Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka w social mediach

19 lipca 2021

NR 21 (Czerwiec 2021)

Optymalizacja treści w serwisie YouTube – co wpływa na wyświetlenia filmów?

0 86

YouTube jest obecnie królem contentu wideo w sieci. Jako platforma rozwija się prężnie z roku na rok coraz bardziej, zarówno pod kątem zasięgów (przekraczając próg 2 mld zalogowanych użytkowników w miesiącu*), jak i liczby twórców i nowych kanałów trafiających do zróżnicowanego targetu wiekowego – od najmłodszych (dzięki YouTube Kids) przez 20-, 30-, 40-latków, aż po osoby w wieku 65+.

 Dynamiczny rozwój platformy sprawia, że konkurencyjność treści wzrasta w każdej kategorii tematycznej, a uwaga odbiorcy na platformie stanowi największą formę wynagrodzenia dla twórcy. To dzięki niej kanały i autorzy mogą się rozwijać. Sama platforma musiała również dostosować się do tej konkurencyjności i w odpowiedni sposób dystrybuować treści, polegając na algorytmach polecania, dzięki którym, mówiąc kolokwialnie, do odpowiedniego użytkownika trafia odpowiedni content. Jeżeli na stronie głównej widzimy miniatury filmów, które odpowiadają naszym zainteresowaniom, to chętniej w nie klikniemy, przedłużając w ten sposób czas, który spędzamy na platformie.
„Czas” w kontekście optymalizacji działań na YouTubie to słowo klucz, bo to właśnie czas oglądania, czyli watchtime, jest najważniejszym wskaźnikiem satysfakcji odbiorcy. Między innymi na podstawie czasu, spędzonego z danym filmem, algorytmy polecania treści decydują o tym, czy warto polecić ten materiał szerszemu gronu odbiorców, czy też nie. 
Dużo bardziej wartościowe jest jedno wyświetlenie, w ramach którego widz obejrzał 60% całości materiału, niż 10 wyświetleń, podczas których widzowie przeklikiwali się na kolejny film, oglądając jedynie 5% treści. Miara uwagi odbiorcy pełni również na platformie funkcję pewnego zabezpieczenia, które tak naprawdę weryfikuje „wiarygodność” treści względem jej miniatury i tytułu. Mówiąc krótko, chroni nas po prostu przed bezwartościowym clickbaitem, który może zmylić i wprowadzać w błąd.Interesujące Cię metryki sprawdzisz w YouTube Studio, skarbnicy wiedzy dla twórcy.  
YouTube w ramach Studio oferuje twórcom niezwykle rozbudowane narzędzia analityczne, wyprzedzając na tym polu konkurencję. Dzięki temu panelowi możesz m.in.: przyjrzeć się ogólnej kondycji kanału, dokładnie przeanalizować każdy z filmów oraz informacje, w jaki sposób widzowie trafiali na Twoje treści (np. ze strony głównej lub przez przekierowanie z innego filmu na kanale), jak długo oglądali Twoje materiały, czy zasubskrybowali kanał podczas oglądania, w którym momencie decydowali się wyłączyć film, jakie inne treści na platformie oglądają, w jakim są wieku oraz z jakiego kraju pochodzi dane wyświetlenie. 
Zdecydowanie ułatwi Ci to życie w kwestii analizy dynamiki przyrostu wyświetleń danego filmu od jego publikacji, porównywania tego wyniku z poprzednimi materiałami na kanale oraz mierzenia wyników w dłuższej perspektywie czasowej i sprawdzania, czy np. zmienił się sposób konsumpcji treści przez Twoich widzów na przestrzeni ostatniego roku, a jeżeli tak – to w jaki sposób. Chociaż czynników, które wpływają na to, czy i w jaki sposób Twoje treści są rekomendowane do oglądania odbiorcom, są setki, to trzeba pamiętać o tym, że waga poszczególnych składowych różni się w zależności od tego, na jakim etapie rozwoju znajduje się Twój kanał. 
 

POLECAMY

Otwierając kanał na YouTubie, musisz mieć świadomość, że na tym etapie platforma nie wie o nim zupełnie nic – ani tego, na jaki temat będziesz tam tworzyć treści, ani dla kogo będą one przeznaczone. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o odpowiednią optymalizację zarówno kanału, jak i filmów.  


Zarówno kanał, jak i pierwsze publikacje, powinny opierać się na słowach kluczowych, które odzwierciedlać będą tematykę treści. Dużo łatwiejszy do analizy, z perspektywy algorytmów, jest materiał pod tytułem Recenzja filmu „Król Lew” niż film 50 faktów o mnie. Ten pierwszy jest nośnikiem informacji i opiera się na słowach kluczowych, które mogą wyszukiwać odbiorcy. Na tej podstawie algorytmy zauważą, że materiał ten pokrywa się pod kątem słów kluczowych z treściami z kanałów o tematyce filmowej, co stanowić może bodziec do tego, że to właśnie Twój film pojawi się jako rekomendowany do dalszego oglądania obok innych recenzji filmowych. Drugi tytuł za to nie przekazuje żadnych informacji, które mogłyby jakkolwiek nakierować algorytmy na tematykę treści.
Z czasem, gdy Twój kanał zaczyna gromadzić wyświetlenia, proporcje zaczynają się odwracać. Mniejsze znaczenie mają „suche” słowa klucze, a znacząco ważniejsze stają się informacje o odbiorcach Twoich treści. Algorytmy platformy wiedzą, do jakich widzów trafiły Twoje poprzednie filmy, jakiego typu treści oglądają oni najczęściej, jakie pomijają, w jakim są wieku i na jakim typie urządzenia używają YouTube’a. Odbiorcy platformy są profilowani na podstawie wielu czynników. Mając o nich wiedzę, algorytmy zaraz po publikacji filmu potrafią ocenić, jakim widzom powinni zarekomendować dany materiał, a jakim nie. Dlatego, tworząc content, odbiorca cały czas powinien stanowić główny punkt Twojej uwagi. Twórca musi wiedzieć, jaka seria filmów, czy też jaka tematyka spodobały się jego dotychczasowym widzom i traktować to jako drogowskaz do tworzenia następnych treści.
Niezależnie od etapu rozwoju kanału, zanim widz zacznie oglądać jeden z Twoich materiałów, musi zdecydować się w niego kliknąć. Klikalność treści obok czasu oglądania stanowi kluczową metrykę, która wpływa bezpośrednio na to, w jaki sposób algorytm będzie reagował na nasze filmy. Przeglądając stronę główną YouTube’a, obserwujemy tytuły i miniatury filmów. By zwiększyć klikalność, tytuły filmów powinieneś traktować jak przykuwające uwagę nagłówki w artykułach, a miniatury jak okładki książek czy plakaty filmowe. Za ich pośrednictwem jako twórca walczysz o kluczową na platformie uwagę widza. Nie oznacza to jednak w żadnym wypadku, że wygrywa tutaj ten, kto krzyczy najgłośniej. Twoje miniatury i tytuły powinny być zawsze dostosowane do oczekiwań widzów. W młodszym targecie wiekowym lepiej performować mogą mocno nasycone barwami i ekspresją miniatury, a w wypadku dojrzalszego odbiorcy bardziej stonowane i uporządkowane, odwołujące się do tematyki filmu. 
Część zasad pozostaje taka sama, nawet przy bardzo odmiennej grupie docelowej. Jako twórca musisz zadbać o to, aby Twoja miniatura wyróżniała się na tle „konkurencji”, była przejrzysta, stanowiła nośnik emocji lub informacji. Tworząc miniatury filmów, pamiętaj o estetyce – doborze odpowiednich barw. Zadbaj o to, aby każdy z elementów, który na niej umieszczamy, był czytelny z poziomu mobile (według danych LifeTube ok. 70% wszystkich wyświetleń na kanałach twórców z sieci pochodzi z urządzeń mobilnych). Warto też...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy