Dołącz do czytelników
Brak wyników

Twitter

13 grudnia 2019

NR 13 (Grudzień 2019)

Poćwierkamy? Czyli słów kilka o potencjale marketingowym Twittera

0 46

Na Twitterze są tylko politycy i dziennikarze. Gdybym dostawała 5 zł za każdym razem, gdy na szkoleniach lub spotkaniach z klientami słyszę to zdanie, dziś prawdopodobnie nie musiałabym już pracować. Najwyższy więc czas, by odczarować dla Was to medium, bo można w nim prowadzić naprawdę efektywną komunikację marketingową dla firmy z każdej branży. Nie wierzycie? Pozwólcie, że zaraz to Wam udowodnię!

Puk, puk. Kto tam?

Serwisy społecznościowe niechętnie dzielą się informacją o aktywnych użytkownikach. W końcu ich liczba ogółem na wykresach prezentuje się zdecydowanie lepiej. Niemniej jednak firma Jacka Dorsaya przyznała niedawno, że z Twittera korzysta miesięcznie 126 mln ludzi, a w ciągu trzech ostatnich lat baza „ćwierkających” wzrosła o 36%!

Porzućmy jednak globalne liczby i zajrzyjmy na polskie podwórko. Z raportu Digital 2019 opracowanego przez Hootsuite i We Are Social1 wynika, że z Twittera korzysta 28% polskich użytkowników internetu. W sumie serwis ten może się pochwalić liczbą 4,61 mln rodzimych userów, z czego 61% stanowią mężczyźni. Z kolei z badania Gemius/PBI2 wynika, że 82% użytkowników ćwierkającego medium ma min. 25 lat. Serwis jest też najbardziej popularny wśród osób żyjących w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców oraz mających wykształcenie średnie lub wyższe. 
Na Twitterze możemy spotkać celebrytów (zwłaszcza zagranicznych), polityków, dziennikarzy oraz przedstawicieli biznesu i wolnych zawodów. Nie brakuje również uczniów i studentów. Niezależnie więc od tego, czy Wasza marka skierowana jest do klientów b2b czy b2c, na Twitterze uda się Wam odnaleźć. 

Wszyscy są równi!

Twitter stanowi wyjątkowe medium, które nie zdecydowało się na podział kont w serwisie na firmowe i osobowe. Każdy użytkownik ma zatem dostęp do tych samych funkcji, a profile posiadają identyczny układ treści.
 

Rozmiar ma znaczenie!
W 2019 r. warto wiedzieć, jakiego rozmiaru grafiki przygotowywać na Twittera:

  • Cover photo 1500 × 500 px, 
  • Profile photo 400 × 400 px,
  • In stream photo 440 × 220 px.


Poprawna optymalizacja profilu zwiększa szansę na zbudowanie silnej marki w ćwierkającym medium. Pamiętać przy tym należy, że social media konsumujemy oczami. Jeśli zatem oprawa graficzna profilu przykuje nasz wzrok i sprawi wrażenie profesjonalnej, prawdopodobnie będziemy chcieli dowiedzieć się o danej marce lub osobie nieco więcej (rys. 1). 
 

Rys.1 . Profil DaftCafe jest atrakcyjny wizualnie dzięki swojej
oprawie graficznej oraz opisowi, który zachęca do obserwowania


Poza grafiką uzupełnić trzeba jeszcze kilka informacji o marce. Oprócz dodania lokalizacji i adresu strony internetowej należy zadbać o atrakcyjny opis. Tu do dyspozycji mamy tylko 160 znaków, więc nie ma miejsca na lanie wody – pożądany jest konkret. Opis marki warto uzupełnić emotikonami, które przykują wzrok oraz hashtagiem oficjalnym marki.

280 znaków i… ani jednego więcej!

Mam dla Was dobrą wiadomość! Na Twitterze nie jest już tak trudno, jak dwa lata temu. Wszystko dlatego, że limit znaków w pojedynczym tweecie zwiększył się dwukrotnie: ze 140 na 280 znaków (rys. 2). 
 

Rys. 2. Jedna z ciekawszych reakcji marek na zwiększenie limitu
znaków w serwisie


Co jednak zrobić w sytuacji, gdy 280 znaków to wciąż za mało? Od jakiegoś czasu istnieje możliwość tworzenia wielowątkowych tweetów. W dodatku jest to bardzo proste. Wystarczy kliknąć na ikonkę plusa w oknie tworzenia posta, a wówczas pojawi się możliwość dopisania kolejnego (rys. 4).
 

Rys. 4. Wielowątkowe posty na Twitterze


Ten ruch ćwierkającego medium sprawił, że dla wielu marek zniknął pewien opór przed Twitterem, a jeszcze innym poszerzył możliwości contentowe (rys. 3). 
 

Rys. 3. D hariana Lozano wykorzystuje większy limit znaków na
Twitterze do tworzenia krótkich list oraz dzielenia się wieloma linkami


Większość tweetów w serwisie ma charakter tekstowy. Warto jednak wiedzieć, że można wzbogacać je o:

  • grafiki, 
  • linki, 
  • gify, 
  • ankiety,
  • wideo. 
     

Dzięki ankietom na Twitterze możesz szybko poznać preferencje swoich odbiorców! Ankieta może trwać maksymalnie 7 dni, lecz można ją aktywować nawet na kilka minut. Jej wyniki są natomiast dostępne w czasie rzeczywistym.


Wybrane tweety można ponadto dodawać do Zakładek (rys. 5). Dzięki temu zostaną one zapisane w jednym miejscu i będzie można do nich bez problemu wrócić. To idealne rozwiązanie dla marek, które chcą zachować w jednym miejscu swoje najlepsze wpisy lub wpisy innych osób czy też firm, które były dla nich ciekawe lub inspirujące. 
 

Rys. 5. Po kliknięciu w opcję „Dodaj Tweeta do Zakładek” trafi on
do specjalnej sekcji Zakładki, do której dostęp znajduje się w menu
serwisu


Postaw na Listy

Nie chcecie przegapić wpisów od najważniejszych dla Waszej marki dziennikarzy? A może nie chcecie przegapić działań konkurencji na Twitterze? Odpowiedzią na Wasze bolączki są… Listy (rys. 6)!
 

Rys. 6. L isty na Twitterze można tworzyć samodzielnie lub subskrybować c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy