Dołącz do czytelników
Brak wyników

Analityka w social mediach

11 grudnia 2020

NR 18 (Grudzień 2020)

YouTube w liczbach – statystyki, o których mogłeś nie wiedzieć

31

Miałem przyjemność wspierać rozwój wielu kanałów na YouTube i widzę jedną powtarzającą się prawidłowość. W kanałach, które rozwijają się szybciej, osoby odpowiedzialne za ich prowadzenie działają na podstawie statystyk. Właśnie dlatego w tym artykule przedstawię możliwości analityki tej platformy, skupiając się przede wszystkim na zakładkach Przegląd oraz Zasięg.

Wideo w biznesie

Nie można zaprzeczyć, że materiały wideo zajmują wyjątkowe miejsce w umysłach marketingowców. Filmy są po prostu nieodłączną częścią marketingu. Czytając raporty branżowe, natknąłem się na statystykę podającą, że aż 92% firm uważa wideo za istotną część ich strategii marketingowej.
Ta niesamowita liczba sprawiła, że zacząłem myśleć o wszystkich możliwościach wykorzystania wideo jako narzędzia marketingowego. W pierwszym odruchu przyszła mi na myśl prezentacja produktu, który stara się zebrać finansowanie na Kickstarterze – pękająca w szwach od cech towaru i możliwości jego zastosowania. Gdzieś w mojej głowie zaistniał obraz wideozaproszenia na szkolenie o automatyzacji marketingu oraz live z konferencji, podczas której Apple przedstawia najnowszego iPhona. Faktycznie, prawie każda marka, o której jestem w stanie pomyśleć, korzysta w jakiś sposób z wideo.

POLECAMY

O czym mówią wyświetlenia?

I właśnie te przemyślenia natchnęły mnie, żeby przyjrzeć się czemuś, co wydaje mi się być najczęściej pomijanym elementem marketingu przy użyciu wideo, czyli statystykom. Istnieje chyba tylko jedna informacja, która zawsze jest oglądana z każdej strony po kilka razy – są to wyświetlenia. Ale tak naprawdę często wcale nie dają nam one pełnego obrazu sytuacji. 
Przykład: Pamiętam historię, kiedy podczas konsultacji rozmawialiśmy z właścicielem małego przedsiębiorstwa na temat kanału jego firmy na YouTube. Moją uwagę przykuł fakt, że większość filmów miała między 20 a 40 wyświetleń, a jeden wygenerował ich ponad 600. Zapytałem o to prezesa. Okazało się, że ustawił sobie ten materiał jako stronę startową przy włączaniu przeglądarki i za każdym razem, kiedy uruchamiał Google Chrome, dokładał jedno wyświetlenie do filmu. Przykład ten pokazuje, że sama liczba wyświetleń tak naprawdę o niczym nie świadczy. Liczy się przede wszystkim ich jakość.
Podczas tworzenia i wspierania rozwoju różnych kanałów byłem odpowiedzialny m.in. za projektowanie oprawy graficznej, zapewnianie odpowiedniego zaplecza technicznego, układanie harmonogramu publikacji oraz wiele innych kwestii. I są to rzeczy, które faktycznie nasuwają się samoistnie, kiedy myślimy o prowadzeniu kanału na YouTube. Natomiast uważam, że elementem, który nie jest do końca oczywisty i bywa pomijany, jest analizowanie statystyk, wyciąganie z nich wniosków, a także działanie na ich podstawie. 

Jakie statystyki są dostępne w analityce YouTube? 

Analityka YouTube umożliwia przeglądanie dziesiątków statystyk. Wśród nich są takie, z których zdaje sobie sprawę każdy, kto ma podstawowe pojęcie o mediach społecznościowych (wyświetlenia, subskrypcje, czas oglądania). Istnieją jednak również takie, które są zdecydowanie mniej znane, a ich analiza może dać znaczną przewagę. Dalsza część artykułu mówi właśnie o tej drugiej kategorii.

O czym należy pamiętać, analizując statystyki?

W skrócie: o skali naszego kanału. Największa pułapka podczas analizowania statystyk to sytuacja, kiedy dopiero zaczynamy wrzucać filmy na kanał. Głębsza analiza danych ma sens dopiero po jakimś czasie, gdy osiągniemy pewien poziom wyświetleń. 
Przykład: Prowadzisz kanał o muzyce i wrzuciłeś swój pierwszy film o historii zespołu Daft Punk. Przez tydzień nikt nie zasubskrybował Twojego kanału. Wniosek? „Nieciekawa tematyka, spróbuję czegoś innego”. Wrzucasz drugi film o Twoich ulubionych piosenkach z 1996 roku. Znów zerowy odezw. „Coś robię nie tak? Może YouTube jest w ogóle nie dla mnie?”.
Jak w każdym innym kanale komunikacji marketingowej, również na YouTube niesamowicie ważne jest ustalenie strategii działania, a następnie zaangażowanie i konsekwencja. Bez tego nie możemy spodziewać się większych rezultatów. Im więcej jest na Twoim kanale wysokiej jakości filmów (zwłaszcza, jeśli są dobrze zoptymalizowane dla wyszukiwarek), tym większa szansa, że ktoś wpadnie przypadkiem na jeden z nich i zostanie Twoim subskrybentem.
Pamiętaj! Im większy jest kanał i im wyższe osiąga statystyki, tym więcej danych możesz wyciągnąć z jego analityki. Zgodnie z podstawami analizy statystycznej – im wyższa populacja statystyczna, tym bardziej wiarygodne wyniki badania... I tym ważniejsze będą dla Ciebie wnioski. Do dzieła! 

Krok pierwszy – Jak wejść do analityki na YouTube?

W 2019 roku analityka YouTube została odświeżona graficznie i przy okazji zmienił się też sposób przechodzenia do zakładki ze statystykami. Aby ją wyświetlić, należy wejść na stronę główną YouTube, kliknąć awatar swojego kanału w prawym górnym rogu, a następnie wejść do YouTube Studio. Ostatnim krokiem będzie wybranie z menu po lewej stronie ekranu zakładki Statystyki. Pierwszym panelem, który zostanie wyświetlony, jest Przegląd.

Przegląd
Przegląd to źródło najbardziej podstawowych informacji o statystykach kanału, takich jak liczba wyświetleń, czas oglądania i liczba subskrypcji.
 

Rys. 1. Zakładka Przegląd


W prawym górnym rogu możemy zaznaczyć okres statystyk, który nas interesuje. Domyślnie jest on ustawiony na ostatnie 28 dni, ale pamiętaj, że możesz dowolnie go dostosować. Zastanawiasz się, co chcą zobaczyć Twoi odbiorcy w grudniu? Zaznacz statystyki z grudnia 2016 roku, zobacz, jakie były najpopularniejsze filmy w tamtym okresie i wyciągnij wnioski.
Pozostając w temacie wyświetleń – oprócz ich bezwzględnej liczby mamy również wgląd w przyrosty procentowe, które domyślnie porównują zaznaczony okres z okresem poprzednim. Jeżeli wybierzemy statystki z lutego 2019 roku, porównanie pokaże nam różnicę między styczniem 2019 a lutym 2019 roku. 
 

Funkcja, o której wie znacznie mniej osób, to funkcja 
Porównaj z…, która pozwala na zestawienie ze sobą dowolnych okresów. Dzięki temu możemy porównać np. grudzień 2019 roku z grudniem 2020 roku. Aby zyskać dostęp do tej funkcji, należy w prawym górnym rogu przejść do trybu zaawansowanego. 


Dzięki funkcji Porównaj z… możemy również zestawić ze sobą dwie grupy filmów. Przypuśćmy, że wrzucamy na kanał dwa rodzaje materiałów – wywiady z gośćmi i podcasty, które robimy sami. Opublikowaliśmy już 100 filmów. Porównanie tych dwóch grup i liczenie każdego wideo osobno zajmie ogrom czasu. Zwłaszcza jeżeli będziemy chcieli dokonywać takiego przeglądu raz w tygodniu. Zamiast mozolnych obliczeń możemy utworzyć dwie grupy, które będą składały się z maksymalnie 500 filmów każda i porównać je ze sobą. Grupy zapisują się w Studiu YouTube, dzięki czemu wystarczy zdefiniować je raz, a następnie jedynie aktualizować o nowo opublikowane pozycje. W momencie pisania tego artykułu nie ma niestety opcji dodania do takiej grupy playlisty, dzięki czemu moglibyśmy umieszczać na niej materiały od razu przy publikacji.
Bardzo ciekawym dodatkiem do statystyk w Przeglądzie jest sekcja W czasie rzeczywistym, która pozwala zobaczyć, ile wyświetleń pojawiło się przez ostatnie 48 godzin. 
 

Rys. 2. Statystyki w czasie rzeczywistym


Jeżeli przez ostatnie dwa dni najwięcej osób oglądało materiały z Twojego kanału między godziną 14:00 a 15:00, to z dużą dozą prawdopodobieństwa podobnie będzie i dziś. Oczywiście tu również zdecydowanie działa efekt skali. Im więcej osób ogląda nasze materiały, tym większe prawdopodobieństwo, że taki trend będzie faktycznie się potwierdzał, a nie okaże się jedynie anomalią. 

Zasięg
Dwa lata temu nagrałem film o książce Fenomen poranka. Nie poświęciłem na jego promocję ani minuty. Wrzuciłem go i od tamtej pory po prostu „leży na kanale”. Efekt? Prawie 10 000 wyświetleń. I tu pojawia się pytanie: skąd te wszystkie odsłony? Bez wglądu w statystyki pomyślałbym, że to bardzo popularna książka i widocznie ludzie szukają streszczenia, opinii na jej temat albo linków do księgarni, gdzie będą mogli ją kupić. Jednak cytując klasyka – nic bardziej mylnego!
YouTube daje nam wgląd w konkretne hasła, które odbiorcy wpisywali w wyszukiwarkę przed wejściem w nasz film. I okazało się, że trzy najczęstsze źródła wyświetleń pod moim filmem to wyniki z wyszukiwania fraz „Jak wstać rano”, „Jak wstawać rano” i „Jak wstawać rano bez problemów”. Z tej lekcji płynie bardzo cenna wiedza o tym, czego ludzie szukają oraz z czym mają problem. Aż nasuwa się myśl, żeby zacząć sprzedawać kurs online o wczesnym wstawaniu. Ale do tej funkcji jeszcze wrócimy…

Jak korzystać z najważniejszych funkcji zakładki „Zasięg”?

Pierwsze, co widzimy, wchodząc w zakładkę Zasięg, to liczba wyświetleń naszych miniatur, współczynnik klikalności wyświetlonych miniatur i wyświetlenia. Te statystyki to cenne źródło informacji. Jeżeli po zobaczeniu miniatury oraz tytułu nasz film obejrzy jedna na sto osób, to choćby miniaturka pokazała się stu tysiącom osób, wyświetleń będzie raptem tysiąc. Pamiętacie, jak na początku artykułu wspominałem, że odsłony nie zawsze oddają pełny obraz sytuacji? No właśnie – wyświetleń pod materiałem jest mało, jeżeli mało będzie wyświetleń miniatur. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego Twój kanał może mieć niewiele o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy