Dołącz do czytelników
Brak wyników

AUGMENTED REALITY

24 lutego 2020

NR 14 (Luty 2020)

AR jako wsparcie sprzedaży w social mediach

32

Augmented Reality, czyli rozszerzona rzeczywistość, po raz pierwszy pojawiła się na platformach social mediów za sprawą Snapchata. Selfie z wirtualnymi psimi uszami i kocimi wąsami wraz z grą Pokemon GO stały się kilka lat temu pionierami w dziedzinie wykorzystania AR-u na ogólnodostępnych urządzeniach mobilnych. I chociaż prace nad okularami wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość nie zwalniają, to jeszcze przez długi czas kamera smartfona pozostanie podstawowym nośnikiem AR-owym.

Obecnie na systemy iOS i Android dostępnych jest mnóstwo aplikacji i gier korzystających z technologii AR, w tym różne komunikatory i platformy social mediów. Jednak możliwość wykorzystania efektów AR do celów marketingowych lub sprzedażowych przez wszystkie marki oferują obecnie tylko trzy z nich: Facebook, Instagram i Snapchat. Warto również wspomnieć, że na TikToku także zaczęły się pojawiać pierwsze promocyjne efekty AR, co może zapowiadać bliskie wprowadzenie publicznego dostępu do tworzenia reklam z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości również na tej  platformie. 
Główne przyczyny, dla których marki decydują się na wykorzystanie social mediów, zamiast wdrażania dedykowanej aplikacji AR-owej dla celów sprzedażowych, to szerokie możliwości dystrybucji, relatywnie niskie koszty i krótki czas produkcji oraz rozbudowane możliwości promocji. Efekty AR w kamerach aplikacji social mediowych mogą angażować i zachęcać do zakupu istniejącą wcześniej grupę odbiorców bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji. 
Wiąże się to oczywiście z ograniczeniami technologicznymi. Nie wszystko, co da się osiągnąć przy produkcji zewnętrznej aplikacji, jest możliwe przy tworzeniu efektu AR na Facebooka, Instagrama czy Snapchata. Wynika to z potrzeby ograniczenia jego wielkości i umożliwienia używania efektów także na wolniejszych urządzeniach. Przykładowo, dotychczas AR w social mediach nie oferuje możliwości mierzenia butów czy wykrywania rzeczywistych wymiarów pomieszczeń. 
Efekty snapchatowe nazywane są lensami, a oprogramowanie do ich tworzenia to Lens Studio. Instagram i Facebook, mimo pewnych rozbieżności w funkcjonalnościach i polityce akceptacji efektów, posiadają wspólne środowisko Spark AR. 

Efekty AR nazywane są także filtrami, maskami lub w przypadku Snapchata – lensami. Mogą działać na obydwu kamerach, przedniej i głównej. Efekty przeznaczone na przednią kamerę zazwyczaj modyfikują wygląd osób ich używających, zaś te na główną ingerują w otoczenie, np. umieszczając na płaskiej powierzchni obiekt 3D.

Należy pamiętać, że obie aplikacje są nieustannie rozwijane, dlatego podane w tabeli funkcjonalności mogą z czasem ulec zmianie. 

Tab. 1. Funkcjonalności AR na Facebooku, Instagramie i Snapchacie
Funkcjonalności AR poszczególnych platform Instagram Facebook Snapchat
Tworzenie rozmaitych filtrów i masek na twarz Tak Tak Tak
Przymierzalnia okularów, czapek, make-upu itp. Tak Tak Tak
Wykrywanie gestów twarzy (uśmiech, mruganie, całus itp.) Ograniczone Tak Ograniczone
Gry z wykorzystaniem gestów twarzy Ograniczone Tak Ograniczone
Dodawanie tła z tyłu głowy (zwane teleportem lub segmentacją) Tak Tak Ograniczone
Umieszczanie obiektów 3D na powierzchniach poziomych Tak Tak Tak
Umieszczanie obiektów i animacji na powierzchniach pionowych Nie Tak Tak
Wykrywanie logo marki i innych obrazów (tzw. target tracking) Tak Tak Tak
Umieszczanie portali do innej rzeczywistości Tak Tak Tak
Dedykowane kody QR Wkrótce Wkrótce Wkrótce
Rozpoznawanie twarzy kotów i psów Nie Nie  Tak
Rozpoznawanie części ciała Bardzo ograniczone Bardzo ograniczone Ograniczone
Geotargeting (udostępnianie efektu w konkretnych regionach) Nie Tak Tak

Jak AR może wspierać sprzedaż?

Mimo że social mediowe efekty AR działają wewnątrz konkretnych aplikacji, są one niezwykle elastyczne pod kątem dystrybucji. Poza dedykowanymi możliwościami promowania charakterystycznymi dla każdej z aplikacji wszystkie efekty AR, niezależnie od platformy, mają własny, unikalny link. Dzięki temu można włączyć je w aktywacje marketingowo-sprzedażowe na wiele różnych sposobów, od promowanych postów na newsfeedzie, przez instagramowe Stories, Twittera, kody QR, influencerów czy stronę internetową, aż do chatbotów na Messengerze. 

Zapamiętaj!

Każdy efekt AR posiada własny link, który otwiera go w kamerze odpowiedniej aplikacji. Po wyprodukowaniu i pozytywnej ocenie treści stanowi wyłączną własność marki i pozostaje aktywny bez dodatkowych kosztów tak długo, jak chce tego właściciel.

Głównym atutem stosowania przez marki technologii AR jest jej innowacyjność oraz niespotykany wcześniej bezpośredni kontakt użytkownika z reklamowanym produktem/marką. Aktywacje  rozrywkowe, w których AR wykorzystywany jest jako forma zabawy lub gra konkursowa, doskonale sprawdzają się jako nowatorski sposób na głębsze zaangażowanie fanów, okazja do zwiększenia świadomości marki lub prezentacji nowego produktu.
Dobrymi okazjami do wykorzystania AR-u w celach marketingowych są m.in. święta, premiery filmów czy wydarzenia sportowe. Z okazji mistrzostw świata w piłce nożnej w 2018 roku Samsung zorganizował konkurs w chatbocie na Messengerze. Jednym z jego elementów była gra AR-owa, w której zadaniem było podbicie piłki głową jak najwięcej razy. 

Rys. 1. Przykłady wykorzystania efektów AR w marketingu

Korzyści wykorzystania technologii AR w marketingu: 

  • innowacyjność,
  • bezpośredni kontakt z produktem lub bohaterem marki.
  • brak rozproszeń – relacja jeden na jeden między użytkownikiem a marką,
  • możliwość tworzenia user generated content (treści generowanych przez użytkowników),
  • większy wpływ na zaangażowanie użytkownika w odróżnieniu od np. banera,
  • czas spędzony w efekcie AR jest zazwyczaj dłuższy niż przy innych formatach (unikam...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy