Augmented Reality, czyli rozszerzona rzeczywistość, po raz pierwszy pojawiła się na platformach social mediów za sprawą Snapchata. Selfie z wirtualnymi psimi uszami i kocimi wąsami wraz z grą Pokemon GO stały się kilka lat temu pionierami w dziedzinie wykorzystania AR-u na ogólnodostępnych urządzeniach mobilnych. I chociaż prace nad okularami wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość nie zwalniają, to jeszcze przez długi czas kamera smartfona pozostanie podstawowym nośnikiem AR-owym.
Obecnie na systemy iOS i Android dostępnych jest mnóstwo aplikacji i gier korzystających z technologii AR, w tym różne komunikatory i platformy social mediów. Jednak możliwość wykorzystania efektów AR do celów marketingowych lub sprzedażowych przez wszystkie marki oferują obecnie tylko trzy z nich: Facebook, Instagram i Snapchat. Warto również wspomnieć, że na TikToku także zaczęły się pojawiać pierwsze promocyjne efekty AR, co może zapowiadać bliskie wprowadzenie publicznego dostępu do tworzenia reklam z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości również na tej platformie.
Główne przyczyny, dla których marki decydują się na wykorzystanie social mediów, zamiast wdrażania dedykowanej aplikacji AR-owej dla celów sprzedażowych, to szerokie możliwości dystrybucji, relatywnie niskie koszty i krótki czas produkcji oraz rozbudowane możliwości promocji. Efekty AR w kamerach aplikacji social mediowych mogą angażować i zachęcać do zakupu istniejącą wcześniej grupę odbiorców bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji.
Wiąże się to oczywiście z ograniczeniami technologicznymi. Nie wszystko, co da się osiągnąć przy produkcji zewnętrznej aplikacji, jest możliwe przy tworzeniu efektu AR na Facebooka, Instagrama czy Snapchata. Wynika to z potrzeby ograniczenia jego wielkości i umożliwienia używania efektów także na wolniejszych urządzeniach. Przykładowo, dotychczas AR w social mediach nie oferuje możliwości mierzenia butów czy wykrywania rzeczywistych wymiarów pomieszczeń.
Efekty snapchatowe nazywane są lensami, a oprogramowanie do ich tworzenia to Lens Studio. Instagram i Facebook, mimo pewnych rozbieżności w funkcjonalnościach i polityce akceptacji efektów, posiadają wspólne środowisko Spark AR.
POLECAMY
Efekty AR nazywane są także filtrami, maskami lub w przypadku Snapchata – lensami. Mogą działać na obydwu kamerach, przedniej i głównej. Efekty przeznaczone na przednią kamerę zazwyczaj modyfikują wygląd osób ich używających, zaś te na główną ingerują w otoczenie, np. umieszczając na płaskiej powierzchni obiekt 3D.
Należy pamiętać, że obie aplikacje są nieustannie rozwijane, dlatego podane w tabeli funkcjonalności mogą z czasem ulec zmianie.
Funkcjonalności AR poszczególnych platform | Snapchat | ||
Tworzenie rozmaitych filtrów i masek na twarz | Tak | Tak | Tak |
Przymierzalnia okularów, czapek, make-upu itp. | Tak | Tak | Tak |
Wykrywanie gestów twarzy (uśmiech, mruganie, całus itp.) | Ograniczone | Tak | Ograniczone |
Gry z wykorzystaniem gestów twarzy | Ograniczone | Tak | Ograniczone |
Dodawanie tła z tyłu głowy (zwane teleportem lub segmentacją) | Tak | Tak | Ograniczone |
Umieszczanie obiektów 3D na powierzchniach poziomych | Tak | Tak | Tak |
Umieszczanie obiektów i animacji na powierzchniach pionowych | Nie | Tak | Tak |
Wykrywanie logo marki i innych obrazów (tzw. target tracking) | Tak | Tak | Tak |
Umieszczanie portali do innej rzeczywistości | Tak | Tak | Tak |
Dedykowane kody QR | Wkrótce | Wkrótce | Wkrótce |
Rozpoznawanie twarzy kotów i psów | Nie | Nie | Tak |
Rozpoznawanie części ciała | Bardzo ograniczone | Bardzo ograniczone | Ograniczone |
Geotargeting (udostępnianie efektu w konkretnych regionach) | Nie | Tak | Tak |
Jak AR może wspierać sprzedaż?
Mimo że social mediowe efekty AR działają wewnątrz konkretnych aplikacji, są one niezwykle elastyczne pod kątem dystrybucji. Poza dedykowanymi możliwościami promowania charakterystycznymi dla każdej z aplikacji wszystkie efekty AR, niezależnie od platformy, mają własny, unikalny link. Dzięki temu można włączyć je w aktywacje marketingowo-sprzedażowe na wiele różnych sposobów, od promowanych postów na newsfeedzie, przez instagramowe Stories, Twittera, kody QR, influencerów czy stronę internetową, aż do chatbotów na Messengerze.
Zapamiętaj!
Każdy efekt AR posiada własny link, który otwiera go w kamerze odpowiedniej aplikacji. Po wyprodukowaniu i pozytywnej ocenie treści stanowi wyłączną własność marki i pozostaje aktywny bez dodatkowych kosztów tak długo, jak chce tego właściciel.
Głównym atutem stosowania przez marki technologii AR jest jej innowacyjność oraz niespotykany wcześniej bezpośredni kontakt użytkownika z reklamowanym produktem/marką. Aktywacje rozrywkowe, w których AR wykorzystywany jest jako forma zabawy lub gra konkursowa, doskonale sprawdzają się jako nowatorski sposób na głębsze zaangażowanie fanów, okazja do zwiększenia świadomości marki lub prezentacji nowego produktu.
Dobrymi okazjami do wykorzystania AR-u w celach marketingowych są m.in. święta, premiery filmów czy wydarzenia sportowe. Z okazji mistrzostw świata w piłce nożnej w 2018 roku Samsung zorganizował konkurs w chatbocie na Messengerze. Jednym z jego elementów była gra AR-owa, w której zadaniem było podbicie piłki głową jak najwięcej razy.

Korzyści wykorzystania technologii AR w marketingu:
- innowacyjność,
- bezpośredni kontakt z produktem lub bohaterem marki.
- brak rozproszeń – relacja jeden na jeden między użytkownikiem a marką,
- możliwość tworzenia user generated content (treści generowanych przez użytkowników),
- większy wpływ na zaangażowanie użytkownika w odróżnieniu od np. banera,
- czas spędzony w efekcie AR jest zazwyczaj dłuższy niż przy innych formatach (unikamy tzw. ślepoty banerowej).
Istnieją jednak branże, dla których social media AR może stanowić także praktyczne narzędzie sprzedaży. Już teraz wykorzystują je marki kosmetyczne i modowe, oferując swoim fanom dostęp do wirtualnych przymierzalni kosmetyków, okularów i nakryć głowy. Sephora czy Yves Saint Laurent to przykłady firm, które wykorzystały AR-owe możliwości Facebooka i Snapchata, umożliwiając swoim klientkom podgląd makijażu wykorzystującego wybrane kosmetyki.
Dobrze przemyślana kampania marki kosmetycznej z wykorzystaniem AR-u będzie dbać o to, aby użytkownik przymierzający elementy makijażu mógł w prosty sposób przejść do opcji zakupowych oraz wiedzieć, jak łatwo może podzielić się swoim nowym wyglądem ze znajomymi. W najbliższym czasie Instagram planuje udostęp...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!