysięcy, niekiedy nawet miliony fanów i obserwujących, którzy codziennie mają okazję poznać nowe treści publikowane w ich mediach społecznościowych, co daje szansę ich partnerom na znaczące poszerzenie grupy odbiorców; to także przestrzeń do realizacji płatnych kampanii reklamowych, które skutecznie skupiają uwagę użytkowników na produktach i markach, generując kliknięcia; to kanały wykorzystywane także pod kątem działań remarketingowych, mające na celu prezentację oferty użytkownikowi, który już wcześniej widział ją w naszym medium,
  • e-mail – czyli przekliknięci...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy