Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

30 lipca 2019

NR 11 (Lipiec 2019)

Satysfakcjonujące wideo na Instagramie. Czy ten trend zostanie z nami na dłużej?

0 22

Wyobraź sobie lśniący, płynny lukier powoli wylewany na tort, morskie fale uderzające z powtarzalną częstotliwością o brzeg, charakterystyczny dźwięk, który słyszysz, gdy w skupieniu rysujesz ołówkiem po kartce. W tych czynnościach jest zdecydowanie coś relaksującego i w pewnym stopniu… dziwnie satysfakcjonującego. Przed Tobą nowa kategoria wideo, które może zdominować media społecznościowe.

Według ostatnich statystyk, z Instagrama korzysta już ponad 1 mln użytkowników1, co zagwarantowało mu trzecie miejsce w rankingu najbardziej popularnych mediów społecznościowych. Pierwsze należy do Facebooka z 2,27 mln użytkowników, a drugie do YouTube’a (1,9 mln).

Nie sposób jednoznacznie ująć w sztywne ramy rodzaju contentu, który się na nim znajduje. Nic dziwnego – z sekundy na sekundę postów jest coraz więcej – jak dotąd użytkownicy opublikowali ich już ponad 50 bln2!

Przyjrzyjmy się jednak samym treściom wideo – mają one najwyższy ogólny wskaźnik zaangażowania – o 38% większy niż zdjęcia3.

Twórcy Instagrama już dawno dostrzegli drzemiący w wideo potencjał i sukcesywnie umożliwiają użytkownikom publikację coraz dłuższych materiałów. Począwszy od 15 sekund jednej sekwencji na Instastories, przez 60-sekundowy film na profilu, a skończywszy na nawet 10-minutowym wideo na IGTV. Tę strategię uzasadnia badanie przeprowadzone przez Statista, które jednoznacznie wskazuje, że liczba użytkowników preferujących dłuższe formy wideo staje się znacząca4.

Skoro użytkownicy koncentrują się na treściach dynamicznych, warto przyjrzeć się pewnemu niszowemu trendowi, który w sposób szczególny przykuwa uwagę odbiorców i oddziałuje na ludzki mózg, sprawiając, że podczas oglądania wideo czujemy przyjemność, relaksujemy się, a nawet możemy łatwiej zasnąć.

Eksplorujemy #oddlysatisfying!

Oddly satisfying (z ang. dziwnie satysfakcjonujący) content po raz pierwszy pojawił się w 2010 r. na forum internetowym Reddit, którego dedykowany subreddit „r/oddlysatisfying” został ustanowiony w 2013 r. i ma on aktualnie 3 mln subskrybentów5.

Zainteresowanie tą frazą w internecie wg wyszukiwarki Google znacznie wzrosło na przestrzeni trzech ostatnich lat.
 

Rys. 1. Social Platforms: active users in January 2019


 Na Instagramie pod tym hashtagiem znajduje się już ponad 1,7 mln treści6. Są to przede wszystkim filmy, które przykuwają uwagę odbiorców za sprawą swojego nietypowego charakteru. Ich cechami wspólnymi są: powtarzalność, symetria, silne oddziaływanie przede wszystkim na zmysł wzroku i słuchu, co wzbudza w odbiorcy pozytywne emocje i go relaksuje. Publikacje przedstawiają przedmioty o plastycznej konsystencji, np. mokry piasek, gumę, mydło, ciasta, galaretki, które są poddawane takim czynnościom, jak gładzenie, cięcie, ugniatanie, jedzenie czy rzeźbienie7.

Jak to jednak możliwe, że krojenie ostrym nożem puszystego ciasta w kolorach tęczy jest tak hipnotyzujące?

Analiza z punktu widzenia psychologii

Podczas oglądania takich treści można doświadczyć przyjemnego mrowienia w okolicach szyi, głowy i pleców – jest to zjawisko sensoryczne zwane ASMR (ang. Autonomous Sensory Meridian Response), które zachodzi w naszym mózgu. Na pewno już kiedyś czułeś coś podobnego, jednak brakowało Ci na to właściwego określenia. Dlatego też słusznie zaistniała potrzeba jego zbadania. Taką próbę podjęli naukowcy – Emma L. Barratt i Nick J. Davis – którzy wskazują na to, że ASMR jest realną aktywnością mózgu, korzystnie oddziałującą na zdrowie. Sugeruje się również, że może mieć ona pozytywny wpływ na walkę z depresją, stresem, przewlekłym bólem8. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Swansea, w którym ankietowano entuzjastów ASMR, wykazało, że znaczna większość z nich ogląda takie treści, aby się zrelaksować, odprężyć i lepiej spać w nocy9. Jeśli przed pójściem spać masz zwyczaj sprawdzania kanałów społecznościowych, już wiesz, czego szukać, aby odłożyć smartfon i szybciej zasnąć!

Ten „masaż mózgu” wywoływany jest za sprawą określony...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy