Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Jak social media wspierają organizacje charytatywne? Caste study z Fundacji Mam Marzenie

59

Prowadząc swoją firmę, stowarzyszenie czy fundację, jesteś odpowiedzialny za jej ciągłość, wzrost oraz rozpoznawalność. Markę budujesz każdego dnia i każdym działaniem. Dzwonisz do partnera lub sponsora – budujesz markę. Wysyłasz maila – budujesz markę. Odbywasz spotkanie – budujesz markę. Tworzysz posty w mediach społecznościowych – budujesz markę. Od budowania marki swojej organizacji nie ma urlopu ani zwolnienia lekarskiego. Tworzysz ją nieustannie. Jeśli stworzysz silną markę swojej organizacji, łatwiej zdobędziesz partnerów, sponsorów czy współpracowników. 

Twoja marka powinna być przede wszystkim spójna i wiarygodna. Spójna to znaczy: jednoznaczna w grafice i przekazie. Wiarygodna to znaczy: zasługująca na zaufanie poprzez dotrzymywanie przez Ciebie danego słowa. Na przykładzie moich doświadczeń z prowadzenia Fundacji Mam Marzenie opowiem Ci, jak wykorzystać media społecznościowe, by zwiększyć skuteczność działań barterowo-sponsoringowych stworzonej przez Ciebie marki. 

POLECAMY

Po pierwsze – nie daj o sobie zapomnieć 

Inaczej mówiąc, bądź aktywny w social mediach. Nasza rzeczywistość zmieniła się z dnia na dzień wraz z rozpoczęciem pandemii. Wpłaty indywidualne na konto spadły niemalże do zera; zablokowana została możliwość spotkań z chorymi dziećmi. Był to dla nas czas refleksji i stworzenia nowego planu działania. Postanowiliśmy nie dać o sobie zapomnieć, wykorzystując do tego jedyną drogę kontaktu, jaka na tamten moment nam została – media społecznościowe.

W sferze wirtualnej zorganizowaliśmy Domową Akademię Marzeń, czyli cykl prezentacji, lekcji, miniwykładów, spotkań. W rolę nauczycieli i inspiratorów wcielili się wolontariusze z zacięciem pedagogicznym. Nagrywali filmiki i prowadzili wirtualne lekcje dla naszych marzycieli czy wszystkich innych dzieci zainteresowanych nową aktywnością w sieci. 

Title

Pomyśl, co nowego możesz zorganizować w swoich mediach społecznościowych, by nie dać o sobie zapomnieć. 
Co sprawi, że wśród Twojej społeczności będzie o Tobie głośno? Takie ruchy sprawią, że staniesz się atrakcyjny dla firm, które będą chciały zaprezentować u Ciebie swoje produkty czy usługi.

Po drugie – nie zapominaj o swojej społeczności ani jej potrzebach 

Twoja społeczność to Twój wielki dar, ogromna wartość. Są tam ludzie, którzy z jakichś powodów Cię obserwują. Mogą m.in. lubić Twoje treści, korzystać z Twoich usług, być klientami Twojego asortymentu. Warto się im przyjrzeć i dostrzec lub zadbać o ich potrzeby. Sprawdź, co lubią najbardziej, dowiedz się, kim oni są, tj. jaki jest profil Twojego obserwującego i z jakich pobudek z Tobą jest. Takie zebranie wiedzy jest niezbędne, by zaoferować treści, które celować będą w ich potrzeby. Tylko wtedy będziesz skuteczny. Zmieniający się świat, jaki zaoferowała nam pandemia, może być dobrze wykorzystany i może nieść dla Ciebie wiele możliwości. Zmiana świata powoduje bowiem zmianę potrzeb. Zastanów się, czego potrzebuje Twoja społeczność – i to jej daj.

W Fundacji Mam Marzenie takim ruchem było stworzenie wspomnianej wyżej Domowej Akademii Marzeń. Wiedzieliśmy, że wśród naszych obserwujących są dzieci i ich rodzicie. Dowiedzieliśmy się, że zatrzymanie ich wszystkich w domach będzie dla dzieci przestrzenią do poszukiwania nowych zainteresowań bądź zwyczajnie szukaniem aktywności trawiących czas, a z kolei dla rodziców będzie to wyzwanie, by zapewnić dzieciom dobrej jakości treści. Z tego połączenia wyszło nam, że Domowa Akademia Marzeń zaspokoi obie te potrzeby dwóch największych grup naszych fanów. 

Title

Zdefiniuj potrzeby Twoich odbiorców. Zastanów się, co jest dla nich ważne w zmieniającym się świecie. Poświęć czas, by zdobyć informacje, jak zmienił się ich świat, i zaproponuj treści, które będą szyte na miarę ich aktualnych potrzeb. Społeczność odwdzięczy Ci się w barterze.

Po trzecie – bądź autentyczny

To właśnie autentyczność zbuduje Twoją wiarygodność. Funkcjonuj w zgodzie i spokoju ze swoimi niedoskonałościami. Bycie autentycznym nie oznacza bycie perfekcyjnym. Nie staraj się za wszelką cenę prezentować tylko swojej wystawy. Od czasu do czasu daj swoim odbiorcom zajrzeć na Twoje zaplecze. Pisząc o zapleczu, mam na myśli uchylenie jego rąbka, pokazanie swojej niedoskonałości, która w efekcie zaprocentuje zwiększeniem zaufania. W Fundacji Mam Marzenie korzystamy ze zdjęć zrobionych amatorsko przez wolontariuszy. Nierzadko są one gorszej jakości, źle skadrowane, nieodpowiednio naświetlone. Pokazują jednak autentyczność. Odzwierciedlają naszą wartość działalności opartej wyłącznie na wolontariacie, a nie na płatnym zaangażowaniu profesjonalistów. Dzięki temu budujemy naszą wiarygodność. Domowa Akademia Marzeń stworzona była także przez wolontariuszy, nie zawsze profesjonalnych pedagogów. Odniosła wielki sukces właśnie za sprawą autentyczności, bo w niej przejawia się spójność z wartościami. 

Pewnie pamiętasz aferę, gdy do strefy publicznej przeciekły informacje, które agencje marketingowe stoją za kontami w mediach społecznościowych znanych osób. Z tego przecieku świat dowiedział się także, kto prowadzi swoje konto osobiście. Tryumfowała wtedy znana polska propagatorka zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej – Ewa Chodakowska. Dumna była, że pomimo tego iż część społeczeństwa nie wierzyła w jej autentyczność, ona pozostała jej wierna i dzięki niej zwyciężyła. 

Title

Zastanów się, jak Ty prezentujesz swoją autentyczność. Czy jesteś z nią zaprzyjaźniony, czy raczej jej unikasz? Jeśli jej unikasz, przyjrzyj się, jakie są tego powody. Zobacz, jak Twoi obserwujący zareagują, kiedy pozostaniesz zgodny 
i spokojny ze swoimi niedoskonałościami oraz wobec nich szczery.

Po czwarte – angażuj w swój kanał znane osoby

Pandemia wyzwoliła w nas, wolontariuszach Fundacji Mam Marzenie, wielką kreatywność. Zatrzymanie w domach zabrało nam możliwość bezpośredniego kontaktu z marzycielami czy sponsorami, ale w tym miejscu pojawiła się nieszablonowość. I tak powstał pomysł kolejnej akcji możliwej do przeprowadzenia w świecie wirtualnym: Cykl Rozmów Bardzo Inspirujących. W określony dzień tygodnia, o określonej porze spotykaliśmy się z naszymi gośćmi, by porozmawiać o rzeczach ważnych i wartościowych. Zaprosiliśmy do rozmów przedstawicieli naszych partnerów czy sponsorów, zaangażowanych przyjaciół fundacji. 

Rys. 1. Cykl Rozmów Bardzo Inspirujących online

Zrealizowaliśmy tym kilka celów. Po pierwsze, stworzyliśmy ciekawą formułę z wartościowymi treściami. Po drugie, zorganizowaliśmy dla naszych partnerów przestrzeń, w której oni sami mogli zaprezentować się naszym odbiorcom i opowiedzieć o swoich pobudkach działalności charytatywnej. Po kolejne, daliśmy naszym partnerom możliwość zaprezentowania swoich branż. Taki wybieg buduje fenomenal...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy