Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

4 maja 2022

NR 25 (Kwiecień 2022)

Kampanie multiplatformowe – jak stworzyć udany miks?

0 171

Podejmując współpracę z influencerem, jednym z pierwszych aspektów określanych w strategii jest platforma, na której ma być przeprowadzona promocja. Wybór jest szeroki, bo do wyboru mamy m.in. najpopularniejszy serwis – według wyników badania Mediapanelu – Facebook, z którego korzysta 76% polskich internautów, a także prężnie rozwijającą się aplikację TikTok– która w grudniu przekroczyła 10 mln polskich użytkowników, czy platformę YouTube, na której spędzamy średnio 40 minut dziennie – według danych Google. Nie możemy też zapomnieć o Instagramie, który ciągle rozszerza swoje funkcjonalności, oraz o Twitterze czy Twitchu. Ciężko jest więc wybrać jedną najlepszą platformę.

Każda z platform posiada nie tylko wiele zalet, ale też i wad, które mogą nie sprzyjać prowadzeniu na nich działań reklamowych. Dlatego od jakiegoś czasu marketerzy coraz chętniej decydują się tworzyć strategie, które wykorzystują połączenie kilku różnych mediów społecznościowych. Takie działania nie tylko umożliwiają dotarcie do większej liczby odbiorców, lecz także pozwalają zmaksymalizować zyski z prowadzonych działań. 

POLECAMY

Dlaczego warto wykorzystywać influencer marketing?

Według badania przeprowadzonego przez grupę IQS, aż 96% badanych w wieku 12–55 lat śledzi przynajmniej jednego influencera, a 87% ma kontakt z treściami od twórców kilka razy w tygodniu. Te dane pokazują, jak duże możliwości dotarcia ma influencer marketing i jak istotne są media społecznościowe w życiu każdego z nas. To samo badanie udowadnia również, że twórcy internetowi mają znaczący wpływ na zachowania konsumentów. Aż 74% badanych przyznało, że podejmuje konkretne działania za namową influencera. Możliwość wpływania na decyzje zakupowe spowodowana jest prawdopodobnie relacją, jaka łączy twórców z ich widzami. Odbiorcy traktują influencerów jak swoich znajomych i osoby godne zaufania, które przekazują pożyteczne rady. Nie dziwi więc to, że 4 na 10 osób z pokolenia milenialsów twierdzi, że influencer rozumie ich lepiej niż bliscy i znajomi. Wiarygodność, prawdziwość i bezpośredni kontakt sprawiają, że influencer marketing przynosi lepsze efekty niż tradycyjne narzędzia digitalowe. 

Czy platforma ma znaczenie?

Ciągły rozwój mediów społecznościowych sprawił, że jako marketerzy mamy szeroki wybór i możliwość promocji na wielu platformach. Według raportu „Digital 2020: Poland” najwięcej polskich internautów korzysta z platformy YouTube. Spędzają też na niej całkiem dużo czasu. W podsumowaniu roku 2021 sieci LifeTube okazało się, że średni czas wyświetlania jednego filmu, kanału wpiętego do sieci, wynosi prawie 5 min i 30 s. Jest to całkiem sporo czasu, który możemy zapełnić swoim przekazem reklamowym. Jednak YouTube to nie jedyna platforma, która cieszy się popularnością. Mimo niedawnych spadków w Polsce dalej chętnie używamy Facebooka, Instagrama i aktualnego lidera wzrostów – TikToka. Każda z platform daje inne możliwości. Dla przykładu kampania reklamowa na YouTubie pozwala również na pozycjonowanie treści reklamowych w wyszukiwarce, co umożliwia dotarcie do większej liczby odbiorców. Platforma, taka jak TikTok, pozwala na skuteczne dotarcie do młodych, którzy zdecydowanie najczęściej korzystają z tej aplikacji. Jeżeli naszym targetem są osoby zainteresowane gamingiem, koniecznie musimy uwzględnić w swojej kampanii Twitcha. Instagram zdecydowanie przyda się w sytuacji, gdy nasza strategia oparta jest na wykorzystywaniu zdjęć i krótkich relacji sponsorowanych. Czy jest platforma, która dobrze sprawdzi się w każdej kampanii reklamowej? Niestety, nie. Czy istnieje połączenie platform, które zawsze zapewni nam sukces? Również nie, ale jest kilka zasad, które ułatwią stworzenie udanego miksu platform, który przyniesie oczekiwane rezultaty. 
 


Jak stworzyć kampanię multiplatformową?

Największym błędem popełnianym przez marketerów jest tworzenie briefów na konkretną platformę lub platformy, a nie na cel. Określenie konkretnego celu pozwoli nam wybrać platformy dopasowane do naszych potrzeb. Ważne jest, żeby wybierać miejsca, które pozwalają na mierzenie rezultatów naszych reklam i zebranie wyników. Jakie cele może realizować influencer marketing? Jest tego sporo, ale m.in. zasięg, watchtime, konwersje czy wizerunek. Każdy z nich będzie wymagał od nas innej strategii i wykorzystania innych mediów społecznościowych. Zanim wybierzesz platformy, warto zadać sobie kilka pytań: jaki cel chcę zrealizować? Czy platforma ma potrzebne funkcjonalności? Czy jest tam moja grupa docelowa? Czy taki content pasuje do marki? Te pytania powinny zawęzić wybór i ułatwić decyzję, które platformy wybrać.
Po wybraniu platform, które pozwolą nam osiągnąć założone cele, warto również zwrócić uwagę na możliwości, jakie oferuje każda z nich. Popularne lokowanie produktu, najchętniej wykorzystywane przez marki, może mieć setki różnych form – od krótkiego story po długi dedykowany film z linkiem w opisie, banerem i kodem rabatowym dla widzów. Każda platforma udostępnia nam szereg możliwości, które możemy wykorzystać w kampanii. Decydując się np. na kampanię na Instagramie, możesz, oprócz standardowego posta sponsorowanego, wykorzystać również relacje czy promocję w transmisji live. Na YouTubie możesz eksperymentować z formatem filmu. Vlog, unboxing, challenge, a może Q&A? Formatów jest bardzo wiele, a każdy z nich równie interesujący. Jeżeli nie wiemy, jaki wybrać, najlepiej pozwolić zdecydować influencerowi. To on zna swoją widownię i wie, co najchętniej oglądają jego widzowie. Ważne, aby nasz przekaz reklamowy był dopasowany do platformy. Nie powinniśmy tworzyć identycznej promocji na wszystkie wybrane przez nas miejsca. To, co sprawdza się na YouTubie, niekoniecznie sprawdzi się na TikToku czy Instagramie. Dlatego ważne jest, żeby tworząc miks platform dopasować do każdej z nich content.
 


Błędy, których nie warto popełniać

Tworzenie briefu na platformę, a nie na cel, to jeden z podstawowych błędów, ale nie jest jedynym popełnianym przy tworzeniu strategii marketingowych. Jeżeli kampania ma odnieść sukces, warto również zwrócić szczególną uwagę na twórcę, którego wybieramy. Ważne jest, aby wybrać influencera, który pasuje do naszej marki. Powinniśmy zwrócić uwagę na wykreowany wizerunek, tworzony content c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy