Liczby, które kłamią ROI w social mediach – co dokładnie mierzyć w komunikacji organicznej, płatnej i wirusowej?

Firma w social mediach

Facebook jest czasami jak przystojny mężczyzna, który uwodzi kobietę, czyli Ciebie, marketerze. Szepcze Ci do ucha, że zarabia 10 000 zł. Potem okazuje się, że nie 10 000, bo 9400 zł, a na dodatek jest to kwota brutto, z nadgodzinami i wszystkimi możliwymi premiami. Sprawdź, na jakie facebookowe wskaźniki musisz szczególnie uważać!

Liczby, które kłamią

W zasadzie tytuł mojego tekstu powinien brzmieć: „Wskaźniki na Facebooku, które mogą (choć wcale nie muszą) wprowadzić w błąd osoby mniej zwracające uwagę na wszystko”. To, o czym za chwilę przeczytasz, nie jest żadną wiedzą tajemną. Facebook sam wyjaśnia, co kryje się za każdym wskaźnikiem, i robi to w sposób coraz bardziej transparentny. Mogłeś jednak nie doczytać lub przeoczyć coś na temat czterech ważnych wskaźników:

POLECAMY

  1. wartości konwersji,
  2. zasięgu,
  3. kosztu za wynik
  4. albo kliknięć.
Rys. 1.  Nie tylko rysuję, ale też analizuję fejsbuki

1. Wartość konwersji

Niecały rok temu bloger Michał Szafrański chwalił się, że znalazł lepszy sposób na inwestowanie pieniędzy niż zakup bitcoinów. Ten cudowny sposób, który zapewnił Michałowi 8-krotny zwrot z inwestycji, to kampania na Facebooku.

Domyślnie Facebook zlicza wszystkie konwersje, które miały miejsce:

  • do 28 dni od kliknięcia w reklamę,
  • do 24 godzin od wyświetlenia reklamy.

Michał, jak to Michał, opisał wszystko bardzo szczegółowo i zamieścił screeny z facebookowego Menedżera reklam.

W tamtym czasie kolumna, w której Facebook raportował wyniki sprzedażowe kampanii, nosiła nazwę Całkowita wartość konwersji (obecnie: Zakupy w witrynie – wartość konwersji). Przedstawiane w niej przychody są mierzone za pomocą domyślnego modelu atrybucji. 

Naturalnie wyniki sprzedażowe kampanii możesz też sprawdzić w innych przedziałach cza...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy