Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

29 października 2021

NR 22 (Październik 2021)

Rozdania i konkursy w mediach społecznościowych jako element budujący zaangażowanie

0 34

Wpoprzednim wydaniu miałem przyjemność pisać o grywalizacji. Dlaczego o tym wspominam? Ponieważ jednym z elementów, mocno wpływają- cych na zaangażowanie odbiorców w treści, które publikujemy w mediach społecznościowych, są różnego typu konkursy. Mają one również duże znaczenie w kontekście pozyskiwania nowych polubień, promocji firmy i wzmocnienia jej wizerunku, o ile będą przeprowadzone skutecznie oraz z zachowaniem obowiązujących zasad.

Sukces w organizacji konkursu nie jest związany jednak tylko z samym faktem przyznania nagrody, którą również wcześniej należy odpowiednio dobrać, choćby pod względem grupy odbiorców. Wiąże się także z całym procesem przejścia przez formalności oraz sposobem prowadzonej komunikacji o wydarzeniu, którego dotyczy konkurs.

POLECAMY

Cele konkursu

Zabawa to słowo kluczowe. Konkurs ma angażować, czyli dostarczać rozrywki. Ciekawe zadanie oraz atrakcyjna nagroda wywołają sporą liczbę reakcji, udostępnień, komentarzy, a zatem zbudują zasięgi, które pozwolą dotrzeć z informacją o marce do kolejnych osób. Każde działanie musi mieć jednak swój cel marketingowy i sprzedażowy, a one muszą być konkretnie określone. Jako organizator konkursu musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć i do kogo konkretnie kierujesz swoje działanie. Dopiero później przychodzi czas na określenie, w jaki sposób i kiedy je zrealizujesz i jak wynagrodzisz tych, którzy wzięli w nim udział. Na jego końcu powinieneś również otrzymać informację o efektach, np. wyniku osób biorących udział w wydarzeniu, satysfakcji z nagród, dalszego zaangażowania w rozwój rozpoznawalności marki. Świetnym efektem będzie też to, jeśli uczestnicy zgodzą się pochwalić otrzymanymi nagrodami w mediach społecznościowych. 
 

Konkursy pozwalają na:
  • budowanie wizerunku marki,
  • docieranie z informacją do większej liczby odbiorców,
  • zbudowanie listy klientów,
  • zwiększenie liczby fanów i ambasadorów,
  • wzrost zaangażowania fanów,
  • wygenerowanie ciekawego contentu stworzonego przez użytkowników, czy-
  • li tzw. user generated content, np. zdjęć naszego produktu lub z nim, opinii, recenzji,
  • pozyskanie subskrybentów i leadów (wzrost sprzedaży),
  • zwiększenie liczby polubień, obserwujących, followersów.


Nagrody dla uczestników

Nagroda powinna wynagrodzić czas i trud włożony w wykonanie zadania. Im jest ono trudniejsze, tym nagroda powinna być cenniejsza. Co ważne, zadanie musi uruchomić w uczestnikach motywację do działania i być realne do wykonania. Z kolei nagrody powinny być dobrane do branży i charakteru konkursu. Nagroda sama w sobie nie jest celem. Celem jest to, w jaki sposób można ją osiągnąć.
 

Rys. 1. Konkurs „Wakacje z Oplem”. Źródło: https://www.facebook.com/SalonyKanclerz/


Nagród nie przyznaje się za udostępnienie treści, a za zaangażowanie – pewien wysiłek, najlepiej kreatywny, logiczny, np. za rozwiązanie zadań, podołanie wyzwaniu. Dobrze jest również, aby nagrody były przyznawane w różnych kategoriach oraz za różne miejsca (stopniowanie wagi nagród). Z kolei zasady ich przyzwania i regulamin powinny być jasno opisane i dostępne dla każdego uczestnika. 
Nagrody to też swego rodzaju bodźce, które powodują wzrost zaangażowania w działanie. Dzielą się one na: 

  • wewnętrzne – frajda, przyjemność, satysfakcja z grania, rywalizacji, poznawania i odkrywania itd.,
  • zewnętrzne – nagrody rzeczowe. 

Zawsze powinno zaczynać się od wewnętrznych, aby wpłynąć na motywację, ochotę, a także emocje, a dopiero później przejść do zewnętrznych.
Warto zauważyć, że w social mediach, tak jak i poza nimi, nagrodą niekoniecznie musi być nagroda rzeczowa. Może to być np. zaproszenie do udziału w wydarzeniu, rozmowie jako gość, czy bezpłatna promocja na fanpage’u itd. 
Nagrodami mogą być również:

  • bony podarunkowe,
  • gadżety firmowe z brandingiem, dzięki którym użytkownicy lepiej zapamiętają markę, 
  • bezpłatne konsultacje z ekspertem,
  • zaproszenie do firmy,
  • wspólny udział w wydarzeniu.

Dobrym pomysłem jest również przekazanie dostępu do pewnych informacji, np. płatnych artykułów na określony czas. Istnieje duża szansa, że zwycięzca pozostanie wtedy z nami na dłużej. 
Jeśli działania rozciągnięte są w czasie, dobrze jest tak wyznaczyć nagrody, aby można było je systematycznie wygrywać w całym cyklu trwania działań, zaczynając od tych mniejszych. To one dają bodziec do dalszego działania i pozytywnie wpływają na motywację graczy.

Case studies, czyli jak zrobić to dobrze

1. Sieć salonów Opel Kanclerz zorganizowało lokalny konkurs, który cieszy się sporą popularnością na fanpage’u i Instagramie. 
Do współpracy zaproszono lokalnych i dobrze rozpoznawalnych partnerów, którzy w ramach wspólnych działań przekazali nagrody. Oczywistym faktem było, że każdy z nich wyciągnął korzyść dla siebie w formie dotarcia do nowych klientów. Wiemy to doskonale po sobie, ponieważ jako agencja Lizard i Dialog Możliwości byliśmy jednymi z nich.
Treść posta prezentowała się następująco:
Jak co roku w wakacje ruszamy z KONKURSEM #WakacjeZOplem. Także szykujcie aparaty i pokażcie, jak spędzacie lato ze swoimi Oplami.
Jakie nagrody przygotowaliśmy w tym roku?

  1. miejsce – weekend dla 2 osób ze śniadaniami w Hotel Mazury,
  2. miejsce – urodziny z animatorem i salą w pokoju zagadek Mystery
    Room oraz konsultacja z komunikacji marketingowej, zespołowej lub grywalizacji od Dialog Możliwości,
  3. miejsce – bon na wymianę oleju samochodowego w Salony Kanclerz.

Co zrobić, aby wziąć udział w konkursie?

  1. Zrób zdjęcie swojego Opla na wakacjach – może spędzasz z nim czas w ogródku, a może w Chorwacji? Koniecznie nam to pokaż!
  2. Gotowe zdjęcie dodaj jako post w grupie Opel Klub Śląsk, ale nie zapomnij dodać opisu #WakacjeZOplem2021.
  3. Polub ten post konkursowy i stronę organizatora konkursu Salony Kanclerz.

Konkurs Wakacje z Oplem trwa do 15 września 2021 r. Regulamin konkursu znajdziecie tutaj: https://bit.ly/wakacjezoplem2021.
Nagrody powyższej sieci salonów samochodowych były ukierunkowane na określoną grupę docelową, a do konkursu zaproszono znanych partnerów. Były one także stopniowane, co oznacza, że każde miejsce, od trzeciego do pierwszego, miało przyznane nagrody, których wartość rosła stopniowo – angażująco.
 

Rys. 2. Przykładowe upominki. Źródło: prywatna galeria autora

 

Rys. 1. Konkurs zorganizowany przez ZOO we Wrocławiu.
Źródło: https://tiny.pl/9tmv5


2. Innym przykładem może być konferencja SaleTalks, na której można było wygrać upominki w czasie rzeczywistym, pisząc komentarze w trakcie wystąpień prelegentów. Były one ściśle powią-
zane z tematyką konferencji.
Nagrodami były: magazyn partnera medialnego, książka ufundowana przez wydawnictwo, które objęło patronat nad wydarzeniem oraz certyfikat, jak i specjalne podziękowania, które wzmocniły przekaz oraz wartość nagrody. Certyfikaty były wręczane wszystkim uczestnikom.

3. Kolejnym z ciekawszych konkursów był konkurs zorganizowany przez znane i lubiane ZOO we Wrocławi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy