Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

30 lipca 2019

NR 11 (Lipiec 2019)

Satysfakcjonujące wideo na Instagramie. Czy ten trend zostanie z nami na dłużej?

0 71

Wyobraź sobie lśniący, płynny lukier powoli wylewany na tort, morskie fale uderzające z powtarzalną częstotliwością o brzeg, charakterystyczny dźwięk, który słyszysz, gdy w skupieniu rysujesz ołówkiem po kartce. W tych czynnościach jest zdecydowanie coś relaksującego i w pewnym stopniu… dziwnie satysfakcjonującego. Przed Tobą nowa kategoria wideo, które może zdominować media społecznościowe.

Według ostatnich statystyk, z Instagrama korzysta już ponad 1 mld użytkowników1, co zagwarantowało mu trzecie miejsce w rankingu najbardziej popularnych mediów społecznościowych. Pierwsze należy do Facebooka z 2,27 mld użytkowników, a drugie do YouTube’a (1,9 mld).

Nie sposób jednoznacznie ująć w sztywne ramy rodzaju contentu, który się na nim znajduje. Nic dziwnego – z sekundy na sekundę postów jest coraz więcej – jak dotąd użytkownicy opublikowali ich już ponad 50 bln2!

Przyjrzyjmy się jednak samym treściom wideo – mają one najwyższy ogólny wskaźnik zaangażowania – o 38% większy niż zdjęcia3.

Twórcy Instagrama już dawno dostrzegli drzemiący w wideo potencjał i sukcesywnie umożliwiają użytkownikom publikację coraz dłuższych materiałów. Począwszy od 15 sekund jednej sekwencji na Instastories, przez 60-sekundowy film na profilu, a skończywszy na nawet 10-minutowym wideo na IGTV. Tę strategię uzasadnia badanie przeprowadzone przez Statista, które jednoznacznie wskazuje, że liczba użytkowników preferujących dłuższe formy wideo staje się znacząca4.

Skoro użytkownicy koncentrują się na treściach dynamicznych, warto przyjrzeć się pewnemu niszowemu trendowi, który w sposób szczególny przykuwa uwagę odbiorców i oddziałuje na ludzki mózg, sprawiając, że podczas oglądania wideo czujemy przyjemność, relaksujemy się, a nawet możemy łatwiej zasnąć.

Eksplorujemy #oddlysatisfying!

Oddly satisfying (z ang. dziwnie satysfakcjonujący) content po raz pierwszy pojawił się w 2010 r. na forum internetowym Reddit, którego dedykowany subreddit „r/oddlysatisfying” został ustanowiony w 2013 r. i ma on aktualnie 3 mln subskrybentów5.

Zainteresowanie tą frazą w internecie wg wyszukiwarki Google znacznie wzrosło na przestrzeni trzech ostatnich lat.
 

Rys. 1. Social Platforms: active users in January 2019


 Na Instagramie pod tym hashtagiem znajduje się już ponad 1,7 mln treści6. Są to przede wszystkim filmy, które przykuwają uwagę odbiorców za sprawą swojego nietypowego charakteru. Ich cechami wspólnymi są: powtarzalność, symetria, silne oddziaływanie przede wszystkim na zmysł wzroku i słuchu, co wzbudza w odbiorcy pozytywne emocje i go relaksuje. Publikacje przedstawiają przedmioty o plastycznej konsystencji, np. mokry piasek, gumę, mydło, ciasta, galaretki, które są poddawane takim czynnościom, jak gładzenie, cięcie, ugniatanie, jedzenie czy rzeźbienie7.

Jak to jednak możliwe, że krojenie ostrym nożem puszystego ciasta w kolorach tęczy jest tak hipnotyzujące?

Analiza z punktu widzenia psychologii

Podczas oglądania takich treści można doświadczyć przyjemnego mrowienia w okolicach szyi, głowy i pleców – jest to zjawisko sensoryczne zwane ASMR (ang. Autonomous Sensory Meridian Response), które zachodzi w naszym mózgu. Na pewno już kiedyś czułeś coś podobnego, jednak brakowało Ci na to właściwego określenia. Dlatego też słusznie zaistniała potrzeba jego zbadania. Taką próbę podjęli naukowcy – Emma L. Barratt i Nick J. Davis – którzy wskazują na to, że ASMR jest realną aktywnością mózgu, korzystnie oddziałującą na zdrowie. Sugeruje się również, że może mieć ona pozytywny wpływ na walkę z depresją, stresem, przewlekłym bólem8. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Swansea, w którym ankietowano entuzjastów ASMR, wykazało, że znaczna większość z nich ogląda takie treści, aby się zrelaksować, odprężyć i lepiej spać w nocy9. Jeśli przed pójściem spać masz zwyczaj sprawdzania kanałów społecznościowych, już wiesz, czego szukać, aby odłożyć smartfon i szybciej zasnąć!

Ten „masaż mózgu” wywoływany jest za sprawą określonych bodźców zewnętrznych (wizualnych, słuchowych, dotykowych czy zapachowych), najczęściej dwóch jednocześnie. Warto wiedzieć, że nie każda osoba w taki sam sposób będzie reagowała na określony czynnik. Jednych będzie odprężał dźwięk ołówka podczas szkicowania portretu, a innych powolne mieszanie różnych kolorów gęstych farb.

Co ciekawe, zjawiska ASMR można doświadczyć również na co dzień, np. podczas wizyty u fryzjera, słysząc szept, skrobanie, szuranie, w odpowiedzi na delikatne muśnięcie karku lub bodziec w postaci masażu, a nawet w czasie biernej obserwacji, jak ktoś wykonuje makijaż10.

Już samo obserwowanie, jak ktoś działa w określony sposób, wywołuje tę samą odpowiedź neurologiczną. Jest to tzw. lustrzana teoria neuronów – tym określeniem posłużyła się dr Anita Deak z Uniwersytetu w Pecs, określając tę zależność. W połączeniu z bliskimi ujęciami stosowanymi podczas nagrywania wspomnianych filmów, widzowie czerpią z nich taką przyjemność, jakby sami wykonywali dane czynności11.

Rys. 2. Why Instagram opens up to long-form video


ASMR ma ścisły związek z satysfakcjonującym wideo. Profesor Robert Colombo twierdzi, że ludzki mózg w kontakcie z nimi powoduje uwalnianie serotoniny i dopaminy – potocznie zwanymi hormonami szczęścia. I to one przede wszystkim sprawiają, że czujemy radość podobną do zjedzenia kilku kawałków czekolady czy satysfakcji po zakończeniu treningu fizycznego. Pojawiły się liczne doniesienia, że oglądanie dziwnie satysfakcjonujących filmów pomaga ludziom czuć się zrelaksowanymi i spokojnymi – twierdzi Sabrina Faramarzi z Wired12.

Rodzaje satysfakcjonujących wideo ze #slime na czele

Satysfakcjonujące filmy wideo zdecydowanie wyróżniają się na tle feedu Instagrama, dzięki czemu potrafią skupić na sobie uwagę odbiorcy, który potrzebuje też odskoczni od wielu treści nakłaniających do zakupu czy wyidealizowanych zdjęć.

Główną rolę wśród wideo pod hashtagiem #oddlysatisfying odgrywa slime (ang. szlam) – plastyczna masa przypominająca plastelinę, ale o bardziej elastycznej konsystencji, występująca w różnych kolorach, fakturze i strukturze. Najprościej mówiąc – zabawka dla dzieci wzbudzająca kreatywność i ucząca koncentracji. Do jej stworzenia wystarczą tylko trzy składniki: specjalny klej, aktywator i dodatki, takie jak barwniki, cekiny, brokat itp.

W roku 2017 popularność slime sięgnęła...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy