Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Jakie treści tworzyć na Facebooku? Top 22 kreatywne pomysły na posty

544

Za tworzenie efektywnych treści w mediach społecznościowych odpowiada nie tylko ludzka kreatywność. Powodzenie naszej komunikacji zależy przede wszystkim od planowania, znajomości istniejących formatów i zrozumienia, w jaki sposób algorytm Facebooka dobiera treści, które pokaże użytkownikom. Każda osoba zarządzająca stroną na Facebooku powinna zaprzyjaźnić się z kalendarzem treści, ustalić chociaż kilka linii postów i cały czas śledzić najnowsze trendy i zmiany, które wprowadza niebieski portal. I o ile kopia to niejednokrotnie jawna kradzież, o tyle inspirowanie się treściami innych i szukanie benchmarków, aby wykorzystać je w swojej komunikacji, powinno stać się wręcz nawykiem.

 

POLECAMY

Z artykułu nauczysz się:

  • Skąd czerpać pomysły na posty.
  • Jakie formaty angażują. 
  • Jak działa algorytm Facebooka.
  • Jak dobierać i tworzyć treści. 

 

Przygotowałam dla Ciebie 22 inspiracje i pomysły na posty. Zanim jednak do nich przejdę, ważne jest, aby zrozumieć, jak działa Facebook i jego algorytm oraz które treści są w tym momencie najbardziej popularne. Parę miesięcy temu Facebook ogłosił, że będzie stawiał na „Meaningful interactions”, czyli swoistego rodzaju powrót do korzeni i pokazywanie coraz większej liczby treści od naszych znajomych i rodziny, w mniejszym stopniu od firm i marek. Zmiana powoli wchodzi w życie, a zasięgi organiczne, niestety, maleją. Jak zatem trafić do większego grona odbiorców? 

Zapamiętaj!

  • Poznaj wybrane czynniki algorytmu Facebooka:
  • Facebook zaczyna promować treści, które angażują, a nie wywołują tylko puste interakcje. Click baity w stylu „Oznacz koleżankę, która…”, czy „Na lody musi zabrać Cię osoba, której imię zaczyna się od A…”, niedługo zdecydowanie stracą na zasięgu.
  • Niezwykle ważnym czynnikiem jest czas spędzony nad postem. Im dłużej zawieszamy na nim wzrok, tym lepszą jest treścią dla algorytmu. Dlatego numerem jeden są teraz transmisje na żywo (oglądane 3 razy chętniej niż normalne formaty wideo!).
  • Ważniejsze od udostępnień stały się komentarze (dyskusja!), jednakże udostępnienia oczywiście nadal mają ogromny wpływ na nasze zasięgi. Należy jednak pamiętać, że wielu udostępnień nie widzimy (dark social, to np. linki do postów wysyłane w różnego typu komunikatorach). Ważne jest także to, czy samo udostępnienie zdobyło jakieś komentarze bądź reakcje.
  • Kolejny czynnik, to czas. Po pierwsze im post nowszy, tym „lepszy”. Średni czas życia posta to ok. 2 godziny. Ponadto liczy się czas dodania posta (ogólne statystyki mówią o 8–9 rano, 13 w południe i 15–16 po południu).

 

Ponadto warto pamiętać przewidywanie mówiące o tym, że 90% treści na Facebooku do 2020 roku, będzie treściami wideo. Już teraz trzeba przygotować się na ich tworzenie. Ponieważ 90% użytkowników Facebooka korzysta z tego serwisu mobilnie oraz wertykalnie – tak właśnie powinny kręcone być filmy – w orientacji pionowej. Skuteczne są też tzw. długie posty, które zajmują praktycznie cały ekran telefonu. Oprócz tego nasze treści powinny przyciągać wzrok i budować świadomość marki – codziennie scrollujemy średnio 100 m feedu, a czas przescrollowania ekranu aktualności na telefonie to 1 s, na komputerze 2,5 s – dlatego przyciągnięcie uwagi jest niezwykle trudne i cały czas powinniśmy mieć to na uwadze. 

Poniżej znajdziesz x pomysłów na posty, które angażują oraz przyciągają uwagę odbiorców. 

Mów o NICH – nie do nich 

Innymi słowy odpowiadaj na potrzeby odbiorców. Najbardziej lubimy treści, które dotyczą nas samych, rozwiązują nasze problemy czy pokazują zrozumienie dla naszych zachowań, emocji czy życia codziennego. Zamiast mówić o produkcie – mów o potrzebach, które może zaspokoić. A potrzeby bywają różne.
Skorzystaj z narzędzia często wykorzystywanego podczas tworzenia wpisów na blogi, czyli Answear The Public. To webowa aplikacja, która dla dowolnego zapytania w wyszukiwarce prezentuje różnego typu kombinacje słów kluczowych i kombinacje fraz. Dzięki temu jesteś w stanie pełniej zrozumieć motywacje i emocje odpowiedzialne za każde wyszukiwane słowo. A skoro często wyszukiwane – oznacza to, że zaistniała jakaś potrzeba, którą trzeba zaspokoić. 

 Rys. 1. Ikea kanapa 

Twórz cinemagraphy

To połączenie GIF-a oraz statycznego zdjęcia bądź nawet animacji. Dzięki tej technice możesz tworzyć fotografie, na których porusza się tylko jeden, niewielki element. Ten format treści stworzysz sam m.in. w aplikacjach na telefon Loopsie oraz Cinemagraph PRO. Zapoznaj się także ze stroną //cinemagraphs.com/, gdzie znajdziesz inspiracje do tworzenia tego typu treści. 

Reaguj na żywo! 

Czyli twórz tzw. RTMy (Real Time Marketing). To posty, w których reagujesz na sytuacje w polityce, kulturze, mediach. Przepis na RTM? Świeżość, szybkość reakcji, ale także popularność informacji, do której nawiązujemy. Jeżeli tworzysz RTM powiązany z premierą filmu Sci-FI w niszowym kinie – upewnij się, że Twoja grupa docelowa będzie wiedziała, o co chodzi. Uwaga! RTM-ów w większości przypadków nie da się zaplanować. Jak dobry nie byłby post IKEI poniżej, nie jest to RTM, ponieważ Royal Wedding można było przewidzieć, dokładnie znaliśmy jego datę. 

Rys. 2. Ikea – to nie jest RTM

Przykłady udanych RTM-ów znajdziesz poniżej. 

Rys. 3. Żywiec Anita

 

Rys. 4. Krakus RTM
Rys. 5. Autostrada

 

 Rys. 6. Depeche Mode 

 

Rys. 7. Nakielny – albumy ze zdjęciami klientów

 

Wykorzystuj User Generated Content

 A jak sprawić, aby ludzie chcieli dzielić się treściami związanymi z Twoją firmą? 

  1. Stwórz oficjalny hasztag i informuj o tym, aby ludzie dodawali z nim posty. 
  2. Nagradzaj za dodanie tego typu treści rabatami bądź zorganizuj konkurs.
  3. Oddaj swoje media społecznościowe na dzień, miesiąc czy rok w ręce użytkowników, tak jak zrobiło to Depeche Mode.
  4. Nagradzaj twórców, którzy stworzyli najlepsze treści. Nie tylko fizycznie, ale również udostępnianiem na swojej stronie najlepszych zdjęć użytkowników (Uwaga! Po wcześniejszym uzyskaniu od nich zgody na publikację).

User Generated Content (UGC) to treści tworzone przez Twoich klientów i odbiorców na blogu, Facebooku, Instagramie lub w dowolnym miejscu w sieci. Aby je odnaleźć – skorzystaj z oficjalnego hasztagu swojej marki czy też monitoringu sieci. 

Twórz animacje

Wbrew pozorom to format, który dzięki narzędziom zewnętrznym bardzo prosto stworzyć. Jeżeli wcześniej przygotujesz sobie krótki scenariusz i opowiesz chociażby krótką historię, masz szansę zaangażować swoich odbiorców na dłużej. Animacje to także nadal niezbyt często stosowany na Facebooku format ze względu na pozorny wysoki próg wejścia, zatem masz również szansę na wywołanie efektu świeżości. Aplikacje, które oferują tworzenie ciekawych animacji za darmo (odpłatnie w opcji white label), to Biteable, Crello oraz Powtoon. 

Korzystaj z kalendarza świąt nietypowych

Najlepszy i najbardziej aktualny kalendarz świąt nietypowych znajdziesz na Nonsensopedii. To wszystkie dni związane ze świętowaniem nawet najprostszych, ale często i najgłupszych rzeczy: święto czekolady, pocałunku czy… opakowań foliowych. :) Możesz również sam pokusić się o stworzenie takiego dnia. Uwaga! Najważniejsze, aby nie przedsadzić. 2–3 tego typu posty w miesiącu zdecydowanie wystarczą.

Twórz posty typu „Kliknij i rozwiń”

To posty, w których drugą część grafiki możesz zobaczyć dopiero po kliknięciu w post. Wywołują efekt zaskoczenia i niespodzianki. Wymiar takiego posta to 640 × 1200. 

Angażuj ankietami

Głosowanie reakcjami, bądź pisząc inaczej: głosowanie za pomocą emojis jest niezgodne z regulaminem Facebooka. Ale jak najbardziej możesz wykorzystać format ankiety. To dobra opcja, aby dowiedzieć się czegoś o swojej społeczności lub dać im samym wybrać produkt, który zostanie zrabatowany. Uwaga! Pamiętaj o tym, że ludzie często wykonują na Facebooku tylko jedną czynność na raz. Oddając głos w ankiecie. nie zostawią reakcji ani komentarza, więc może Ci się wydawać, że post nie wywołał zaangażowania. Nic bardziej mylnego – sprawdź, ile głosów zostało oddanych w ankiecie.

  

Rys. 8. cinema i cinema2

 

Animacje to także nadal niezbyt często stosowany na Facebooku format ze względu na pozorny wysoki próg wejścia, zatem masz również szansę na wywołanie efektu świeżości. 
 

Nie bój się Instant Experience

Instant Experience, czyli jeszcze parę tygodni temu tzw. CANVA. 

Format, który przypomina mini-landing page, pozwala tworzyć historię dotyczącą firmy, tworzyć kolekcje produktów czy angażować użytkowników – odpowiednio przygotowany świetnie angażuje użytkowników i zatrzymuje ich uwagę na dłużej. Uwaga! Format do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy