Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Jakie treści tworzyć na Facebooku? Top 22 kreatywne pomysły na posty

0 26

Za tworzenie efektywnych treści w mediach społecznościowych odpowiada nie tylko ludzka kreatywność. Powodzenie naszej komunikacji zależy przede wszystkim od planowania, znajomości istniejących formatów i zrozumienia, w jaki sposób algorytm Facebooka dobiera treści, które pokaże użytkownikom. Każda osoba zarządzająca stroną na Facebooku powinna zaprzyjaźnić się z kalendarzem treści, ustalić chociaż kilka linii postów i cały czas śledzić najnowsze trendy i zmiany, które wprowadza niebieski portal. I o ile kopia to niejednokrotnie jawna kradzież, o tyle inspirowanie się treściami innych i szukanie benchmarków, aby wykorzystać je w swojej komunikacji, powinno stać się wręcz nawykiem.

 

Z artykułu nauczysz się:

  • Skąd czerpać pomysły na posty.
  • Jakie formaty angażują. 
  • Jak działa algorytm Facebooka.
  • Jak dobierać i tworzyć treści. 

 

Przygotowałam dla Ciebie 22 inspiracje i pomysły na posty. Zanim jednak do nich przejdę, ważne jest, aby zrozumieć, jak działa Facebook i jego algorytm oraz które treści są w tym momencie najbardziej popularne. Parę miesięcy temu Facebook ogłosił, że będzie stawiał na „Meaningful interactions”, czyli swoistego rodzaju powrót do korzeni i pokazywanie coraz większej liczby treści od naszych znajomych i rodziny, w mniejszym stopniu od firm i marek. Zmiana powoli wchodzi w życie, a zasięgi organiczne, niestety, maleją. Jak zatem trafić do większego grona odbiorców? 

Zapamiętaj!

  • Poznaj wybrane czynniki algorytmu Facebooka:
  • Facebook zaczyna promować treści, które angażują, a nie wywołują tylko puste interakcje. Click baity w stylu „Oznacz koleżankę, która…”, czy „Na lody musi zabrać Cię osoba, której imię zaczyna się od A…”, niedługo zdecydowanie stracą na zasięgu.
  • Niezwykle ważnym czynnikiem jest czas spędzony nad postem. Im dłużej zawieszamy na nim wzrok, tym lepszą jest treścią dla algorytmu. Dlatego numerem jeden są teraz transmisje na żywo (oglądane 3 razy chętniej niż normalne formaty wideo!).
  • Ważniejsze od udostępnień stały się komentarze (dyskusja!), jednakże udostępnienia oczywiście nadal mają ogromny wpływ na nasze zasięgi. Należy jednak pamiętać, że wielu udostępnień nie widzimy (dark social, to np. linki do postów wysyłane w różnego typu komunikatorach). Ważne jest także to, czy samo udostępnienie zdobyło jakieś komentarze bądź reakcje.
  • Kolejny czynnik, to czas. Po pierwsze im post nowszy, tym „lepszy”. Średni czas życia posta to ok. 2 godziny. Ponadto liczy się czas dodania posta (ogólne statystyki mówią o 8–9 rano, 13 w południe i 15–16 po południu).

 

Ponadto warto pamiętać przewidywanie mówiące o tym, że 90% treści na Facebooku do 2020 roku, będzie treściami wideo. Już teraz trzeba przygotować się na ich tworzenie. Ponieważ 90% użytkowników Facebooka korzysta z tego serwisu mobilnie oraz wertykalnie – tak właśnie powinny kręcone być filmy – w orientacji pionowej. Skuteczne są też tzw. długie posty, które zajmują praktycznie cały ekran telefonu. Oprócz tego nasze treści powinny przyciągać wzrok i budować świadomość marki – codziennie scrollujemy średnio 100 m feedu, a czas przescrollowania ekranu aktualności na telefonie to 1 s, na komputerze 2,5 s – dlatego przyciągnięcie uwagi jest niezwykle trudne i cały czas powinniśmy mieć to na uwadze. 

Poniżej znajdziesz x pomysłów na posty, które angażują oraz przyciągają uwagę odbiorców. 

Mów o NICH – nie do nich 

Innymi słowy odpowiadaj na potrzeby odbiorców. Najbardziej lubimy treści, które dotyczą nas samych, rozwiązują nasze problemy czy pokazują zrozumienie dla naszych zachowań, emocji czy życia codziennego. Zamiast mówić o produkcie – mów o potrzebach, które może zaspokoić. A potrzeby bywają różne.
Skorzystaj z narzędzia często wykorzystywanego podczas tworzenia wpisów na blogi, czyli Answear The Public. To webowa aplikacja, która dla dowolnego zapytania w wyszukiwarce prezentuje różnego typu kombinacje słów kluczowych i kombinacje fraz. Dzięki temu jesteś w stanie pełniej zrozumieć motywacje i emocje odpowiedzialne za każde wyszukiwane słowo. A skoro często wyszukiwane – oznacza to, że zaistniała jakaś potrzeba, którą trzeba zaspokoić. 

 Rys. 1. Ikea kanapa 

Twórz cinemagraphy

To połączenie GIF-a oraz statycznego zdjęcia bądź nawet animacji. Dzięki tej technice możesz tworzyć fotografie, na których porusza się tylko jeden, niewielki element. Ten format treści stworzysz sam m.in. w aplikacjach na telefon Loopsie oraz Cinemagraph PRO. Zapoznaj się także ze stroną http://cinemagraphs.com/, gdzie znajdziesz inspiracje do tworzenia tego typu treści. 

Reaguj na żywo! 

Czyli twórz tzw. RTMy (Real Time Marketing). To posty, w których reagujesz na sytuacje w polityce, kulturze, mediach. Przepis na RTM? Świeżość, szybkość reakcji, ale także popularność informacji, do której nawiązujemy. Jeżeli tworzysz RTM powiązan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy