Nie daj się złapać! Najczęstsze błędy marketerów, w które łatwo wpaść (i jak się z nich wydostać)

Prawo w marketingu

Marketing to sztuka przyciągania uwagi – kreatywna, dynamiczna, emocjonująca. Pochłania gigantyczne budżety, przez co mamy pełne prawo oczekiwać, że będzie skuteczny. Przy czym nie ma jednej definicji „skuteczności” – wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć. Dlatego coraz częściej w marketingu pojawia się kontrowersja i za wszelką cenę próbuje się walczyć ze schematami, nudą i sztampowością.

Jest przez to duża pokusa, żeby przesuwać granicę i sprawdzać, testować, obserwować, jak społeczeństwo reaguje na nowe pomysły. Ale są też granice, których przesunąć się nie da. To właśnie te prawne barykady i zasieki, które w branży marketingowej rozstawione są wyjątkowo gęsto. 
Artykuł jest odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się pytania i problemy, z jakimi mierzy się branża marketingowa. Zidentyfikujemy pułapki i postawimy drogowskazy, żeby skutecznie je omijać. O czym będzie mowa:

  • o reklamie produktów sensytywnych i jak ją prowadzić, żeby się nie potknąć;
  • o disclaimerach na materiałach promocyjnych, których się nie docenia albo których rolę się przecenia;
  • o tym, jak pracować z narzędziami AI, żeby nie naruszać praw autorskich.

Zapraszam do lektury! 

#Pułapka 1: reklama produktów sensytywnych – ostrożnie! 

Nie wszystkie chwyty dozwolone
Produkty sensytywne to te, które ze względu na swoje przeznaczenie podlegają szczególnej kontroli, zarówno jeśli chodzi o ich spożycie, ale też marketing. Zaliczamy do nich przede wszystkim: alkohol (wysokoprocentowe trunki oraz piwo, także 0%), wyroby tytoniowe (również e-papierosy), leki na receptę, wyroby medyczne, czy produkty przeznaczone do początkowego żywienia.

Co mówią przepisy?
Reklama alkoholu (poza piwem) jest w Polsce zabroniona. Oczywiście, że są wyjątki (np. reklama prowadzona w hurtowniach, w restauracjach, które serwują alkohol), ale generalne założenie jest takie, żeby w przestrzeni publicznej nie pojawiały się butelki wódki na bilbordzie czy whisky odgrywającym główną rolę w spocie reklamowym. Współpraca z influencerem, który poleci brandy czy wino też nie wchodzi grę, o czym niektóre marki i sami inf...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy