Dlaczego strategia w social mediach to dziś konieczność, a nie opcja?
Na początek garść danych. Decyzje zakupowe 76% internautów podejmuje na podstawie treści zobaczonych w mediach społecznościowych. Niewiele mniejszy odsetek używa platform tego typu do szukania inspiracji zakupowych. Z kolei 61% kupuje po napotkaniu tam reklamy1.
Jeśli zatem zastanawiasz się, czy warto podjąć wysiłek, aby stworzyć spójną strategię w social mediach (która w zasadzie nie jest ściśle strategią, a raczej taktyką realizacji strategii komunikacji marki), odpowiedź powinna być jednoznaczna. Pomyśl w drugą stronę – co Cię czeka, jeżeli tego nie zrobisz. To tak, jakby trzydzieści lat temu kręcić nosem na przyłożenie się do reklam w telewizji. A miej na uwadze, że działania w social mediach (organiczne i płatne) są znacznie tańsze niż reklama w TV. Oprócz tego Twoja konkurencja nie śpi – 45,6% polskich firm wykorzystuje media społecznościowe w swoim marketingu2.
Po co Ci strategia komunikacji w mediach społecznościowych?
Z pozoru sprawa wydaje się prosta: piszesz post o jakiejś promocji, wrzucasz i liczysz na to, że ludzie go zobaczą, a następnie skorzystają z oferty. Szybko jednak się okaże, że odzew jest niewielki, a wysiłek niewspółmierny do zysków. Dlaczego? Ponieważ w dobie powszechnego przebodźcowania i ogromnej konkurencji do sukcesu potrzeba przemyślanych i spójnych działań.
Strategia komunikacji w social mediach jest dzisiaj niezbędnym elementem strategii komunikacji marki. Jeśli Twoje działania będą spontaniczne i chaotyczne, nie masz szans na to, aby na dłużej zapaść w pamięć swoim odbiorcom i wyróżnić się na tle konkurencji. Nie nawiążesz z nimi relacji i nie zbudujesz trwałej więzi, co jest kluczowe w momencie, kiedy w kilka minut mogą zamówić produkt lub kupić usługę u kogoś innego.
Jak stworzyć skuteczną strategię w mediach społecznościowych?
Do zaplanowania strategii w social mediach wykonaj kroki podobne do tych, które są konieczne do opracowania ogólnej strategii marki. Po pierwsze – ustal, co jest mocną, a co słabą stroną Twojej firmy. Pomoże Ci w tym analiza Twojej konkurencji. Dzięki temu na swoich socialach zaakcentujesz to, czym się wyróżniasz, zamiast próbować przyciągać tym, co jeszcze wymaga poprawy.
Sprawdź przy tym, jakie wartości komunikują Twoi rywale. Zastanów się, czy jesteś w stanie zrobić to skuteczniej, czy może lepiej postawić na coś unikalnego, ale równie atrakcyjnego dla Twoich odbiorców.
No, właśnie – odbiorcy. Twoje komunikaty nie będą skuteczne, jeśli nie będą dopasowane do Twojej grupy docelowej. W jakim wieku są Twoi klienci? Jakie mają zainteresowania, aspiracje? Jak lubią spędzać czas? Czy chętnie wchodzą w interakcję w mediach społecznościowych? To wszystko jest kluczowe przy planowaniu treści. Spróbuj znaleźć odpowiedzi na te pytania za pomocą różnych środków: ankiet, wywiadów bądź takich narzędzi jak Sotrender lub NapoleonCat.
Sprecyzuj też, co konkretnie chcesz osiągnąć. Zamierzasz przede wszystkim podnieść sprzedaż, polepszyć wizerunek firmy czy zwiększyć świadomość na jej temat? Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci dopasować treści oraz właściwie zmierzyć efekty.
Nie ograniczaj się do jednej platformy
Czasy absolutnej dominacji Facebooka już dawno minęły. Aby zmaksymalizować swoje zyski, działaj na możliwie największej liczbie platform. Nie rób jednak tego bezrefleksyjnie. Kopiowanie treści jeden do jednego nie będzie optymalnym rozwiązaniem, ponieważ każde medium ma swoją specyfikę i grupę docelową.
Przykładowo, średnia wieku na Facebooku jest wyższa niż na TikToku. Z założenia zatem treści na to drugie medium powinny być luźniejsze i bardziej młodzieżowe. Z kolei LinkedIn to platforma stricte biznesowa, dlatego jeśli Twoje usługi są skierowane dla firm, nie może Cię tam zabraknąć.
Jakie treści przyniosą Ci sukces?
Sam tekst, nawet jeśli będzie przekonujący, najprawdopodobniej nie okaże się skuteczny. Dlaczego? Ponieważ żeby zaangażować odbiorcę, należy najpierw przykuć jego uwagę. Inaczej przescrolluje szybko Twój post.
Jak sprawić, żeby internauta choć na chwilę się zatrzymał? Na pewno oprócz chwytliwego początku nie zapomnij o wykorzystaniu emoji, dotyczy to również „poważnych branż”. Social media to miejsce na skrócenie kontaktu z odbiorcą. Natrafiając na post np. banku, nie powinien on mieć wrażenia, że mówi do niego poważny pan w drogim garniturze zza biurka zabezpieczonego szybą. Przyjazny ton, prosty język i przydatna wiedza zrobią lepsze wrażenie. Dopasowane do treści emoji zdecydowanie Ci w tym pomogą.
Zachowaj przy tym konsekwencję w stylu. Twoje komunikaty muszą być spójne z wypracowanym tone of voice Twojej marki. Żarty niskich lotów przeplatane z poważnymi analizami zaburzą jej wizerunek. Nie zapomnij również o hasztagach – na LinkedIn czy Instagramie mają naprawdę duże znaczenie.
Jako swój obowiązek potraktuj też zamieszczenie grafiki (ewentualnie wideo) do każdego komunikatu, ponieważ jest to ważniejsze niż sam tekst. Osiągniesz tu kilka korzyści. Po pierwsze, łatwiej przykujesz uwagę. Po drugie, dopracowane grafiki nadadzą Twojej firmie profesjonalizmu. Po trzecie, to świetny sposób na klarowne przedstawienie liczb, wykresów czy nowych produktów. I po czwarte, grafiki bazujące na stałym szablonie w określonej kolorystyce będą z miejsca kojarzyć się właśnie z Twoją marką. Jeśli masz taką możliwość, nagrywaj krótkie filmy. Świetnie sprawdzą się one na Facebooku, Instagramie czy TikToku. I tu uwaga (szczególnie w przypadku tych dwóch pierwszych platform) – koniecznie z napisami, ponieważ wielu użytkowników przegląda treści na wyciszonym telefonie.
Staraj się również angażować swoich odbiorców. Wykorzystuj możliwości, jakie oferuje Ci dana platforma: twórz ankiety, konkursy (tutaj jednak zapoznaj się wcześniej dokładnie z przepisami) czy zachęcaj do tworzenia własnych treści. Jest to znakomity sposób zarówno na poznanie oczekiwań Twoich klientów, jak i na zbudowanie z nimi więzi. Pokażesz w ten sposób, że ich cenisz oraz liczysz się z ich zdaniem.
Nie chowaj też głowy w piasek – jeśli ktoś napisze w komentarzu negatywną opinię, nie usuwaj jej, ponieważ może to przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Lepiej na chłodno postaraj się wyjaśnić sytuację i – jeżeli trzeba – przeproś oraz zrekompensuj ewentualne potknięcia. Rozwiązanie kryzysowej sytuacji w ten sposób może wręcz obrócić zajście na Twoją korzyść.
Na koniec najważniejsze: twórz po prostu dobry content! No dobrze, czyli jaki? Odpowiadaj na potrzeby, dla których wszyscy wchodzimy do internetu: stwórz przydatny poradnik, przekaż ciekawą (ale i dobrze przygotowaną pod kątem merytorycznym) informację, zrób śmiesznego mema czy poinformuj o nowościach lub zmianach w Twojej firmie. Możliwości jest sporo. Dbając o jakość i przydatność treści, wzbudzisz pozytywne emocje oraz przyjemne skojarzenia z Twoją marką.
Nie zapomnij o content planie
Bez odpowiedniego planu działania w social mediach ani rusz. Jeżeli chcesz zmaksymalizować swoje efekty, planuj treści z wyprzedzeniem. Do tego posłuży Ci content plan, do którego w Kuźni przykładamy szczególną wagę.
Podziel go na miesiące i przemyśl z wyprzedzeniem, jakie treści sprawdzą się najlepiej. W ten sposób nie tylko Twój content stanie się spójny, lecz także łatwiej zadbasz o odpowiednią częstotliwość – absolutnie minimum to jedna publikacja na tydzień.
Content plan to świetny sposób na zorganizowaną promocję różnych treści. Prowadzisz bloga? Powiadom na swoich socialach o nowym artykule, a zyskasz dodatkowych czytelników. To również okazja do przeprowadzenia recyklingu contentu, czyli do regularnego przypominania o wartościowych treściach, które zostały stworzone wcześniej.
W content planie nie powinno zabraknąć miejsca na wrzutki z okazji cyklicznych świąt czy wydarzeń. Z wyprzedzeniem zaplanuj treści do opublikowania np. w majówkę czy na rocznicę działalności firmy.
Dobrą praktyką jest wydzielenie stałych wątków. Przykładowo dwa posty miesięcznie będą na temat ciekawego wykorzystania Twoich produktów. Oczywiście nie wszystko da się przewidzieć, zostaw sobie zatem przestrzeń na real-time marketing.
Social media a omnichannel
Pamiętaj, że content to nie wszystko. Social media mogą być elementem Twojego omnichannelowego podejścia do biznesu. Spraw, aby kontakt z Twoją firmą za pomocą platform, na których działasz, był szybki, profesjonalny i rozwiewał wątpliwości klientów. Jest to niezwykle ważne, ponieważ znakomita większość internautów przynajmniej raz szukała w ten sposób kontaktu z wybraną marką3.
Jeśli Twoje produkty lub usługi można kupić za pośrednictwem strony internetowej bądź aplikacji, nic nie powinno stać na przeszkodzie, aby stało się to możliwe również poprzez media społecznościowe.
W ten sposób sprawisz, że będzie można skorzystać z Twojej oferty, gdziekolwiek Twój odbiorca nie zetknie się z Twoją marką. A warto przypomnieć początkową informację, że często decyzje zakupowe są podejmowane właśnie w trakcie korzystania z mediów społecznościowych. Twoim zadaniem jest zatem jak najbardziej skrócić drogę od zachęty do zakupu.
Jak mierzyć skuteczność strategii w social mediach?
Jeśli cała machina poszła już w ruch, trzeba się zastanowić, w jaki sposób mierzyć efekty wykonanych działań. Zależy to od postawionych celów. Jeżeli planujesz zwiększyć sprzedaż, liczba wyświetleń czy reakcji pod postami nie będzie dobrym miernikiem.
I odwrotnie – obserwowanie tempa, w jakim wyprzedajesz swoje produkty lub usługi, nie przyda Ci się, jeśli zależy Ci na zwiększeniu świadomości na temat Twojej marki. Lepiej sprawdzi się tu śledzenie kodów rabatowych bądź linków partnerskich umieszczonych na mediach społecznościowych.
Do monitorowania wzrostów ruchu na Twojej witrynie wykorzystaj UTM-y. Dzięki nim dowiesz się, ile wejść na stronę pochodziło z Twoich sociali.
Przydatne narzędzia do obserwowania efektów to np. wspomniane wcześniej Sotrender, NapoleonCat czy Google Analitycs. Dzięki nim łatwiej będzie Ci się dowiedzieć, co działa, a gdzie należy wprowadzić korekty, aby nie przepalać swojego budżetu.
Pamiętaj też, że na efekty zwykle trzeba poczekać. Jeśli Twoje profile na mediach społecznościowych przez długi czas świeciły pustkami, daj sobie czas na powstanie z popiołów.
Strategia w social mediach niezbędnym elementem Twojej strategii komunikacji
Jak widzisz, profesjonalne podejście do prowadzenia mediów społecznościowych to skomplikowana układanka. Jednak jeśli podejdziesz do niej z głową, zdecydowanie zwiększysz swoje szanse na wysunięcie się na czoło peletonu w Twojej branży. W dobie wszechobecnego korzystania z social mediów to nie jest kwestia tego, czy stać Cię na opracowanie odpowiedniej strategii w tym zakresie, ale tego, czy stać Cię na to, aby ją zbagatelizować.
Zwiększenie świadomości, polepszenie wizerunku i wyników sprzedaży, poznanie preferencji oraz oczekiwań swoich odbiorców – trudno przecenić efekty przemyślanego prowadzenia profili w mediach społecznościowych. Zatem czy warto? Z każdym dniem coraz bardziej!
POLECAMY