Dołącz do czytelników
Brak wyników

LinkedIn

3 listopada 2020

NR 17 (Październik 2020)

Przepis na LinkedIna – pracownicy największymi ambasadorami marki

20

Magia LinkedIna tkwi w potencjale, jaki oferuje społeczności biznesowej – to nawiązywanie relacji, social selling i kopalnia wiedzy branżowej. 
Nic dziwnego, że platforma ta nabrała jeszcze większego znaczenia, gdy fizyczna możliwość networkingu została ograniczona. Dla wielu LinkedIn stał się główną płaszczyzną komunikacji w segmencie B2B. Przeczytajcie o tym, jak w Otodom czerpiemy z tej magii i co musieliśmy zrobić, żeby nauczyć się z niej korzystać.

Zintensyfikowane działania na LinkedInie zaczęliśmy wraz z początkiem kwietnia, gdy większość biznesów z wielkopowierzchniowych biur przeniosła się do domowego zacisza i pracy w trybie home office. Szukaliśmy skutecznego medium do nawiązywania dialogu z ekspertami i pasjonatami rynku nieruchomości, a także kanału do dzielenia się aktualnymi danymi istotnymi dla branży. 

POLECAMY

Nasze wyzwanie

Wyzwaniem było udowodnienie wartości nie tylko marketingowej, ale relacyjnej i sprzedażowej LinkedIna zarówno wewnątrz firmy, jak i poza nią. O ile osoby zajmujące się marketingiem czy PR dostrzegają korzyści płynące 
z inwestowania zasobów i energii w aktywność na social mediach, o tyle w przypadku pozostałych pracowników wspomnianą świadomość często trzeba dopiero zbudować. W odniesieniu do LinkedIna jest to ważne, ponieważ na sukces konta firmowego składają się pojedyncze działania każdego członka zespołu. Bez tej świadomości trudno mówić więc o sile zasięgu i zadowalających statystykach. Jak do tego podeszliśmy?

Kilka kanałów, jeden cel

W dobie rosnącego znaczenia marketingu wielokanałowego media społecznościowe stały się odpowiedzią na potrzebę efektywnego i szybkiego docierania do różnorodnych grup klientów o niejednolitych potrzebach i oczekiwaniach. Poszczególne kanały cechują się swoją specyfiką, dlatego ich odpowiedni wybór, zrozumienie i dopasowanie komunikatów jest kluczowe, by w pełni wykorzystać ich potencjał.

Jako Otodom dbamy o komunikację z każdą grupą naszych klientów – od poszukujących mieszkania lub domu, przez agentów i biura nieruchomości, aż po deweloperów. Wykorzystujemy do tego wiele kanałów. Każdy z nich ma swoją strategię, lecz jest ona jednocześnie spójna z wizją marki. Tworzenie założeń pod konkretne medium nie może odbywać się w próżni, musi być częścią kompleksowej wizji.

Krok po kroku, czyli nasza recepta na LinkedIna

I właśnie od tego zaczęliśmy – od przyjrzenia się dotychczasowym działaniom na kanałach, przyznania się przed sobą, że działania na LinkedInie nie do końca są takie, jakie być powinny. Nastąpiło więc podjęcie decyzji o zmianie toru. Dalszą podróż, która trwa do dziś, możemy w skrócie pokazać w sześciu krokach:

  • Określ cele i strategię.
  • Zbuduj świadomość w zespole.
  • Zaangażuj pracowników.
  • Bądź konsekwentny i systematyczny.
  • Monitoruj i dokonuj ewaluacji.
  • Pamiętaj, po co to robisz.

Określenie celów i strategii

Prowadzenie jakiejkolwiek formy komunikacji z rynkiem nie może być zlepkiem przypadkowych działań. Każdy kanał musi mieć swój fundament w postaci strategii uwzględniającej bardziej złożone cele – biznesowe i te wynikające z kompleksowej strategii social mediów. Warto zadać sobie pytanie, co jako firma chcemy osiągnąć przez obecność na LinkedInie. W naszym przypadku było to między innymi dzielenie się wiedzą i tworzenie miejsca do dyskusji na tematy branżowe. Już na samym starcie wydzieliliśmy poszczególne etapy rozwoju kanału z konkretnymi założeniami, aktywnościami i miarami. Dla każdej z faz określiliśmy niezbędne zasoby 
i potencjalne przeszkody, które mogą utrudnić nam realizację celów. Jednak największe wyzwanie było dopiero przed nami. 

Zbudowanie świadomości wśród zespołu

Żadna strategia nie zostanie zrealizowana, jeżeli nie zostanie odpowiednio zakomunikowana i wyjaśniona wewnątrz firmy. Kierując się tą zasadą, jako dział marketingu byliśmy odpowiedzialni za prawidłowe wprowadzenie pomysłu na LinkedIn do świadomości pracowników. 

„Po co kolejny kanał?”, „Jak ma to pomóc w kontaktach z klientami?” – gdybyśmy od początku nie mówili głośno o naszej strategii i potencjale, jaki skrywa w sobie LinkedIn, trudno byłoby 
w kolejnych etapach odpowiedzieć na wszystkie te pytania. Wykorzystaliśmy wewnętrzne kanały do stworzenia właściwej narracji, przygotowaliśmy zbiór dobrych praktyk i tych, których należy unikać, a także zadbaliśmy o to, żeby pracownicy nie musieli się zastanawiać, o co w tym LinkedInie tak naprawdę chodzi. 

Zaangażowanie pracowników

Gdy już świadomość została zbudowana, przyszedł czas na kolejne wyzwanie – jak zachęcić pracowników do zaangażowania i wspierania działań firmowych? Kluczem było zrozumienie dwóch rzeczy. Po pierwsze, liczy się współpraca, bo obecność na LinkedInie to gra zespołowa. Po drugie, marka osobista pracowników buduje silną markę firmy, nie na odwrót. 

W internecie można spotkać się ze statystykami mówiącymi o tym, że treści udostępniane przez pracowników otrzymują ośmiokrotnie większe zaangażowanie niż treści firmowe; nie sposób temu zaprzeczyć. Social selling i employee advocacy są czymś wię...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy