Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

11 grudnia 2020

NR 18 (Grudzień 2020)

Marka osobista – jak kreatywnie wypromować profil w social mediach?

277

Budowanie marki osobistej nigdy przedtem nie było tak ważne, jak dziś. Tym bardziej, że kryteria silnego brandu znacznie się zmieniły. Teraz jest to nie tylko wiedza czy umiejętności, ale społeczność, którą marka potrafi zgromadzić wokół siebie. To zdecydowanie droga dla maratończyków, a wszelkie skróty są tylko punktem długofalowej i przemyślanej strategii. Mimo to – dlaczego z nich nie skorzystać? Sprawdź nasze pięć pomysłów na to, jak kreatywnie wypromować profil marki osobistej.

Cykliczne treści 

Nasz mózg nie lubi zmian. Są one dla niego wysiłkiem i wydatkiem energetycznym, dlatego tak trudno nam przychodzą i wymagają opuszczenia strefy komfortu. Na pewno masz swoje przyzwyczajenia i rytuały, z których trudno byłoby Ci zrezygnować, np. poranna kawa i czytanie prasówki albo wieczorne oglądanie programu informacyjnego. Dlaczego lubimy rytuały? Ponieważ dają nam poczucie bezpieczeństwa, porządkują naszą rzeczywistość, budują relację. Właśnie ze względu na uwielbienie do rytuałów i niechęć do zmian warto pomyśleć o cyklach. 
O tym, jaka siła leży w cyklach, pokazują silne marki osobiste. Gdy Pani Swojego Czasu zapowiedziała, że przenosi Kawę z Budzyńską na YouTube, w jej społeczności na Facebooku zawrzało. Przyzwyczajamy się do pewnego stanu, spotkań, rytuałów. Dlatego wiele silnych marek osobistych wciąga swoich odbiorców w cykliczne treści. 
Jeśli należysz do grona osób, dla których przygotowanie materiałów do mediów społecznościowych staje się prawdziwą udręką i ciągle zastanawiasz się, o czym znów napisać, co zrobić, aby zaangażować społeczność, jaki format teraz wybrać – post, live czy relację – cykl ułatwi Ci pracę. Będziesz wiedzieć, co, w jakim formacie i z jaką częstotliwością publikować. Pamiętaj, że cykliczne treści nie muszą mieć formy live’a, chociaż jest to najbardziej angażujący i zasięgowy format. Sprawdzą się też cykliczne posty, w których np. przygotujesz pigułkę wiedzy, polecisz wybrane artykuły, opublikujesz krótki filmik, w którym dzielisz się refleksją czy ciekawą historią i starasz się zaangażować społeczność. Najlepszy cykl to taki, który odbywa się raz w tygodniu.

POLECAMY

Przykłady cykli:
  • Pani Swojego Czasu – projekt Kawa z Budzyńską,
  • Zarządzam Projektami by AnnaJaszczołt – #PmCatchUp,
  • Kamila Rowińska – Power Poniedziałek,
  • Time For Business TV – #Czuły Kopniak do Działania,
  • Fryderyk Karzełek – Klub 555.

Jak zaplanować cykl?

  • Zastanów się, jakich treści brakuje z Twojej dziedziny.
  • Przypomnij sobie, o co pytają Twoi odbiorcy.
  • Pomyśl, jak możesz im pomóc? Jaką wartość możesz im dostarczyć?
  • Wybierz format, który jesteś w stanie utrzymać przez długi czas – live, nagranie filmiku, post, relacja. 
  • Zapytaj swoją społeczność, czy Twój pomysł jest dla nich ciekawy, o czym chcieliby posłuchać, czego chcą się dowiedzieć. Na początku nie zrażaj się brakiem szerokiego odzewu. 
  • Zacznij wdrażać swój plan i utrzymaj tempo.

Wywiady z ekspertami 

Jest to jedna z najlepszych form budowania swojej marki osobistej. Być może w głowie rodzi Ci się pytanie: „Ale jak to? Przecież w centrum uwagi będzie mój gość, nie ja”. I tak, i nie. Wywiady są formatem, w którym trzy strony wygrywają: Ty, Twój gość i Twoja społeczność. Jeśli potrafisz dostarczyć swoim odbiorcom ciekawych ekspertów, a wywiady przeprowadzasz w taki sposób, że na końcu widz odczuwa żal, że to już koniec, uwierz mi – Twoja marka rośnie. 
Doskonale, jeśli możesz zaprosić eksperta, który ma większe zasięgi od Ciebie. Jeżeli udostępni informację o rozmowie w swoich mediach społecznościowych, istnieje duża szansa, że zyskasz nowych odbiorców. Pamiętaj jednak, że nie musisz zapraszać gwiazd, celebrytów czy zasięgowych influencerów. Najważniejsze, żebyś autentycznie był zainteresowany swoim rozmówcą, chciał przedstawić swojej społeczności osobę, którą lubisz, obserwujesz i uważasz, że robi coś wyjątkowego. Wtedy Twoje spotkanie będzie miało świetną energię, co odczują odbiorcy. W tym wszystkim najważniejsze jest to, aby Twój widz, słuchacz czy czytelnik otrzymał wartość, a spędzony czas z Tobą i Twoim gościem okazał się przyjemny oraz pożyteczny. 
Możesz zapraszać na wywiady interesujących dla Ciebie gości lub zaproponować siebie osobie, u której chcesz gościć. 
 

Przykłady wywiadów:
  • Mała Wielka Firma, Marek Jankowski,
  • Kobiety Internetu, Agnieszka Chacińska,
  • Expert w Bentleyu, Maciej Wieczorek,
  • Start-up My Way, Bogusz Pękalski,
  • Imponderabilia, Karol Paciorek,
  • Kawalerka 20 m2, Łukasz Jakóbiak.

Jak zaplanować wywiady?

Przede wszystkim wybierz temat przewodni rozmów z gośćmi, np. przedsiębiorczość i rozwój biznesu, marketing, rozwój osobisty, kobiecość itd. 

  1. Zastanów się, czy chcesz, aby wywiady ukazywały się cyklicznie, jednorazowo czy raz na jakiś czas. Tutaj nie ma najlepszego rozwiązania – wszystko zależy od Twojej strategii. Możesz mieć stały cykl wywiadów lub od czasu do czasu zaprosić eksperta na rozmowę. 
  2. Zastanów się, jak zorganizować rozmowę pod kątem technicznym. 
  3. Przygotuj listę osób, z którymi chcesz porozmawiać.
  4. Wstępnie rozważ terminy nagrania. 
  5. Wyślij zaproszenie do wybranej osoby lub osób, w którym przedstawisz tematykę rozmowy, formułę spotkania, a także wskażesz, dlaczego zależy Ci na spotkaniu właśnie z danym gościem. Wyraź swoje uznanie nie w formie taniego komplementu, tylko autentycznego zainteresowania drugim człowiekiem. Będzie to solidnym fundamentem do budowania długofalowej relacji. 

Wartościowe (i sprytne) treści 

O tym, że „content is king” wiemy od dawna. Z przyjemnością obserwuję siłę dobrych treści i ich rosnący zasięg w mediach społecznościowych, co wzmacnia markę osobistą ich autorów.
Do dziś pamiętam pierwszy artykuł na blogu Zen Marketing pt. 101 Sposobów na content marketing + porady od 15 ekspertów, który osiągnął spektakularne zasięgi, a jego autor – Tomasz Adamiec – stał się rozpoznawalnym ekspertem. 
W pierwszym miesiącu od startu blog (z jednym artykułem) został odwiedzony 4370 razy. Artykuł liczył ponad 400 udostępnień w mediach społecznościowych i pozyskał 313 subskrybentów e-mail. Jak to się stało? 
Przede wszystkim materiał był bardzo merytoryczny i interesujący dla grupy docelowej autora. Nie bez znaczenia okazała się także obecność osadzonych w branży marketingowej ekspertów, takich jak: Paweł Tkaczyk, Artur Jabłoński, Barbara Stawarz-Garcia, Monika Czaplicka, Michał Sadowski, Łukasz Żelezny, którzy podzielili się własnymi opiniami. Promując artykuł, autor oznaczył wszystkich ekspertów, którzy w komentarzach dziękowali mu za zaproszenie i tym samym zwiększali zasięg. Co więcej, niektórzy – doceniając wkład merytoryczny autora – udostępniali post swojej społeczności, dzięki czemu trafiał on do nowych odbiorców.
Podobny zabieg wykonała Pani Swojego Czasu. Mając szerokie zasięgi i silną markę osobistą, umocniła swój brand i trafiła do nowej grupy odbiorców. Wydała bezpłatny e-book pt. Kobiece biznesy, które wymiatają, gdzie przedstawia ponad 30 sylwetek przedsiębiorczych kobiet, m.in. Kamili Rowińskiej, Joanny Ceplin, Ani Bieluń i Uli Bieluń (Ministerstwo Dobrego Mydła), Uli Chincz (Ula Pedantula), Agaty Dutkowskiej (Latająca Szkoła), Joanny Glogazy, Oli Gościniak, Ani Kruk i wielu innych. Zapewne niejedna z Pań pochwaliła się obecnością w zestawieniu PSC w swoich mediach społecznościowych. Zapraszaj do swoich artykułów innych ekspertów. 

Jak zaplanować materiał z udziałem innych ekspertów?
1.    Wybierz temat, który będzie atrakcyjny dla Twojej grupy docelowej.
2.    Zrób plan artykułu.
3.    Zastanów się, w jaki sposób Twój materiał mógłby zostać uzupełniony przez innych ekspertów, np. poprzez komentarz, opinię, własną historię, sukces, porażkę.
4.    Przygotuj listę ekspertów.
5.    Skontaktuj się z nimi drogą mailową lub przez media społecznościowe.
6.    Złóż propozycje, dokładnie wyjaśniając, na czym polega Twój projekt, jakie są terminy przesłania tekstu i publikacji. Ustal podpis eksperta oraz kwestię wykorzystania zdjęcia. 
7.    Przed publikacją warto udostępnić ostateczną wersję materiału do wglądu ekspertów. 

Obecność w mediach i na konferencjach

Gdy występujesz w roli eksperta czy lidera w mediach lub na wydarzeniach branżowych, nie zapomnij pokazać tego w mediach społecznościowych. Dzięki temu zdobywasz punkty wiarygodności, a także możesz zwiększyć zasięg swojej komunikacji i zbudować długofalowe relacje z mediami, organizatorami wydarzeń czy z innymi ekspertami. 
Obecność w mediach podnosi wiarygodność Twojej marki osobistej. Każdy może prowadzić konto w mediach społecznościowych, jednak nie każdy pojawia się w mediach takich, jak prasa, radio, TV czy portale internetowe. Zaprezentowanie się w mediach sprawia, że wzmacniasz wizerunek swojej marki. Jednak co to ma wspólnego z promowaniem własnego profilu w mediach społecznościowych? 
Wykorzystaj markę mediów i pochwal się publikacją na swoim profilu. Możesz opublikować zdjęcie gazety, print screen artykułu na portalu lub zdjęcie w radiu czy studiu telewizyjnym (warto o to zadbać podczas wizyty). To nie wszystko. W poście śmiało oznacz gazetę lub program oraz dziennikarza, z którym rozmawiałeś. Jeśli pisałeś dla pisma branżowego, możesz również oznaczyć innych autorów. Dzięki temu zwiększysz nie tylko zasięg, ale także zaczniesz budować relacje z ekspertami oraz redakcją, która doceni fakt, że ją promujesz. 
Gdy jesteś zaproszony do grona prelegentów jednego z wydarzeń lub otrzymujesz wyróżnienie czy nagrod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy