Jak wybrać najlepszy kanał SoMe?

Sprzedaż w social mediach

Wszyscy chcą iść w social media jak przysłowiowy dzik w szyszki. Na niemal każdej firmowej stronie internetowej uśmiechają się do Ciebie dumnie logotypy wybranych platform społecznościowych, które zachęcają Cię do tego, by w nie kliknąć i sprawdzić, co komunikacyjnie gra w duszy danej firmy. Niestety, ku Twojemu (i mojemu) częstemu zdziwieniu, po wejściu na wybraną platformę słychać co najwyżej świerszcze, bo marka prowadzi tam profil, gdy jej się przy- pomni. Dlaczego tak się dzieje i czemu tak rzadko kanały social mediów są dla firm prawdziwie efektywne? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym artykule.

Owczy pęd, czyli idziemy tam… gdzie wszyscy

Zdradzę Ci sekret… jedną z zawodowych odnóg mojej działalności jest hejtowanie ludzi w internecie. No, może nie dosłownie, bo chodzi mi tutaj po prostu o audyty komunikacji w social mediach. W praktyce oznacza to, że każdego miesiąca analizuję setki, jeśli nie tysiące postów zamieszczonych w sieci, mówię markom, co robią nie tak i rekomenduję zmiany, w tym całkiem często również platformom, w których prowadzona jest komunikacja. 
Okazuje się bowiem, że w wielu przypadkach determinantą wyboru medium, w którym firma prowadzi swoje działania w sieci, jest jej konkurencja. Przedstawiciele marek mówią mi wprost, że skoro firma Y jest np. na Facebooku, to oni również muszą tam być. Rzadko kiedy biorą pod uwagę to, że ich konkurencja może się mylić, a oni sami stali się ofiarą tzw. owczego pędu. 
W efekcie może dochodzić do sytuacji, w której nieświadomie powiela się błędy swoich konkurentów i inwestuje się czas, a niekiedy również i pieniądze, w kanały, które dla danej marki nie mają najmniejszego sensu. 

POLECAMY

Entliczek, pentliczek…

Ślepe podążanie za konkurencją to jednak nie jedyny powód, dla którego niektóre marki decydują się na obecność w konkretnych kanałach social mediów. Jeszcze inne po prostu zakładają swoje profile w miejscach, które są aktualnie modne lub nowe. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oczywiście, podchodząc z głową do wyboru mediów społecznościowych dla swojej marki. Dzięki temu uniknie się sytuacji, w których po jakimś czasie wybrane profile stają się martw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy