Dołącz do czytelników
Brak wyników

Personal branding

4 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Personal branding, czyli rzecz o budowaniu marki osobistej w 2019 roku

432

Marka. To słowo niegdyś kojarzyło się tylko i wyłącznie ze znakiem towarowym. Dziś jego obraz jest znacznie szerszy i wykroczył poza elementy komunikacyjne, behawioralne i wizualne, które określają przedsiębiorstwa. Obecnie markę może posiadać każdy z nas. Jest to marka osobista. Dlaczego warto zainwestować swój czas w jej stworzenie? Czy personal branding to tylko puste hasło, czy efektywna strategia działania? I w końcu – na co warto zwrócić uwagę, budując własną markę w 2019 roku? Na te pytania i jeszcze więcej uzyskasz odpowiedź już za chwilę.

O co tak naprawdę chodzi?

Z badania Personal Branding w Polsce, przeprowadzonego przez Premium Consulting na początku bieżącego roku wynika, że aż 94,1% respondentów ma świadomość istnienia pojęcia personal branding. Według Dana Schawbela – autora książki Personal branding 2.0 – mianem tym określa się długotrwały proces, w wyniku którego jednostka (Ty) indywidualizuje się i wyróżnia z tłumu, prezentując taką wartość i zasób kompetencji, do których jako jedyna ma dostęp. Wykorzystuje w tym celu różnorodne kanały (online i offline), prezentując w nich wszystkich spójny wizerunek, dzięki czemu pozycjonuje się jako wiarygodny specjalista/ekspert w danej dziedzinie. Przykładów skutecznie stworzonych marek osobistych na polskim rynku wcale nie trzeba daleko szukać. Myślisz storytelling? Mówisz Paweł Tkaczyk lub Monika Górska. Przydarzył Ci się kryzys w social mediach? Zasięgasz porady od Moniki Czaplickiej. Chcesz wiedzieć, co o Twojej firmie piszą w Internecie lub masz ochotę zjeść naprawdę dobry kebab? Piszesz do Michała Sadowskiego! Innymi słowy, skutecznie zbudowana marka osobista = bycie top-of-mind w dziedzinie, w której chcesz się specjalizować.

POLECAMY

Dla kogo jest personal branding?

Na swoich szkoleniach często słyszę słowa: „mam własną firmę, ale nie chcę budować marki osobistej”, „ja tak naprawdę nie potrzebuję tego całego personal brandingu”. Czas więc napisać wprost, że chcąc lub nie chcąc każdy z nas codziennie buduje własną markę. Jedni ludzie robią to po prostu świadomie, a inni nie. Mam nadzieję, że nie muszę przekonywać Cię do tego, że lepiej budować swoją markę celowo niż pozostawiać ją przypadkowi.


 

Najczęściej tematem personal brandingu zainteresowane są:

  • osoby, które poszukują nowej pracy lub pragną się przebranżowić, 
  • wolni strzelcy, czyli tzw. freelancerzy, 
  • osoby reprezentatywne w firmie. 

 

W dużym uproszczeniu można zatem powiedzieć, że personal branding jest dla wszystkich tych, dla których wizerunek jest nierozerwalnie połączony z osiąganym dochodem. 

Marka osobista krok po kroku

Wiesz już z przytoczonej wcześniej definicji Schawbela, że personal branding jest procesem długotrwałym. W praktyce oznacza to, że nie zbudujesz silnej marki z dnia na dzień, a na odcinanie od niej przysłowiowych kuponów trzeba będzie trochę zaczekać. Każdy proces składa się bowiem z etapów. 

Pierwszym z nich jest etap autoanalizy. To Ty najpierw musisz wiedzieć, w czym jesteś najlepszy, by móc to następnie zakomunikować światu. Warto więc zacząć od stworzenia personalnej Analizy SWOT, którą obrazuje rysunek 1. 

 

Marka osobista musi być:

  • oparta na prawdziwych kompetencjach,
  • uczciwa,
  • wyrazista,
  • spójna,
  • prezentowana przed właściwymi ludźmi.


To bardzo prosta analiza, która polega na podzieleniu kartki na cztery strefy: mocnych i słabych stron, które dotyczą bezpośrednio Ciebie oraz szans i zagrożeń, które wynikają dla Ciebie i Twojej marki osobistej z otoczenia. Na jej podstawie z łatwością zidentyfikujesz obszary, nad którymi należy jeszcze popracować i wykorzystasz możliwości, które stwarza dla Ciebie rynek.


 

Rys. 1. Model personalnej Analizy SWOT według Aliny Stasiak, pochodzący z książki Droga do gwiazd

 

Personalna Analiza SWOT pozwoli Ci również określić Twoją osobistą wartość oraz najważniejsze kompetencje, które stanowić będą solidny filar Twoich przyszłych działań.

 

Analiza SWOT – nazwa analizy jest akronimem czterech angielskich słów: strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse), threats (zagrożenia).

 

Drugi etap budowania marki osobistej polega na określeniu obszarów działania oraz grup docelowych. W dużym skrócie chodzi o wybranie sobie specjalizacji w myśl zasady, że jak ktoś jest dobry we wszystkim… to tak naprawdę nie jest w niczym. Następnie należy się zastanowić nad tym, kto jest odbiorcą Twojej marki, bo przecież nie chcesz kierować swoich usług do każdego. Warto więc na tym etapie pokusić się również o stworzenie person, czyli sylwetek Twoich idealnych klientów.

 

Wskazówka

Pamiętaj o tym, że Twoje cele muszą być zgodne z metodą SMART, czyli skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. 


Przedostatni etap to etap określania celów. Po co chcesz zbudować swoją markę? Co za jej pośrednictwem pragniesz osiągnąć? Koniecznie odpowiedz sobie na te pytania.

Celem mojej marki własnej było otworzenie firmy przed trzydziestką, wystąpienie na największych konferencjach branżowych w Polsce oraz łączenie w swojej pracy aspektu teoretycznego (szkolenia) z praktycznym (strategie). W ramach moich celów określiłam również konkretne firmy, do których chcę dotrzeć ze swoimi usługami oraz liczbę osób, które chcę wyszkolić w ciągu roku. Część z tych celów udało mi się już zrealizować. 

 

Wskazówka

Jeśli posiadasz swój profil w wielu serwisach społecznościowych, zadbaj o to, by wszędzie mieć tę samą nazwę użytkownika oraz zdjęcie profilowe. Ułatwi to znalezienie Twojej osoby przez innych użytkowników. 

 

Nad pozostałymi wciąż pracuję. Dzięki metodzie SMART wiem do czego dążę oraz kiedy mogę zweryfikować, czy udało mi się osiągnąć to, co sobie założyłam.


 

Z badania Personal branding w Polsce wynika, że respondenci uznają markę własn

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy